Polonez - Wentylator

08 Maj 2015, 18:14

Witam wczoraj kupiłem Poloneza 1.6 GLI +LPG mam małe pytanko wentylator jeszcze chwile chłodzi silnik po jego zgaszeniu. czasami nawet 2 minuty. To jest normalne czy jest jakaś wada? Silnik nagrzewa się do 88-90 stopni +/-
kimos123
Nowicjusz
 
Posty: 42
Auto: nie mam

08 Maj 2015, 20:00

Jeżeli temp. płuny w silniku ma 90 stopni, to wentylator nie powinien się włączać. A skoro po wyłaczeniu silnika się kręci, to znaczy, że może świrować czujnik temp. Można go wymontować i sprawdzić miernikiem, ale potrzebna jest tabela przy jakiej temp. jaką ma oporność. Ewentualnie wymienić ów czujnik. Warto też sprawdzić, przy jakiej temp. wentylator się włącza.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

08 Maj 2015, 20:33

kimos123 napisał(a):wentylator jeszcze chwile chłodzi silnik po jego zgaszeniu.
W poldolocie GLI jest to normalne zjawisko i nie ma się czym przejmować.
MotoAlbercik napisał(a):skoro po wyłaczeniu silnika się kręci, to znaczy, że może świrować czujnik temp. Można go wymontować i sprawdzić miernikiem, ale potrzebna jest tabela przy jakiej temp. jaką ma oporność.
Nie ma potrzeby. Za włączenie wentylatora odpowiada włącznik bimetaliczny umieszczony na chłodnicy działający na zasadzie - włącz przy zadanej temperaturze. Do diagnostyki nie potrzebna żadna tabela oporności. Uwaga do kolegi Motoalbercik - błędna porada.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4924
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

08 Maj 2015, 20:57

bonifacy napisał(a):W poldolocie GLI jest to normalne zjawisko i nie ma się czym przejmować.

Oj nie zgodzę się - mój brat ma do dziś takiego 1,6 i wentylator bez potrzeby nie chodzi.
bonifacy napisał(a):Za włączenie wentylatora odpowiada włącznik bimetaliczny umieszczony na chłodnicy działający na zasadzie - włącz przy zadanej temperaturze. Do diagnostyki nie potrzebna żadna tabela oporności. Uwaga do kolegi Motoalbercik - błędna porada.

Zgadza się - ów czujnik właczający wentylator działa na zasadzie włącz/wyłącz przy danej temp. Pomyliło mi się z czujnikiem temp. wskaźnika i od ECM. Jednakże czujnik ten, napewno nie ma zadane włączania się przy temp 90 stopni, bo termostat ma pełne otwarcie przy 98 stopniach.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

09 Maj 2015, 15:38

Czyli co wymienić albo co sprawdzić ? Auto mam od 3 dni nagrzał mi sie do 92-93 stopni raz ale to jak jechałem nim 120-130 przez dłuższą chwile. Dodam że płynu w chłodnicy jest na minimum bo taką dostałem poradę gdyż podobno lubi płyn wyrzucić. Przy zgaszonym silniku jak popuszczę korek to płyn podchodzi do góry i ucieka powietrze ale to raczej normalne.

Auto szybko łapie temperaturę 2 -3km przejade i łapie 88 stopni jakies. I nie rośnie może minimalnie , gdyż chodzi wentylator.
kimos123
Nowicjusz
 
Posty: 42
Auto: nie mam

10 Maj 2015, 14:56

Napewno trzeba wymienić włącznik wentylatora - za wcześnie włącza.
Możesz nawet zrobić proste doświadczenie - wykręć ów czujnik z chłodnicy ( wcześniej musisz ów płyn spuścić do jakiegoś naczyna, bo będzie ci zlatywał prawie z całego układu ), Do czujnika podłącz elektrody miernika, miernik przełącz na zakres kontroli przejścia, czujnik umieść w naczyniu tak, żeby styki czujnika nie dotykłąy wody, do wody włóż termometr i podgrzewaj wodę, obserwując przy jakiej temp. czujnik dostanie przejście. Książkowo powinno to być 92 stopnie. Wyłączyć powinien się przy 87 stopni. Dlaczego warto zrobić takie doświadczenie? Dlatego, że być może czujnik jest sprawny, ale źle wskazuje ci wskaźnik temp ( np. z powodu uszkodzonego czujnika temperatury ), A ty sugerujesz sie cały czas wskaźnikiem. Ów czujnik temp. można sprawdzić omomierzem, jak to pisałem wcześniej. Ale potrzebna będzie ci tabela oporności czujnika przy danej temp. No i termometr, żeby wiedzieć jaka jest temp.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Auto części - potrzeba każdego samochodu
    Niezależnie czy korzystasz z samochodu, żeby dojeżdżać do pracy czy aby podróżować po świecie, musisz mieć świadomość, że pewnego dnia, któraś z części samochodu ulegnie awarii. Przyczyną może być wyeksploatowanie ...

10 Maj 2015, 17:03

Będę próbować z tymi czujnikami w tygodniu bo trochę mnie denerwuje to ze zgaszę auto a wentylator chłodzi 2-3 minuty .
Dzisiaj jeszcze sprawdzę czy chodzą 2 wentylatory czy jeden.

A co z płynem chłodniczym? mam minimalnie ponad minimum ze względu na to że wyrzuca ,) jeszcze tego nie spraktykowałem ale gość mi tak powiedział. (na pewno nie bulgocze podczas pracy silnika , nic sie nie gotuje)

Czy katalizator ma jakiś wpływ na ten układ cały bo w poldku którego kupiłem nie ma katalizatora i jest na chwilę obecną dziura na łączeniu rury. W miejscu drzwi kierowcy jak stoję to wieje ciepłe powietrze po nogach .

A jakie czujniki polecacie? Czytałem że teraz jest dużo badziewia.
kimos123
Nowicjusz
 
Posty: 42
Auto: nie mam

11 Maj 2015, 07:51

kimos123 napisał(a):A co z płynem chłodniczym? mam minimalnie ponad minimum ze względu na to że wyrzuca ,)

Zacznij od wymiany orka od zbiorniczka i nalej płynu na zimnym silniku tyle, żeby było w połowie między min a max. Możliwe, że zaworek w korku się uszkodził i nie upuszcza ciśnienia.
kimos123 napisał(a):Czy katalizator ma jakiś wpływ na ten układ cały

Absolutnie nie.
kimos123 napisał(a):A jakie czujniki polecacie? Czytałem że teraz jest dużo badziewia.

Ja bym się pokusił pojechać na autozłom i wykręcić z takiego samego Poloneza. Ewentualnie poszukać sklepu z Daewoo. Pytanie tylko jaka cena nowego w sklepie i jaka na autozłomie.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

11 Maj 2015, 08:38

Ok dzięki za poradę. Na dniach jadę na zmianę oleju i pozostałe części przyjdą to zobaczymy co z tego wyjdzie. Odezwę się po wymianie korka. A z czujnikami to będę myśleć. Wiatrak chodzi tylko jeden . Drugi się nie załącza bo prawdopodobnie jest na wyższą temperaturę. Być może czujnik który tam jest ma złe parametry:)
kimos123
Nowicjusz
 
Posty: 42
Auto: nie mam

11 Maj 2015, 09:09

Drugi ma czujnik o ile dobrze pamiętam na temperaturę powyżej 100 stopni. Jeśli układ z pierwszym sobie nie poradzi ze wzrostem temperatury zadziała drugi. To że wentylator chłodzi po wyłączeniu silnika w niektórych sytuacjach nic nie poradzisz . Jego obwód elektryczny nie jest załączany / wyłączany stacyjką. Napięcie na nim jest zawsze bezpośrednio z akumulatora. Zbyt częste włącznie wentylatora i zbyt długa jego praca może być spowodowana zapchaniem chłodnicy. ( nie potrafi w miarę szybko oddać ciepła )
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4924
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna