Powinieneś to wiedzieć o zimówkach

16 Lis 2013, 21:05

Opony zimowe - co powinieneś o nich wiedzieć?

Nieubłaganie zbliża się sezon zimowy. Możesz być z tego powodu pewnym, że w najbliższym czasie wulkanizatorzy będą mieli ręce pełne roboty. Nie powinieneś zapominać o wymianie ogumienia, ponieważ od tego zależy Twoje bezpieczeństwo, a ono jest przecież najważniejsze. Czasami słyszysz opinie według których "zimówki" to mit wymyślony przez producentów opon, opakowany w ładny i efektowny marketing. Trudno jednak o coś bardziej mylnego.

Opony zimowe to istotny temat, który postaram się pokrótce omówić. Przeczytasz nie tylko same „suche” fakty ale i kilka ciekawostek, zapraszam.


Zdjęcie


Jeżeli poruszasz się na oponach wielosezonowych lub wymieniłeś je wcześniej, wizytę w zakładach wulkanizacyjnych na jakiś czas masz z głowy. Wciąż poruszasz się na kołach letnich w swoim samochodzie i nie masz jeszcze „zimówek”? Powinieneś się już za nimi rozglądać. Natomiast jeżeli możesz pozwolić sobie na jazdę na oponach zimowych z poprzedniego sezonu, na pewno już planujesz wizytę w punkcie wymiany ogumienia.


Przyjęło się, że opony letnie należy zmienić na zimowe wtedy, gdy temperatura zewnętrzna spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a w nocy utrzymuje się poniżej zera. Faktem jest, że gdy słupek rtęci znajduje się poniżej tej granicy, ogumienie letnie traci swoje pozytywne właściwości. Musisz wiedzieć, że opony zimowe, w odróżnieniu od letnich, posiadają inny rodzaj i wzór bieżnika, kontur, oraz są wykonane z innej mieszanki gumy. Posiadają charakterystyczną miękkość, elastyczność i dobrą przyczepność na śniegu i mokrej nawierzchni. M.in. dzięki większej ilości lamelek (taka ciekawostka, są to drobne nacięcia wynalezione w 1987 roku przez firmę Michelin, dzięki którym zwiększa się powierzchnia styku opony z podłożem).

Warto wiedzieć o tym, że optymalne osiągi opona zimowa zachowuje w temperaturze do -20 stopni Celsjusza. Ogumienie zimowe nie nadaje się do użytku, kiedy jego stan nie mieści się w obowiązujących normach. Nie chodzi tutaj wyłącznie o stan bieżnika. Zakładając komplet z poprzedniego sezonu, należy go dokładnie sprawdzić. Bieżnik każdy może sprawdzić sam, przyglądając się tak zwanemu TWI (Tread Wear Indicator), czyli wskaźnikowi zużycia opony wynoszącemu 1,6 mm wysokości. Znajduje się on na ogumieniu w kilku miejscach. Jeśli głębokość bieżnika jest równa lub mniejsza od tej wartości, to takie opony nie nadają się do dalszej eksploatacji. W przypadku „zimowek” trzeba wziąć pod uwagę, że nie spełniają one swojej roli, gdy grubość bieżnika jest mniejsza niż 4 mm. Woda, błoto pośniegowe i śnieg nie będą efektywnie odprowadzane i nie będzie zapewnionej właściwej przyczepności. Problemem może być także różnica głębokości rzeźby opon założonych na jednej osi. Jeśli jest większa niż 5 mm, może spowodować m.in. ściąganie pojazdu. Należy też zwrócić uwagę na wszelkiego rodzaju uszkodzenia opony np. odkształcenia, „bąble”, przecięcia. Takie koło należy bezwzględnie wymienić.

Lamele – są to drobne, równoległe do siebie nacięcia na bieżniku opon zimowych, które pomagają lepiej zahaczać się o gładkie ośnieżone lub oblodzone powierzchnie, zwiększając jednak zużycie opony i pogarszając przyczepność na zarówno suchym, jak i mokrym asfalcie. Poprzez owe nacięcia opony „wgryzają się w podłoże” przez co uzyskuje się bardzo dobrą przyczepność.


Co do innych ciekawostek - opony zimowe mają trzy rodzaje bieżnika: kierunkowe, asymetryczne i symetryczne. Najbardziej popularne opony o bieżniku kierunkowym muszą być zamontowane zgodnie z wektorem określającym kierunek toczenia. W przypadku ogumienia asymetrycznego napis „outside” powinien znajdować się na boku skierowanym na zewnątrz w stronę obrysu samochodu, a „inside” w kierunku nadkoli.

Zdjęcie


Teraz bardzo ważna kwestia - Nie powinieneś zakładać np. jednej pary opon zimowych na przód, zostawiając z tyłu letnie. Najlepiej zmienić cały komplet, używając ogumienia tego samego typu, konstrukcji i rodzaju bieżnika. Auto wyposażone w koła różnego rodzaju będzie mniej przewidywalne. W przypadku opon używanych, na tylną oś zakładaj parę mniej zużytą, bez względu na to, czy napęd w Twoim aucie jest na przód czy na tył. Gwarantuje to lepszą przyczepność oraz stabilność na zakrętach i mokrej nawierzchni.

W celu wyeliminowania wibracji, przy każdej wymianie opon konieczne jest wyważenie kół, czyli zrównoważenie mas wokół osi obrotu koła. Ich równowaga zapobiega przedwczesnemu zużyciu nie tylko ogumienia, ale także elementów zawieszenia czy układu kierowniczego i jezdnego. Profesjonalni wulkanizatorzy są w stanie szybko zauważyć nieprawidłowe zużycie opon. Powodem może być źle wyregulowana równoległość przekładni i jej geometria. Właściwe jej ustawienie wydłuży żywotność gum na kołach.

Wiele osób samodzielnie wymienia ogumienie na zimowe. Pewnie też rozważałeś taką opcję. Zgodzę się, że nie jest to zły pomysł, pod warunkiem, że masz drugi komplet felg, na którym są już zamontowane opony. Musisz jednak pamiętać, że koła przed zmianą powinny być sprawdzone i w razie potrzeby ponownie wyważone. W trakcie eksploatacji często zdarza się, że mechanicznie uszkodzisz felgę lub zgubisz ciężarek, dobrze więc jest przed ich założeniem pojawić się u wulkanizatora i zadbać o to. I taka dość oczywista rzecz. Nie możesz oczywiście zapomnieć o właściwym ciśnieniu w oponach, gdyż od tego zależy Twoje bezpieczeństwo. Odpowiednie ciśnienie to także dłuższa żywotność ogumienia i zawieszenia samochodu. Producenci aut informacje o tym, jakie ciśnienie jest najwłaściwsze dla danego modelu, najczęściej zamieszczają na wewnętrznej stronie klapki od wlewu paliwa, krawędzi drzwi bądź na słupku od strony kierowcy.

To tyle odnośnie opon zimowych, oczywiście w dużym skrócie. Podstawowe informacje, które są Tobie niezbędne już nasz, więc jesteś przygotowany na nadejście mrozów. :)
Jeżeli masz jakieś pytania, opinie – zapraszam do dyskusji. Chętnie odpowiem lub wymienię się poglądami.

źródło: motoporady.com
GregoryZ
Nowicjusz
 
Posty: 3
Auto: Nie mam

17 Lis 2013, 19:23

Spoko tekst. Dodałbym jeszcze słówko o zaworkach, gdyż powinno się je wymieniać teoretycznie co sezon bo się odkształcają, ale u nas w PL zapomina się całkowicie o zaworkach i wymiana następuje w wypadkach uszkodzenia.... a wtedy jest już za późno

Pozdro :D
slickrz
Aktywny
 
Posty: 352
Auto: Audi A3

20 Lis 2013, 17:03

Łee..., za dużo uogólnień, trochę nieprawdy i czegoś, czego nie da się sprawdzić.

"Przyjęło się, że opony letnie należy zmienić na zimowe wtedy, gdy temperatura zewnętrzna spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a w nocy utrzymuje się poniżej zera."
Skąd ten wniosek?
Jeśli pracuję nocą i temperatura spada do 0 stopni Celsjusza, a w dzień jest 15 stopni, to mam mieć letnie opony? Takie porady - oprócz ich zerowej przydatności i poprawności - zabijają.

"lamelek (taka ciekawostka, są to drobne nacięcia wynalezione w 1987 roku przez firmę Michelin"
Jako że dość dokładnie czytałem historię kilku marek opon, to wiem, że kilka z nich rości sobie pretensje do tego i innych wynalazków.

"Co do innych ciekawostek - opony zimowe mają trzy rodzaje bieżnika: kierunkowe, asymetryczne i symetryczne."
Jak każde, czyli też letnie, mają 4 rodzaje bieżnika, w tym bardzo mało znany asymetryczno-kierunkowy.
Gumiarz
Nowicjusz
 
Posty: 32
Prawo jazdy: 11 06 1983
Auto: Suzuki Vitara

24 Lis 2013, 19:25

@up -
Jeśli pracuję nocą i temperatura spada do 0 stopni Celsjusza, a w dzień jest 15 stopni, to mam mieć letnie opony?


Wydaje mi się, że nie rozumiesz dokładnie tego co czytasz. Według Ciebie porady nic nie mówią, a przecież dokładnie wszystko jest powiedziane. ;) Jeżeli za dnia temperatury nie przekraczają 7 stopni a w nocy spadają poniżej zera wtedy należy opony wymienić na zimówki. Raczej nie spotyka się sytuacji aby w dzień było wspomniane przez Ciebie 15 stopni a w nocy spadało poniżej 0. Oczywiście te granice należy rozumieć z pewnym dystansem, to tylko pewne wytyczne.

Pozdrawiam i dzięki za opinie. :)
GregoryZ
Nowicjusz
 
Posty: 3
Auto: Nie mam

25 Lis 2013, 08:50

Dobry tekst, jest może kilka uogólnień, ale wiadomo, że chcąc je wszystkie przedstawić tekst znacznie by się wydłużył. Dla mnie ok!
Ander
Początkujący
 
Posty: 56
Prawo jazdy: 05 05 2008
Przebieg/rok: 26tys. km
Auto: Suzuki Swift
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2009

25 Lis 2013, 13:35

Hejeczka,

Oj szuka się spisku w jednym tekście. Wiadomo, że kierowcy nie będą latać z termometrem i zmieniać opon co 5 min bo zrobiło się cieplej. Ogólnie jeżeli spadnie temperatura w większości dni poniżej 7 stopni. Ale przecież nawet pomiędzy mrozami w styczniu i lutym czasami jest temperatura nawet ponad 10, a kilka dni wcześniej trzymało -25. Chodzi o kwestie umowną i też uświadomienie wielu, że opony zimowe to nie tylko opony, które służą nam na po opadach śniegu :)
slickrz
Aktywny
 
Posty: 352
Auto: Audi A3
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Audi Q7 – czy to najlepszy luksusowy SUV na rynku?
    Segment luksusowych SUV-ów nieustannie się rozwija, prezentując coraz to nowsze modele i innowacyjne rozwiązania technologiczne. Na tym wymagającym rynku Audi Q7 od lat utrzymuje swoją pozycję jako jeden z najbardziej ...
    Toyota Yaris Hybrid-R concept
    Rok po rynkowej premierze Toyoty Yaris Hybrid, na targach we Frankfurcie 2013 zadebiutował 420-konny Yaris Hybrid-R concept z napędem 4x4. Był to kolejny po wyścigówce Toyota TS030 Hybrid samochód, który ...

25 Lis 2013, 23:03

WITAM
A czy istnieje jakiś przepis co do dopuszczalnej różnicy wysokości bieżnika na jednej osi. Pytam bo dostałem do firmowego Doblo zbieraninę opon zimowych i na jednej osi mam 5mm różnicy (przód 4,7mm i 9,6mm tył 3,6mm i 4,7mm). Samochód dwa tygodnie temu odebrany z salonu a firma w której pracuje nie widzi w tym żadnego problemu bo opony mają ten sam bieżnik.
daro80
Obserwowany
 
Posty: 1
Przebieg/rok: 50tys. km
Auto: Fiat Doblo
Rok produkcji: 2013

28 Lis 2013, 15:12

Daruj mi, ale... nie bardzo rozumiesz, co jest napisane, co ja napisałem i chyba także to, co Ty napisałeś.

Wyjaśniam.
Tekst stanowi o tym, kiedy powinno się wymienić opony na zimowe.
I była jakaś tam informacja, do której zastrzegłem uwagi.
Ty coś tam napisałeś, trochę nie na temat (czy raczej: powtarzasz to, co wyżej).
1. Zdarza się, że amplituda temperatur wynosi kilkanaście stopni.
2. Prawidłowo opisana porada powinna brzmieć: jeśli temperatura na zewnątrz wynosi 7 stopni lub mniej (Celsjusza), wówczas powinieneś mieć opony zimowe.
I koniec!
Warto dopisać dla tych, którzy zapominają, że doba ma dzień i noc, że: jeśli sprawdzałeś temperaturę 8 godzin temu, to obecnie może być inna. Jeśli wyruszasz w trasę nocą i jest 7 lub mniej, to zmieniasz opony.
I koniec! Ponownie.
Bez zupełnie zbędnego podziału na taką czy inną temperaturę, bo może się zdarzyć to, co opisałem.
Naprawdę proste. ;-)
Gumiarz
Nowicjusz
 
Posty: 32
Prawo jazdy: 11 06 1983
Auto: Suzuki Vitara

28 Lis 2013, 16:37

daro80 napisał(a):WITAM
A czy istnieje jakiś przepis co do dopuszczalnej różnicy wysokości bieżnika na jednej osi. Pytam bo dostałem do firmowego Doblo zbieraninę opon zimowych i na jednej osi mam 5mm różnicy (przód 4,7mm i 9,6mm tył 3,6mm i 4,7mm). Samochód dwa tygodnie temu odebrany z salonu a firma w której pracuje nie widzi w tym żadnego problemu bo opony mają ten sam bieżnik.


Hej,

No więc sprawa jest śliska... Według prawa opony na jednej osi nie powinny się różnić wysokością bieżnika większą niż 5mm. Problem może być z policją lub ewentualnie z ubezpieczalnią, choć zapewne policja nie mierzy opon, a pewnie sprawdza tylko znaczniki czy jest więcej niż 1,6 mm bieżnika. Generalnie tył jest to zjedzenia, ale też to pogarsza osiągi na drodze przy wchodzeniu w zakręty szczególnie. Przód no sam oceń jak to będzie. Pamiętaj, że jest też wiele wytycznych, że opony na tej samej osi muszą być tej samej marki, rozmiaru, bieżnika, indeksów prędkości i nośności etc.... Pozdro :D
slickrz
Aktywny
 
Posty: 352
Auto: Audi A3

28 Lis 2013, 19:37

ludkowie co wy sie szarpiecie?zimówki zakłada się w listopadzie a njdalej w grudniu co wam potym czy temp taka czy inna mamy taki klimat jaki mamy i o czym tu debatować ?jak już ktoś zmienia to najlepiej kupić nówki nie takie drogie a pewniejsze i na parę lat wystarczy
hajer57
Nowicjusz
 
Posty: 3
Auto: nissan,peugot,mitsubichi
Silnik: 1,4 benz,gaz,2.0benz
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

29 Lis 2013, 16:34

Witam Wszystkich na forum. Tekst może i jest ogólny,natomiast mówi o tym na co należy zwracac uwagę podczas zakupu oraz czym się sugerować. Myślę,że dla tych którzy nie są obeznani w dziedzinie motoryzacji,okaże się to bardzo pomocne.
OponyImpolex
Początkujący
 
Posty: 108
Auto: Audi A3
Silnik: 1.9 140KM
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

02 Gru 2013, 14:59

GregoryZ napisał(a):Jeżeli za dnia temperatury nie przekraczają 7 stopni a w nocy spadają poniżej zera wtedy należy opony wymienić na zimówki


Prawdą jest, że to zasada która "się przyjęła" ale nie jest prawdziwa. Co ciekawe, wcale nie wynika z jakichś reguł meteorologicznych ani właściwości gum, a z korupcyjnej sprawy w którą zamieszany był ADAC i firma Pirelli. Sprawa była głośna kilka lat temu w Niemczech. Chodziło o "przestawienie" w świadomości ludzi dotychczasowych 5 stC, na 7. Był dym, ktoś beknął, ale powtarzane miliony razy 7 stC przedarło się do świadomości ludzi. A tymczasem to nic innego jak naganianie rynku.

Zalecenie może być tyko jedno logiczne: Zmieniamy opony jeśli są prognozy co do opadów śniegu. W innym wypadku absolutnie nie należy tego robić. Równie dobrze może być sucha zimna jesień albo i zima, bez grama śniegu i wówczas zasada 7 stC jest niebezpieczna. Zimowe opony na suchym są gorsze od letnich.
Tomasz
Tom01
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 74
Prawo jazdy: 10 02 1986
Auto: Jeep
Rok produkcji: 2009

02 Gru 2013, 15:56

Nie no absolutnie NIE! Trzeba zmieniać opony bo chodzi i mieszankę gumową, która twardnieje i powie Ci to każdy wulkanizator. Skoro pewnie masz jeszcze letnie to sobie je pomacaj i porównaj z samochodem obok z zimówkami. Droga hamowania na letnich się wydłuża poniżej 7 stopni i to nie było badane przez jedną instytucję a wiele i to na każdym kontynencie chyba.
Jeżeli chodzi tylko o odprowadzanie wody to dlaczego zakładamy zimówki a nie opony deszczowe? Ehh
slickrz
Aktywny
 
Posty: 352
Auto: Audi A3

02 Gru 2013, 16:16

slickrz napisał(a):Trzeba zmieniać opony bo chodzi i mieszankę gumową, która twardnieje i powie Ci to każdy wulkanizator.


Bzdura rodem z telewizora a wulkanizator nie jest wiarygodnym źródłem informacji. Poza tym przecież w jego interesie jest potwierdzać brednie produkowane przez firmy oponiarskie. Prawdę powie każdy chemik mający coś pokrewnego z branżą oponiarską. W cywilnych oponach nie ma gum, które zmieniałyby zasadniczo właściwości w zakresie ok +20/-20 stC. To jest kit tak wielki jak stąd do Pekinu.

slickrz napisał(a):Skoro pewnie masz jeszcze letnie to sobie je pomacaj


Macać to se można ciekawsze rzeczy niż opony. :)

Swoją drogą, nie jestem miłośnikiem letnich opon wbrew rozsądkowi, co wyczuwam między wierszami, a używania odpowiednich zgodnie z przeznaczeniem. Nie zmieniam opon kiedy ryczą z telewizora, tylko wtedy kiedy jest jasne, że może być śnieg. Czyli właśnie teraz. Prognozy na następny tydzień nie pozostawiają wątpliwości, idzie mróz. Co prawda lekki, ale jednak i cokolwiek co będzie lecieć z nieba będzie śniegiem. Czyli trzeba mieć już założone śniegowe. Tymczasem już we wrześniu, jak się nagle zrobiło dość zimno, słyszałem rozmowy, że jak tak dalej pójdzie trzeba zmieniać opony.

slickrz napisał(a):Droga hamowania na letnich się wydłuża poniżej 7 stopni i to nie było badane przez jedną instytucję a wiele i to na każdym kontynencie chyba.


Przewaga zimowych nad letnimi na suchym jest tylko w testach sponsorowanych przez firmy oponiarskie. W niezależnych, których jest niestety mało, wyniki są inne. Wraz z obniżaniem temperatury wydłuża się droga hamowania każdej opony a zimowych bardziej niż letnich. Winę za to ponoszą lamelki, które zmniejszają powierzchnię styku. Oczywiście w sytuacji bez śniegu. Na śniegu te same lamelki "zaczepiają" się o śnieg i tylko wówczas działają.
Tomasz
Tom01
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 74
Prawo jazdy: 10 02 1986
Auto: Jeep
Rok produkcji: 2009

19 Gru 2013, 09:36

dobry artykuł, Niektórzy jeszcze myślą, że wyważanie i geometria to to samo;p
Laserowa zbieżność będzie dokładniejsza?
Maniak1
Początkujący
 
Posty: 82
Prawo jazdy: 01 01 2007
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Skoda
Silnik: 1,9 sdi
Paliwo: Diesel