Podtrzymanie napięcia przy wymianie / ładowaniu akumulatora

12 Gru 2021, 15:40

Cześć, chciałem zapytać czy mogę użyć takiego zasilacza 12V (jak na zdjęciu) podpiętego do instalacji w samochodzie w celu podtrzymania napięcia na czas wymiany lub wyjęcia akumulatora do podładowania prostownikiem.

Zasilacz sprawdziłem multimetrem i trzyma cały czas napięcie na zaciskach 13,4V. Jest to zasilacz od ładowania akumulatora 12V w samochodzie elektrycznym dla dziecka.

Output: 13,4V DC / 700mA

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Dervoo
Obserwowany
 
Posty: 4

12 Gru 2021, 16:09

Skoro chcesz tam biec z kablem 230v żeby podtrzymać napięcie i wyjmować aku to lepiej podlacz się odrazu z prostownikiem, po co go wyjmować.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16697
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

12 Gru 2021, 16:48

Kao napisał(a):wyjmować aku to lepiej podlacz się odrazu z prostownikiem, po co go wyjmować
Ostatnio ładowałem akumulator z odpiętą jedną klemą ale mam prostownik starej daty po Ojcu i pod koniec ładowania potrafi napięcie dobijać do 16V. Trochę o tym czytałem i wszędzie nie zalecają takich prostowników do podłączania w celu podtrzymania napięcia tylko te mikroprocesorowe które ładują do max 14,7V.

Sam akumulator jest już dosyć słaby ;/

Zapytałem bo mam taką ładowarkę, a samochód parkuję w garażu i mam prąd. Garaż to taki bliźniak z innymi obok więc z prądem nie mam problemu. Akumulator sprawny ma mi pożyczyć znajomy, dlatego pytam czy taki zasilacz zda egzamin w podtrzymaniu prądu na czas wymiany akumulatora. Wydaje mi się że tak ale zawsze wolę zapytać :)
Dervoo
Obserwowany
 
Posty: 4

12 Gru 2021, 17:01

Czy to naprawdę szkoda 60-80 zl na podstawowy prostownik, a nie samemu sobie stwarzać problemy i komplikacje?
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16697
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

12 Gru 2021, 17:07

Gościowi szkoda kasy na nowy akumulator, a Ty mu prostownik każesz kupować :mrgreen:
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

12 Gru 2021, 17:26

Dervoo napisał(a):Output: 13,4V DC / 700mA
Do samego podtrzymania prądu powinien wystarczyć podczas odpięcia akumulatora. W samochodzie w czasie spoczynku pobór prądu powinien być do około 20mA wtedy jest idealnie ale z racji dodatkowych instalacji jak LPG, alarmy ta wartość w spoczynku może dojść nawet do 50mA. Jednak przy zasilaczu 700mA masz jeszcze zapas więc powinien się sprawdzić.

Dervoo napisał(a):mam prostownik starej daty po Ojcu i pod koniec ładowania potrafi napięcie dobijać do 16V. Trochę o tym czytałem i wszędzie nie zalecają takich prostowników do podłączania w celu podtrzymania napięcia tylko te mikroprocesorowe które ładują do max 14,7V
Dokładnie, tego starego prostownika nie podłączaj bez akumulatora w układzie. Te mikroprocesorowe mają często dwie opcje ładowania jedna normalna do 14,4V a druga zimowa z podbiciem napięcia właśnie do 14,7V jak ładujesz na samochodzie na dworze przy niskiej temperaturze zewnętrznej.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10120
Zdjęcia: 35

12 Gru 2021, 17:40

Kao napisał(a):Czy to naprawdę szkoda 60-80 zl na podstawowy prostownik, a nie samemu sobie stwarzać problemy i komplikacje?
Tylko mam prostownik i działa bardzo dobrze więc po co mam kupować drugi?
galakty napisał(a):Gościowi szkoda kasy na nowy akumulator, a Ty mu prostownik każesz kupować
Maiłem kupić nowy ale znajomy ma taki w garażu i powiedział ze mi oda więc skorzystam (akumulator ma rok i trzyma napięcie).

W sumie zadałem proste pytanie, a Wy mi piszecie nie na temat, a wystarczyło proste Tak lub Nie :o

Rokiko napisał(a):Do samego podtrzymania prądu powinien wystarczyć podczas odpięcia akumulatora.
Dzięki o to mi chodziło żeby ktoś to potwierdził :) jak wymienię akumulator to dam znać czy nie było jakiś problemów.
Dervoo
Obserwowany
 
Posty: 4

14 Gru 2021, 10:00

Kao napisał(a):żeby podtrzymać napięcie i wyjmować aku to lepiej podlacz się odrazu z prostownikiem
@Kao tak z ciekawości, jaki masz prostownik i czy działa Ci w nim podtrzymanie napięcia akumulatora. Ja u siebie zawsze jak potrzebowałem podtrzymać to używałem drugiego akumulatora i kabli ale wczoraj miałem chwilę i zerknąłem na taki mikroprocesorowy z lidla ULGD 3.8 A. Parę razy używałem do podładowania akumulatora w samochodzie bardziej służył do ładowania akumulatora w samochodzie elektrycznym dla dziecka :) ale nie o tym sprawdziłem że po podłączeniu do gniazdka nie pokazuje napięcia jak krokodylki nie są podłączone do instalacji w samochodzie. Przypuszczam że jak bym je podłączył i odłączył klemę od akumulatora to niestety nie podtrzyma napięcia (muszę to przetestować). Teraz dopiero się nad tym zacząłem zastanawiać i chyba musi być to specjalny prostownik posiadający taką funkcją?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10120
Zdjęcia: 35

14 Gru 2021, 10:26

Rokiko napisał(a):po podłączeniu do gniazdka nie pokazuje napięcia jak krokodylki nie są podłączone do instalacji w samochodzie.

Zgadza się - wtedy na krokodylkach nie ma napięcia.
Rokiko napisał(a):Przypuszczam że jak bym je podłączył i odłączył klemę od akumulatora to niestety nie podtrzyma napięcia

Też sie zgadza. Prostownik jest wzbudzany napięciem z aku. Jak aku będzie miał np. 5V to prostownik też nie będzie ładował. bo napięcie jest za małe, żeby wzbudzić prostownik. Jak dobrze pamiętam, to minimalne napięcie do wzbudzenia prostownika to coś koło 9V, w prostownikach które posiadają funkcję odsiarczania aku, czyli "wybudzenie" go z głębokiego rozładowania.
Do podtrzymania napięcia po odłączeniu aku od instalacji potrzebny jest tzw Booster albo zasilacz. Ważne, żeby zasilacz miał oznaczenie na prądzie wyjściowym DC, czyli prąd stały. Ten zasilacz od autora powinien być ok.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

14 Gru 2021, 12:08

Rokiko napisał(a):po podłączeniu do gniazdka nie pokazuje napięcia jak krokodylki nie są podłączone do instalacji w samochodzie.
ja tez mam taki jeden z Lidla i nie ma takiego problemu, pokazuje napięcie i ładuje poza samochodem również, tak jak wspomniał MotoAlbercik takowy prostownik nie wystartuje jeżeli napięcie jest poniżej jakiejś wartości a mi się wydaje ze jest to wartość nie niższa niz 10V.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16697
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

14 Gru 2021, 13:19

MotoAlbercik napisał(a):Prostownik jest wzbudzany napięciem z aku. Jak aku będzie miał np. 5V to prostownik też nie będzie ładował. bo napięcie jest za małe, żeby wzbudzić prostownik
Kao napisał(a):ja tez mam taki jeden z Lidla i nie ma takiego problemu, pokazuje napięcie i ładuje poza samochodem również
Ok, chodziło mi jak krokodylki nie są podłączone do akumulatora :) może być on w samochodzie jak i poza nim.

Czyli takim urządzeniem nie podtrzymamy napięcia przy wymianie akumulatora bo musimy go odłączyć od instalacji w samochodzie - o to mi chodziło.

MotoAlbercik napisał(a):Do podtrzymania napięcia po odłączeniu aku od instalacji potrzebny jest tzw Booster albo zasilacz.

Znalazłem prostownik z funkcją zasilacza np. Bosch C7 i tam widzę że jest jasna informacja, posiada taką funkcję i zasilacza o parametrach 13,4V i 6A.

Patrzyłem też na Booster np. Osram BATTERYstart 300 (ma niezłe opinie ale trochę drogi) [link do oferty na Allegro wygasł] i nie widzę takiej funkcji? Czyby jej nie miał? @MotoAlbercik jesteś w stanie coś więcej na ten temat powiedzieć?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10120
Zdjęcia: 35

14 Gru 2021, 13:59

Znalazłem jeszcze filmik z podtrzymaniem prądu w OBDII

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


i widzę, że jest tam oprócz adaptera do złącza OBDII użyte urządzenie rozruchowe booster firmy Bass i udało mu się odłączyć kabel od akumulatora na chwilę bez utraty ustawień. Pytanie po jakim czasie taki booster odłączy zasilanie bez braku wzbudzania z drugiej strony? Czytałem, że często to około 30 sekund a w tym czasie nie jesteśmy w stanie odłączyć wyjąć i podłączyć nowego akumulatora :)
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10120
Zdjęcia: 35

14 Gru 2021, 15:48

Bosch C7 to po prostu prostownik z funkcją podtrzymania napięcia, czyli prostownik do ładowania aku z funkcją zasilacza. Czyli chcąc wykorzystać ten prostownik jako zasilacz, należy wybrać zamiast trybu np. ładowania aku, tryb zasilacza. Nie wiem jaka jest moc tego zasilacza, ale w instrukcji na pewno pisze no i z pewnością jest wystarczająco mocny.
Jeżeli chodzi o Osram Battery Start300, to nie jest to już prostownik tylko booster, czyli przenośne urządzenie rozruchowe. W środku jest aku o jakiejś pojemności, dzięki któremu można uruchomić silnik, jak nasz aku padnie. Można nim również podtrzymać napięcie przy wymianie aku. Ale aku tym nie naładujesz.
Jeżeli chodzi o wymianę aku, to najlepszym rozwiązaniem jest podłączenie zasilania podtrzymującego właśnie do złącza OBDII. Nie trzeba wtedy kombinować z podłączaniem przewodów do klem z aku, uważać przy wymianie żeby te przewodu nie wypięły się z klem itd.
Tak więc do podtrzymania napięcia coś takiego jak widać na filmiku jest najlepsze.
Rokiko napisał(a):Pytanie po jakim czasie taki booster odłączy zasilanie bez braku wzbudzania z drugiej strony?

Booster nie odłączy zasilania, ponieważ w środku jest aku żelowy o określonym amperażu. Prostownik z funkcją zasilacza też nie odłączy napięcia, bo pracuje jak zwykły zasilacz.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

14 Gru 2021, 16:12

MotoAlbercik napisał(a):Booster nie odłączy zasilania, ponieważ w środku jest aku żelowy o określonym amperażu.
No własnie ciekawe jak to jest w rzeczywistości bo czytałem że takie powerbanki jak pobór prądu jest znikomy potrafią rozłączyć zasilanie na portach USB (można nawet znaleźć podobne info pod tym filmikiem w komentarzach). Z tego co widać podłączasz krokodylkami ten booster aktywuje się poprzez wykrycie napięcia i powinien działać z tego co piszesz wtedy jak zasilacz. Na filmiku odłączeni i podłączeni kabla trwało kilka sekund więc w tej kwestii nic się nie da wywnioskować.

MotoAlbercik napisał(a):Prostownik z funkcją zasilacza też nie odłączy napięcia, bo pracuje jak zwykły zasilacz.
No tu ok.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10120
Zdjęcia: 35

14 Gru 2021, 16:38

MotoAlbercik napisał(a):Booster nie odłączy zasilania, ponieważ w środku jest aku żelowy o określonym amperażu.
zależy jaki, taki profesjonalny nie ale takie "kieszonkowe" rozłączają się po kilkudziesięciu sekundach.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16697
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4