Przyspieszenie zapłonu-bezpieczne?

29 Sty 2009, 08:56

Mam pytanie ?
Po ustawieniu aparatu zapłonowego na lampie stroboskopowej w Corsie 1,4 (zwykły silnik 8 zaworów i jednopunkt) auto pięknie wchodzi na obroty (widac to na obrotomierzu) ale wyraznie wolniej przyspiesza. Natomiast gdy przyspieszy mu się zapłon poprzez przekręcenie aparatu zapłonowego o ok.6-7 mm,to śmiga jak ch...a.
Czy taka operacja przyspieszenia zapłonu jest bezpieczna dla auta?
Dlaczego auto zle jezdzi na wyregulowanym zapłonie?
Jak sie ma to przyspieszenie zapłonu do ilości spalania benzyny?
ps.dodam tylko,że auto jest zadbane po kątem serwisowym tzn.oleje,filtry,kable,świece itd.
artur73
Moderator - Jakie auto kupić?
Awatar użytkownika
 
Posty: 5801
Zdjęcia: 40
Miejscowość: POZNAŃ
Prawo jazdy: 02 10 1991
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Renault
Silnik: 1,6 110KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
  • 30 Sty 2009, 08:07

    Panowie? Nikt nie wie nic o zapłonie w samochodzie?
    artur73
    Moderator - Jakie auto kupić?
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 5801
    Zdjęcia: 40
    Miejscowość: POZNAŃ
    Prawo jazdy: 02 10 1991
    Przebieg/rok: 25tys. km
    Auto: Renault
    Silnik: 1,6 110KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna

    31 Sty 2009, 13:12

    Ogólnie zapłon to wybuch mieszanki paliwowo powietrznej nad tłokiem w fazie sprężania mieszanki inicjowany /zapoczątkowany/ iskrą świecy zapłonowej /jest to tzw. zapłon/.W silnikach spalinowych zaplon następuje przed dotarciem tłoka do jego górnego puntu i jest mierzony w stopniach obrotu wału korbowego silnikla/nieraz w mm suwu tloka/.Książki czy normy techniczne podają ten kąt dla silnika oidealnych parametrach /laboratoeyjnych/. W praktyce zależny jest od kilku czynnikow:1/ jakośc paliwa/oktany/ z praktyki wiem że nigdy nie ma tyle co napisane na dystrybutorze .2/skład mieszanki/stosunek powietrza do paliwa/.3/ stan układu rozrządu /luzy paska czy łańcucha oraz zaworów/.
    Przyspieszenie zapłonu przy gorszym paliwie powoduje lepszą pracę silnika gdyż paliwo to potrzebuje dłuzszego okresu zapłonu. W tym przypadku prawidłowy zapłon nie spala do końca paliwa , energia wybuchu jest mniejsza a część paliwa uchodzi wydechem. Zużycie paliwa wzrasta znacząco.
    Jeżeli auto "śmiga jak ch...a " i ma moc to taka operacja jest dla niego nawet uzdrowieniem.
    miroslaw duda
    Nowicjusz
     
    Posty: 5
    Miejscowość: Starachowice

    31 Sty 2009, 13:42

    Jeżeli jest to aparat zapłonowy z odśrodkowym regulatorem wyprzedzenia zapłonu zbudowany na ciężarkach i sprężynkach to w zużytym aparacie z rozciągniętymi sprężynami ustawienie na czuja może być lepsze niż na znaki lub stroboskop.
    jurek62
    Początkujący
     
    Posty: 141
    Miejscowość: warszawa ząbki

    31 Sty 2009, 20:10

    Auto źle jeździ na wyregulowanym (według instrukcji) zapłonie ponieważ:może być gorsze paliwo/dzisiaj to norma/,może być silnik nieco używany/mniejsze sprężanie mieszanki wydłuża zapłoon/,może być tzw tętnienie punktu zaplonu/luzy napędu aparatu zapłonowego,wyciągnięte spręzynki mechanizmu odśrodkowego/, nawet wilgotność powietrza i jego temperatura mają wpływ na spalanie. Nie ma sposobu na to aby przy normalnej eksploatacji spełnić laboratoryjne normy fabryczne, dlatego wyprzedza się nieco/praktycznie indywidualnie dla każdego silnika/ustalony punkt zapłonu.Należy pamiętać że, zbyt duże przyspieszenie lub opóźnienie zapłonu jest dość szkodliwe. zwłaszcza na układ korbowy i zawory głowicy.
    miroslaw duda
    Nowicjusz
     
    Posty: 5
    Miejscowość: Starachowice

    01 Lut 2009, 22:41

    Jezeli zaplon nie jest przyspieszony zbyt duzo nie jest to szkodliwe dla silnika, aczkolwiek jak jest przyspieszony zbyt duzo moze objawiac sie spalaniem detonacyjnym(stukowym). Najwieksze cisnienie spalania sie uzyskuje ok.10 stopni za GMP tloka takze moze w regulatorze odsrodkowym zuzyly ci sie sprezynki przyciajace ciezarki i zaplon jest troszeczke opozniony przez to. Takze jezeli mowisz ze ma wiecej mocy i jest to nie duze przyspieszenie zaplonu to czemu nie?
    dawidbn
    Zaawansowany
     
    Posty: 777
    Miejscowość: Koszalin

    02 Lut 2009, 08:42

    Serdeczne dzięki za wszystkie wyjaśnienia.
    pozdro
    artur73
    Moderator - Jakie auto kupić?
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 5801
    Zdjęcia: 40
    Miejscowość: POZNAŃ
    Prawo jazdy: 02 10 1991
    Przebieg/rok: 25tys. km
    Auto: Renault
    Silnik: 1,6 110KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna