27 Cze 2010, 16:03
U góry z prawej i lewej strony są zielone strzałki - to są kierunkowskazy.
Lewa strona od góry - pierwszy rząd od lewej - kontrolka zużycia klocków hamulcowych przednich ( czerwona lub bursztynowa; kółko w nawiasach). Zaświeca się jak klocki hamulcowe będą się kwalifikowały do wymiany. Ale jest z nią jeden problem - jak się juz zaświeci, to nawet po wymianie klocków nie zgaśnie - przepala sie tranzystor, a kupić taki, to problem. Zazwyczaj żaróweczka z tej kontrolki jest wyjęta. Następna to kontrolka oleju ( czerwona ) - działa tak jak w każdym innym samochodzie; trzecia to akumulator ( też działa tak jak w każdym innym samochodzie ). Drugi rząd od góry - pierwsza od lewej - człowieczek z kreską po skosie - kontrolka zapięcia pasów bezpieczeństwa - świeci się po włączeniu zapłonu i nie zgaśnie, dopóki nie zapniesz pasów. Druga to dwie kontrolki jedna pod drugą koloru czerwonego. Zaświecają się jak jest za mało płynu hamulcowego w zbiorniczku i po zaciągnięciu hamulca ręcznego. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce, kontrolka ta świeci się słabym światłem ( jak zaciągniesz hamulec lub jest za mało płynu w zbiorniczku, to się zaświeca mocniejszym światłem ) i gaśnie po uruchomieniu silnika. Trzecia kontrolka ( czerwona ) informuje o niebezpiecznej temp. płynu chłodzącego - jest nieaktywna. W czwartym rzędzie jest jedna, zielona kontrolka - zaświeca się ona po właczeniu przełącznika z lewej strony kierownicy o tym samym symbolu - włącznik ten należy włączyć jak się podłączy przyczepkę do gniazda - uruchamia się wówczas układ, który kontroluje śiatła przyczepki ( o kontroli świateł zewnętrznych będziemy zaraz pisać ). W piatym rzędzie też jest jedna, pomarańczowa kontrolka - jest to kontrolka układu sterowania silnika - zaświeca się po włączeniu zapłonu i po kliku sekundach gasnie ( albo gasnie dopiero po uruchomieniu silnika - juz nie pamiętam jak jest w Polonezie). Jeżeli po uruchomieniu silnika nie gaśnie, albo zaświeca się podczas jazdy, oznacza to, że jest jakiś problem ze sterowaniem silnika - wyskoczył jakiś błąd i silnik przechodzi w pracę w trybie awaryjnym - są podwiększoneobroty silnika, więcej pali i ma małą moc. Jak ta kontrolka się zaświeci, to należy jechać z prędkością nie większą niż 60 km/h i prosto do warsztatu celem odczytania błędu. W szóstym rzędzie równiez jest jedna kontrolka koloru pomarańczowego - zaświeca się po włączeniu stacyjki i gasnie po naciśnięciu na pedał hamulca. Jak nie gaśnie to oznacza to, że któraś żarówka ze świateł stopu jest spalona ( w to wchodzi równiez trzecie światło stopu ). Często też się zdarza, że światła stopu świecą wszystkie, a kontrolka po naciśnięciu pedału hamulca nadal świeci - należy wówczas przweczyścić styki w lampie, na przyłaczu lampy i przeczyścic żarówkę ( od spodu oczywiście ). Świeci się ona, ponieważ jest słaby styk i układ kontrolujący odczytuje to jako spadek mocy pobieranego prądu i sygnalizuje awarię.
Teraz kontrolki z prawej strony. Pierwszy rząd od lewej od góry - kontrolka świateł drogowych ( niebieska ), kontrolka świateł pozycyjnych ( zielona ), kontrolka siateł mijania ( zielona ). Drugi rząd to kontrolka świateł przeciwmgłowych tylnych ( pomarańczowa ), kontrolka podgrzewania siedzeń ( pomarańczowa ) - nieaktywna ( można ją podłączyć jak się położy na fotele matę podgrzewającą - ja tak miałem ), i ogrzeanie tylnej szyby ( pomarańczowa ). Trzeci rząd to jedna, zielona kontrolka oznaczająća włączenie świateł przeciwmgłowych przednich. W czwartym rzędzie jest czerwona kontrolka, która miga jak się włączy siatła awaryjne. W piątym rzędzie jest kontrolka rezerwy paliwa.
Na środku zestawu wskaźników u samego dołu są trzy malutkie kontrolki - działaja tylko dwie - druga od lewej koloru czerwonego - oznacza włączony immobilizer ( jeżeli jest ) ,a trzecia, koloru pomarańczowego, jak się zaświeci, to oznacza to, że się przepaliła któraś z żarówek oświetlenia zewnętrznego ( postojowa, mijania, drogowa, przeciwmgielna, tablicy rejestracyjnej bądz w przyczepce ( i tu wracamy do tej kontrolki w trzecim rzędzie z prawej strony - jak jest włączony włacznik z lewej strony kierownicy od przyczepki i świeci się zielona kontrolka podłączenia przyczepki ( trzeci rząd prawa strona ) to układ kontroluje również światła przyczepki. Ale musi być podłaczona przyczepka. Włączenie tego włącznika bez podłączonej przyczepki powoduje złą pracę kierunkowskazów i swiateł stopu. I to tyle.
Po właczeniu stacyjki zaświecić się muszą kontrolki - kontrolka sterowania silnika ( pomarańczowa - lewa strona czwarty rząd ), kontrolka świateł hamowania ( pomarańczowa - lewa strona piąty rząd ), kontrolka ciśnienia oleju czerwona ( lewa strona pierwszy rząd druga kontrolka ) oraz kontrolka czerwona akumulatora obok kontrolki oleju. Po uruchomieniu silnika wszystkie kontrolki gasną, oprócz kontrolki świateł hamowania, która gaśnie jak już pisałem po naciśnięciu pedału hamulca.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...