W świecie motoryzacji nazwa Prius jest synonimem oszczędności paliwa i ekologicznej jazdy. Najnowszy Prius piątej generacji nie tylko wpisuje się w tę tradycję auta z wyjątkowo wydajnym napędem hybrydowym, ale zapewnia świetną dynamikę i przyjemność z jazdy. Liftback z 223-konnym napędem hybrydowym plug-in to jeden z najbardziej dynamicznych samochodów w gamie Toyoty.
Nowy model Priusa, który debiutuje w tym roku w Europie, otrzymał zupełnie nowy układ hybrydowy piątej generacji z funkcją ładowania z gniazdka, oparty na 2,0-litrowym silniku benzynowym o mocy 152 KM oraz 163-konnym silniku elektrycznym. Napęd o łącznej mocy 223 KM pozwala rozpędzić się od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,7 s, co sytuuje pod tym względem nowego Priusa w jednym rzędzie ze sportową Toyotą GR86. Dla porównania, coupe GR86 z 234-konnym silnikiem 2.4 Boxer i manualną skrzynią biegów potrzebuje 6,3 s, by rozwinąć prędkość 100 km/h, a ten sam model ze skrzynią automatyczną – 6,9 s.
Świetne osiągi Priusa to efekt połączenia mocnego silnika benzynowego z jeszcze mocniejszym motorem elektrycznym oraz dużą baterią o pojemności 13,6 kWh. Auto jest równie dynamiczne podczas jazdy w trybie hybrydowym i elektrycznym, a dzięki odpowiedniej konfiguracji baterii samochód wykazuje się takim samym przyspieszeniem nawet przy niskim poziomie jej naładowania. Do uzyskania bardzo dobrych właściwości jezdnych przyczyniła się w równym stopniu lekka, sztywna konstrukcja oparta na drugiej generacji platformy TNGA oraz opływowa sylwetka inspirowana stylistyką coupe. Nadwozie liftback w kształcie klina, z którego Prius jest znany, ma teraz bardziej dynamiczny, nowoczesny styl i sportowe proporcje, podkreślone przez 19-calowe koła, tylny pas świetlny i odważny projekt przednich świateł. Samochód jest o 50 mm niższy, o 22 mm szerszy i o 46 mm krótszy od poprzednika. Jednocześnie rozstaw osi wzrósł o 50 mm, a punkt szczytowy dachu został przesunięty w kierunku tylnej części pojazdu.
Elektryczna jazda bez obawy o zasięg
Prius piątej generacji został zaprojektowany przede wszystkim z myślą o jeździe w bezemisyjnym trybie elektrycznym. Wystarczą 4 godziny, by naładować jego baterie do pełna przy użyciu ładowarki 3,5 kW. Średni zasięg w trybie EV na jednym ładowaniu sięga maksymalnie 72-86 km wg WLTP, w zależności od wersji wyposażenia. W warunkach miejskich można uzyskać jeszcze lepsze wyniki, nawet powyżej 100 km. Duży zasięg udało się uzyskać dzięki pojemnej baterii litowo-jonowej oraz zaawansowanym rozwiązaniom zwiększającym wydajność napędu. Auto potrzebuje średnio od 0,5 l/100 km paliwa i emituje od 11 g/km CO2, a zużycie energii podczas jazdy w trybie EV wynosi średnio od 11,4 kWh na 100 km. Zasięg Priusa można dodatkowo zwiększyć, wybierając wersję wyposażenia Executive z panelami fotowoltaicznymi na dachu auta. Generowana przez nie odnawialna energia ze słońca pozwoli wydłużyć jazdę w trybie EV nawet o 8 km dziennie, a w czasie wielodniowego postoju naładować baterię do pełna. Nowy Prius to samochód, który na co dzień może służyć jako bezemisyjne auto elektryczne, zaś w czasie dłuższego wyjazdu daje komfort auta spalinowego, które można zatankować na dowolnej stacji paliw. Jazda w trybie hybrydowym jest tak samo oszczędna jak w przypadku każdej innej hybrydy Toyoty.
Miro12 napisał(a):Jakie to jest ochydne od zawsze.
Ale co? Design? Mi się akurat podoba ten nowy design Priusa, ciekawe czy Corolla dostanie też taki przód. Widziałem projekt nowej CH-R i przód był podobny. Oczywiście wygląd jest mocno dyskusyjny ale to sprawa gustu.
Swoją drogą osiągi robią wrażenie i do tego jeszcze niskie spalanie. Nie wiem jak w rzeczywistości ale czytałem że poprawili wyciszenie wnętrza i jest lepsze niż w poprzedniej wersji.
Redakcja napisał(a):zużycie energii podczas jazdy w trybie EV wynosi średnio od 11,4 kWh na 100 km
To raczej mocno naciągane bo wychodziło by na to że jest w stanie na baterii pokonać ponad 100km w trybie EV, a w realu producent podaje inne wartości. Swoją drogą ciekawe czy dałoby się zrobić około 100km w mieście używając tylko napędu elektrycznego?
Wygląda bardzo ciekawie. Kształt opływowy mega nowoczesny. Podoba mi się, jeszcze ten kolor zachęca. Chociaż w praktyce chyba niekoniecznie dobry wybór.
Otwieranie drzwi bez udziału kluczyka – 1984 rok Współcześnie otwieranie drzwi pojazdu kluczykiem jest anachronizmem. Elektroniczny pilot na fale podczerwone (Infrared) otwierający drzwi auta jest standardem oczywistym nawet w najmniejszych samochodach miejskich. ...
Jak dobrze się ubrać prowadząc samochód? - dobrze ubrany kierowca Strój kierowcy ma duże znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Nieodpowiednie buty, zsuwająca się na oczy czapka czy maseczka, kurtka krępująca ruchy - to wszystko może utrudniać prowadzenie pojazdu. Nieodpowiedni strój ...
Redakcja napisał(a):podkreślone przez 19-calowe koła
A jaki tam jest oryginalnie rozmiar opon? Ktoś wie? Niektóre samochody elektryczne, czy właśnie plug-iny mają bardzo wąskie opony choć średnica felgi jest znaczna.
Baza z danymi technicznymi samochodów marki TOYOTA. Znajdziesz tu informacje o silniku (moc, pojemność, moment obrotowy itp.), wymiarach nadwozia, spalaniu (trasa / miasto / średnie), osiągach, ukałdzie hamulcowym i jeszcze wielu innych parametrach które dotyczą tego modelu. Sprawdź: dane techniczne TOYOTA
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.