Jazda wymaga od kierowców dużej czujności i uwagi, zwłaszcza, jeśli na drodze mogą spotkać pieszych czy zwierzęta. Zderzenie z nimi może skończyć się dla nich tragicznie. Dlatego ważne, aby zawsze być przygotowanym na odpowiednią reakcję. Bezpośredniego kontaktu z przeszkodą można dużo skuteczniej uniknąć, stosując się do ograniczeń prędkości i innych znaków ostrzegawczych. W trakcie jazdy możemy spotkać także inne przeszkody w postaci dziur czy nierówności.
Piesi
Podczas jazdy powinniśmy zwracać szczególną uwagę na pieszych i zachować ostrożność, jeśli tylko podejrzewamy, że mogą pojawić się na drodze. Należy pamiętać o pieszych nie tylko, gdy mijamy oznakowane przejście, ale zawsze kiedy przejeżdżamy przez teren zabudowany. Piesi mogą iść poboczem albo przechodzić w miejscach zabronionych, dlatego jadąc w okolicach zabudowań zdejmijmy nogę z gazu i obserwujmy otoczenie drogi. Potrącenie pieszego przy prędkości 50 km/h może skończyć się dla niego tragicznie. Prawdopodobieństwo, że pieszy zginie w takim wypadku wynosi aż 90%, a nawet jeśli przeżyje, do końca życia nie odzyska pełnej sprawności(1).
Zwierzęta na drodze
Zwierzęta zazwyczaj pojawiają się na drodze niespodziewanie. Wówczas sytuacja wymaga od nas natychmiastowej reakcji. Kiedy widzimy przeszkodę, zazwyczaj pierwszym odruchem jest wciśnięcie pedału hamulca, co przy odpowiedniej odległości od obiektu i suchej nawierzchni może być skuteczne. Jeśli natomiast jedziemy z nadmierną prędkością, a dodatkowo warunki pogodowe są niekorzystne, hamowanie może nie wystarczyć. Wówczas trzeba spróbować ominąć przeszkodę. Spróbujmy w miarę możliwości wyhamować przed zwierzęciem lub je ominąć. Pamiętajmy jednak, że nasze bezpieczeństwo jest zawsze najważniejsze, dlatego jeśli ominięcie zwierzęcia wiąże się z dużym ryzykiem utraty zdrowia czy życia lepiej nie unikać bezpośredniego zderzenia. Takie sytuacje nie muszą mieć jednak miejsca. Patrząc na znaki i nie lekceważąc ostrzeżeń przed zwierzętami możemy uniknąć kolizji.
Dziury na drogach
Przeszkody w postaci dziur i nierówności to na drogach codzienność w okresie zimowym. Spotykamy je niekiedy w dużej ilości i wymaga to od nas uwagi, czujności i zręczności, aby uniknąć wjechania w nie. Ważne, by nie hamować za późno, kiedy samochód już wpadł w dziurę. Dociśnięty przód auta powoduje, że zawieszenie jest bardziej narażone na poważne uszkodzenia. Jeśli nie uda nam się wyhamować przed dziurą bądź jej ominąć, lepiej wjechać w nią na luzie z wciśniętym sprzęgłem. Dzięki temu możemy uniknąć kosztownych napraw zawieszenia.
Jak krok po kroku uniknąć bezpośredniego kontaktu z przeszkodą: 1. Naciśnij hamulec – zablokuje koła samochodu i pozwoli zwolnić bardzo szybko. 2. Jeśli nie uda ci się wyhamować spójrz w miejsce, w którym możesz ominąć przeszkodę, a nie na samą przeszkodę. Pamiętaj, aby skupiać się na rozwiązaniu problemu, a nie na samym problemie. 3. Znacząco zwolnij pedał hamulca i wykonaj manewr omijania. 4. Po ominięciu przeszkody bezpiecznie wróć na swój pas i ustabilizuj jazdę. 5. W razie potrzeby zatrzymaj pojazd w bezpiecznym, wyznaczonym do tego miejscu, opanuj nerwy i rusz w dalszą drogę. 6. Jeśli nie uda ci się wyhamować przed dziurą, pokonuj ją na luzie i z wciśniętym sprzęgłem. Nigdy nie hamuj w trakcie pokonywania dziury czy nierówności.
źródło: (1) policja.pl; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault
Redakcja napisał(a):Piesi mogą iść poboczem albo przechodzić w miejscach zabronionych, dlatego jadąc w okolicach zabudowań zdejmijmy nogę z gazu i obserwujmy otoczenie drogi. Potrącenie pieszego przy prędkości 50 km/h może skończyć się dla niego tragicznie. Prawdopodobieństwo, że pieszy zginie w takim wypadku wynosi aż 90%, a nawet jeśli przeżyje, do końca życia nie odzyska pełnej sprawności(1).
A dlaczego zawsze to kierowca musi uważać? dlaczego zawsze całą odpowiedzialność zwala się na kierowców? Piesi są traktowani przez przepisy jak święte krowy i dzięki temu czują sią bezpiecznie i nie zważają na niebezpieczeństwa. Żaden pieszy nie pomyśli, że przy spotkaniu z autem to właśnie on jest najbardziej poszkodowany. Kierowca potrąci pieszego, nawet na pasach, gdzie ma pierwszeństwo. Kierowca dostanie mandat, może mieć zabrane prawko na rok itd. Ale ów kierowca żyje, jest zdrowy. A ów pieszy leży w szpitalu, jest połamany, a nawet może całe życie na wózku spędzić.... Czy takie traktowanie pieszych przez przepisy jest normalnie rozsądne Bo dla mnie jest czystym idiotyzmem i debilizmem dawać najwięcej przywilejów komuś, kto z danej sytuacji wychodzi najgorzej... A im więcej przywilejów i przyzwoleń, tym człowiek czuje się bezpieczniejszy i mniej uważa. No bo po co uważać, po co na coś zwracać uwagę, skoro to ktoś inny musi robić....Jak dla mnie totalny debilizm...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik napisał(a):A dlaczego zawsze to kierowca musi uważać? dlaczego zawsze całą odpowiedzialność zwala się na kierowców?
Też zawsze mi ciężko jest to zrozumieć
Tu można to trochę uporządkować bo z dziurami w większości mamy problemy zaraz po okresie zimowym i na wiosnę bo wtedy jest ich najwięcej. W przypadku dzikich zwierząt też raczej sezonowo bo bardziej na wiosnę i jesieni możemy je spotkać ale już w przypadku pieszych to mamy z nimi do czynienia cały rok a największy problem to chyba wtedy kiedy mamy krótkie dni i chodzą po ulicy jak jest ciemno bez odblasków. Inna sprawa to to, że w miastach potrafią przechodzić na czerwonym świetle ;/ nie zwracając uwagi na sygnalizację świetlną, stwarzając poważne niebezpieczeństwo. Dlatego sam temat tego wątku jest ciekawie sformułowany.
Nie można jednak zawsze uniknąć tych przeszkód, dlatego należy zachować czujność i rozwagę podczas poruszania się nie tylko po mieście ale i poza nim. Dobra znajomość zasad bezpieczeństwa oraz zachowanie ostrożności mogą pomóc nam bezpiecznie pokonać te przeszkody i dotrzeć do celu. Tak więc podsumowując powinniśmy szybko łatać powstałe dziury, trzymać zwierzęta domowe na smyczy lub pozwalać im biegać wolno z dala od dróg, a pieszych edukować!
Oldsmobile F32 - historia zabytkowego samochodu Oldsmobile F32 to samochód osobowy produkowany przez amerykańską markę Oldsmobile w latach 1932-1933. Był to luksusowy model samochodu klasy średniej, który cieszył się popularnością ze względu na swoje wyposażenie, ...
Pierwsze elektronicznie sterowane zawieszenie TEMS – pierwsze elektronicznie sterowane zawieszenie – Toyota Soarer – luty 1983. Obecnie trudno wyobrazić sobie samochód o wysokich osiągach bez elektronicznego systemu sterowania parametrami zawieszenia. ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.