Problem z czujnikiem temp. zewnęrznej

15 Lut 2021, 17:01

Witam. Samochód to hyundai i30 z roku 2013. Odkąd zaczęły się mrozy mam problem ze wskazaniami temperatury zewnętrznej. Temperatura stale jest zawyżana. Im dłużej auto stoi tym wyższa temperatura. Im dalej gdzieś jadę tym ta temperatura spada i wskazuje już bliższe stanu faktycznego temepratury ale zawsze jest za wysoka. Np. dzisiaj jest mróz około -4 a na termometrze pokazuje mi ponad 50 na plusie. Włączyłem zapłon zaczęło spadać do 46. Czujnik wymieniany, nic to nie dało. Nawet próbowałem z dwoma czujnikami oryginalnymi. Co się mogło stać i gdzie szukać przyczyny?
Landuss
Nowicjusz
 
Posty: 3

15 Lut 2021, 19:31

A wcześniej temperatura pokazywała ci wartości minusowe poprawnie?
Próbowałeś sprawdzić czy pokazuje coś przy odłączonym czujniku?
Nie jest to na pewno temperatura -4.6? Chodzi mi o to że nie wyświetla się np. minus i kropka. Pytam bo kiedyś w innym aucie spotkałem się z takim problemem że podczas ujemnych temperatur nie wyświetlał się minus na wyświetlaczu bo był uszkodzony.

Jak czujnik jest oryginalny od tego modelu to trzeba sprawdzić wiązkę od czujnika.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10199
Zdjęcia: 35

15 Lut 2021, 21:15

Tak wcześniej wartości minusowe pokazywała normalnie. U mnie powinien być normalny minus. Co ciekawe z każdym dniem temperaturę coraz to wyższą mi pokazuje. Ciekawe co będzie jak się ociepli. Przy wymianie czujnika kiedy go odpiąłem pokazywał ujemne wartości. Też trochę dziwne moim zdaniem bo chyba nie powinien pokazać nic albo dwie kreski.
Landuss
Nowicjusz
 
Posty: 3

16 Lut 2021, 13:40

Może gdzieś kabelek się przetarł i dotyka budy.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16749
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

17 Lut 2021, 11:22

Do sprawdzenia są głównie połączenia - może to być wina słabego styku na którymś złączu, albo zaśniedziałe styki. Czujnik temp. powietrza to czujnik rezystancyjny - dochodzi do niego napięcie, a ten przy rosnącej temp. obniża to napięcie, a przy malejącej podnosi. I na podstawie tego napięcia jest wyświetlana temp. A inaczej - temp. spada napięcie rośnie , temp. rośnie, napięcie maleje. A jak wiadomo każde zaśniedzenie lub każdy słaby styk powoduje mniejszą rezystancję. I tu by to pasowało, ponieważ
Landuss napisał(a):Np. dzisiaj jest mróz około -4 a na termometrze pokazuje mi ponad 50 na plusie.

Czyli temp. maleje, napięcie wzrasta i pokazuje większą temp.
Czujnik ten można sprawdzić, ale trzeba by od producenta mieć wartości napięć i rezystancji odnośnie temp. Ale to jeżeli chodzi o sam czujnik. A jeżeli chodzi o okablowanie, to mając multimetr, należy zmierzyć opór przewodu między odłączonym czujnikiem a wtykiem do sterownika. Powinien on wynosić nieskończoność. Jak pokaże się jakikolwiek opór ( pamiętając o marginesie błędu multimetra ), to trzeba szukać, gdzie on się pojawia, czyli rozłączać wtyczki. Można też puścić dwa nowe, osobne przewody od czujnika do wtyczki sterownika. Wtedy jeżeli jest to wina przewodów, temp. powinna pokazywać się normalnie.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000