Tegoroczna eliminacja Rajdu Norwegii zastêpuje w kalendarzu inn¹ zimow¹ imprezê - Rajd Szwedzki, która musi czekaæ na swoj¹ kolej do nastêpnego sezonu. Baz¹ rajdu jest Hamar, lez¹ce 125 km na pó³nocny-wschód od Oslo. Park serwisowy zosta³ umieszczony w hali Viking Ship zbudowanej specjalnie na igrzyska olimpijskie w Lillehammer.
Impreza podzielona zosta³a na cztery dni i sk³ada³a siê z 23 odcinków specjalnych. Pierwszego dnia rozegrano jedynie jedn¹ próbê – superoes rozgrywany w stolicy pañstwa. Najd³u¿szy dzieñ rajdu to ostatni dzieñ imprezy – niedziela.
Czwartek 12.02.2009
OS1 Super Special Oslo 2.00 km
Pi¹tek 13.02.2009
OS2 Opaker 1 14.98 km
OS3 Kirkenaer 1 8.50 km
OS4 Finnskogen 1 24.80 km
OS5 Kongsvinger 1 12.80 km
OS6 Opaker 2 14.98 km
OS7 Finnskogen 2 24.80 km
OS8 Kongsvinger 2 12.80 km
OS9 Kirkenaer 2 8.50 km 15:40
Sobota 14.02.2009
OS11 Lillehammer 1 9.20 km
OS12 Ringsaker 1 27.31 km
OS13 Hamar 1 1.15 km
OS14 Mountain 2 24.36 km
OS15 Lillehammer 2 9.20 km
OS16 Ringsaker 2 27.31 km
OS17 Hamar 2 1.15 km
Niedziela 15.02.2009
OS18 Valer 1 30.03 km
OS19 Elverum 1 13.60 km
OS20 Budor 1 19.79 km
OS21 Valer 2 30.03 km
OS22 Elverum 2 13.60 km
OS23 Budor 2 19.79 km
Faworytami norweskiej imprezy byli kierowcy Forda, którzy na œniegu s¹ szybkimi kierowcami. Na liœcie potencjalnych zwyciêzców by³ równie¿ Henning Solberg. Wiele emocji wœród fanów budzi³ powrót Pettera Solberga w Citroenie Xsara WRC. W Norwegii oprócz rajdowej œwiatowej czo³ówki startowali te¿ zawodnicy PWRC.
Testy i przygotowania przed Rajdem Norwegii pokaza³y, ¿e warunki na rajdzie mog¹ byæ trudne. Bernardo Sousa, który mia³ debiutowaæ w Abarth’cie Grande Punto S2000 rozbi³ swoj¹ rajdówkê na drzewie. Samochód zosta³ doœæ powa¿nie rozbity, ale uda³o siê go naprawiæ i wystartowaæ w rajdzie. W zaspie wyl¹dowali tak¿e Urmo Aava, Toshi Arai i Jaromir Tarabus. Dwóch ostatnich wypadli z trasy na tym samym zakrêcie co Sousa. Przykr¹ przygodê mieli dwaj mechanicy Stobarta z Francji i Wielkiej Brytanii obs³uguj¹cy Henninga Solberga. Samochód mechaników zderzy³ siê czo³owo z ciê¿arówk¹ na trasie odcinka Mountain. 32-letniego francuskiego mechanika pó³ godziny wyci¹gano z wraku auta. Œmig³owcem przetransportowano go do Szpitala Uniwersyteckiego Ulleval ze z³amaniami koñczyn i licznymi obra¿eniami.
SHAKEDOWN
Odcinek testowy zosta³ rozegrany w pobli¿u bazy Rally Norwey. Liczy³ 3.35 km. Liderem zosta³ oczywiœcie Sebastien Loeb. Petter Solberg by³ pi¹ty, bêd¹c najszybszym wœród „prywaciarzy”.
1.Sebastien Loeb Citroen C4 WRC 1:59.3
2.Mikko Hirvonen Ford Focus WRC 1:59.7
3.Daniel Sordo Citroen C4 WRC 1:59.8
4.Jari-Matti Latvala Ford Focus WRC 2:00.0
5.Petter Solberg Citroen Xsara WRC 2:01.1
6.Henning Solberg Ford Focus WRC 2:02.1
7.Matthew Wilson Ford Focus WRC 2:02.8
8.Urmo Aava Ford Focus WRC 2:03.0
Dziewi¹tym czasem móg³ siê poszczyœciæ P-G Andersson, który w Norwegii jecha³ Skod¹ Fabi¹ WRC, w której uszkodzeniu uleg³a turbosprê¿arka. Po zakoñczeniu shakedowna wadliwa czêœæ zosta³a wymieniona na prawid³ow¹.
W PWRC zgodnie z za³o¿eniem kibiców pierwszy by³ Andreas Mikkelsen w Subaru Impreza N14. W N-kowym Subaru osi¹gn¹³ on czas o jedn¹ sekundê gorszy od Novikova, który jecha³ Citroenem C4 WRC. Patrik Sandell w debiucie w Fabii S2000 by³ trzeci, a Bernardo Sousa w naprawionym Abarth’cie szósty. Pecha mia³ Toshi Arai. W jego Subaru Imprezie awarii uleg³ silnik.
OS 1
Pierwszy oes rajdu to superoes rozegrany na torze w Oslo. Pierwsze startuj¹ce za³ogi to PWRC. Pierwszym liderem zosta³ Patrick Sandell. Szwed by³ tak zadowolony ze zwyciêstwa, ¿e na koniec wykona³ „Solberga”. Na mecie powiedzia³: „ To absolutnie perfekcyjnie. Uwielbiam jeŸdziæ na takich oesach, bo jest tu mnóstwo ludzi. Trzeba siê popisywaæ, bo tu s¹ kibice i nale¿y robiæ cyrk.” Drugie miejsce zaj¹³ debiutuj¹cy w „produkcyjnych” Neinksans, a trzecia pozycja to Mikkelsen. Bernardo Sousa niestety nie mo¿e zaliczyæ debiutu do udanego. Najpierw wypadek podczas testów, a teraz strata ponad 1 minuty: „ Przed oesem wysiad³a nam bateria, musieli nas odpalaæ na pych. Stanêliœmy na starcie, wpadliœmy w zaspê.” Pechowo zacz¹³ tak¿e Arai. Po awarii na shakedownie konieczna by³a wymiana silnika i kara… 5 minut. Na samym oesie Arai dojecha³ jako 27 ze strat¹ 10.2 s, a po doliczeniu karnych minut spad³ na… ostatni¹ pozycjê za Bernarda Sousa.
Po PWRC jecha³a stawka WRC. I tutaj niespodzianka. Czo³ówkê otwierali i zamykali bracia Solberg. Na pierwszym miejscu by³ Petter leciw¹ ju¿ Xsara WRC. Henning straci³ do brata 4.2 s. Na drugiej pozycji znalaz³ siê Mikko Hirvonen (+0.6 s), a na trzeciej pozycji Sebastien Loeb (+0.7 s). Czwarta pozycja to Mads Ostberg (+1.2 s). Kolejne trzy miejsca to Jari-Matti Latvala (+2.3 s), Dani Sordo, który zgasi³ auto na starcie (+3 s) i na siódmej pozycji Urmo Aava (+3.4 s). Silnik na starcie zgasi³ tak¿e Novikov (14 ex aequo z Neiksansem, +7.1 s), a na jednym z nawrotów P-G Andersson (31 miejsce, + 12 s). Ma³e przygody mieli tak¿e Patrik Flodin, który prawdopodobnie za szybko wjecha³ na hopê i uszkodzi³ wahacze. Na tej samej hopie po l¹dowaniu Armindo Araujo straci³ elektrowniê.
Na otwieraj¹cym rajd superoesie swoj¹ rajdow¹ premierê mia³a hybrydowa rajdówka Citroena – C4 WRC HYmotion4. Jej kierowc¹ by³ Sebastien Loeb, który zmieni³ na t¹ okazjê pilota. Zosta³ nim premier Norwegii – Jens Stoltenberg. Na hipodromie nie zabrak³o innych VIP’ów – Fabian Stang (burmistrz Oslo, który oficjalnie og³osi³ start rajdu) czy Stiv Torudbakken (przewodnicz¹cy rady miejskiej Oslo).
OS 2
Drugi dzieñ rajdu rozpocz¹³ siê bardzo mroŸnie. Na starcie do odcinka termometr pokazywa³ 24 stopnie na minusie. Liderem pierwszego odcinka drugiego dnia zosta³ Mikko Hirvonen, który by³ upatrywany jako jeden ze zwyciêzców norweskiego rajdu. Wyprzedzi³ on drugiego na mecie Sebastiena Loeba o 2.5 s. Mistrz Œwiata na metê wjecha³ z uszkodzonym tylnym zderzakiem: „Nie zamierza³em korzystaæ z band, ale to robi³em. Na pocz¹tku odcinka by³o dobrze, ale w po³owie straci³em pewnoœæ. Kilka razy mocno uciek³ mi ty³ .” Za Francuzem pojawi³ siê drugi Fin z Forda – J-M Latvala, który do kolegi z zespo³u straci³ 6.4 s. Wszyscy zawodnicy stoj¹cy na podium drugiego odcinka awansowali w klasyfikacji generalnej na miejsca odpowiadaj¹ce pozycjom uzyskanym na mecie drugiej próby. Pierwszy spadek to rewelacja z superoesu – Petter Solberg. Kierowca Xsary WRC metê osi¹gn¹³ z czwartym czasem i na tak¹ sam¹ pozycjê spad³ w klasyfikacji ³¹cznej rajdu, trac¹c do Hirvonena 13.5 s. Kolejne miejsca to Sordo, Andersson, Henning Solberg i Novikov. Dani Sordo awansowa³ na pi¹t¹ pozycjê, ale na mecie nie by³ zadowolony: „Straci³em du¿o czasu pod koniec odcinka, ale zobaczymy.” Podobnie by³o z Anderssonem, który awansowa³ na szóst¹ pozycjê. By³y kierowca Suzuki SX4 WRC mia³ k³opoty z rêcznym na nawrocie. Powodów do radoœci nie mia³ tak¿e starszy z braci Solbergów: „By³o bardzo Ÿle. Mamy mocn¹ podsterownoœæ a z czasem oes staje siê coraz bardziej luŸny.” Jedynym kierowc¹ zadowolonym ze swego czasu by³ ósmy Novikov: „Bardzo dobrze, nie mog³em siê doczekaæ jazdy tym samochodem. Na nawrocie pojecha³em bardzo szeroko. Mam du¿o zabawy.” Jego kolega z teamu – Ogier – dojecha³ 0.4 s po nim. Podobnie jak jego bardziej utytu³owany imiennik (Loeb) mia³ po³amany tylni zderzak. Dziesi¹ty czas mia³ Aava, przez wypad³ z punktowanej ósemki (na 9 pozycjê). Pecha mia³ te¿ Mads Ostberg, który spad³ na siódm¹ pozycjê. W jego aucie przesta³ dzia³aæ nawiew na przedni¹ szybê, która po kilku kilometrach jazdy zamarz³a.
OS 3
Trzeci oes to dublet Citroena. Pierwszy by³ Loeb przez co wyszed³ na prowadzenie w rajdzie. Drugi, ze strat¹ 1.5 s, by³ Sordo i awansowa³ na czwart¹ pozycjê. Trzeci dojecha³ Hirvonen, który musia³ uznaæ wy¿szoœæ Francuza i spaœæ na drug¹ pozycjê. Czwarta pozycjê i jednoczeœnie awans na szóst¹ lokatê to ponownie Citroen C4 WRC, które prowadzi³ Sebastien Ogier. Po m³odym Francuzie dojecha³y dwa Fordy – Latvali i Wilsona. Siódma pozycja to ponownie Citroen, ale tym razem Xsara Pettera Solberga. Czo³ówkê zamyka³ Aava w Focusie. Andersson straci³ na odcinku niemal 15 s, a Henning Solberg ponad 22. Norweg uderzy³ przodem w zaspê i po trzecim odcinku spad³ na 10 lokatê w rajdzie.
OS 4
Po czwartym odcinku ponownie przetasowania na pozycji lidera. Próbê wygra³ Mikko Hirvonen i to on znów wskoczy³ na fotel lidera Rajdu Norwegii. Sebastien Loeb, który dojecha³ na trzeciej pozycji ze strat¹ 2.9 s spad³ na drug¹ pozycjê w rajdzie 2.5 s za Finem. Na mecie oesu Hirvonena i Loeba rozdzieli³ Latvala, który mia³ czas gorszy od kolegi z zespo³u o 2.5 s. Za Loebem dojecha³ jego hiszpañski kolega z team, który straci³ do niego 9.9 s. Za Sordo pojawili siê bracia Solberg – Henning i Petter. Ró¿nica pomiêdzy nimi to 0.3 s na korzyœæ starszego, który do lidera rajdu straci³ 21.2 s. Dziêki tej pozycji Norweg ponownie wskoczy³ do czo³owej ósemki i to od razu na szóst¹ pozycjê. Za braæmi z Norwegii dojechali Aava i Ostberg. Pecha mia³ Ogier, który obróci³ siê na oblodzonej trasie i straci³ 30.9 s i swoj¹ pozycjê. Teraz to on zamyka³ czo³ówkê.
OS 5
Ostatni oes pêtli nie przyniós³ ¿adnych rozstrzygniêæ. Mikko Hirvonen wygra³ oes i umocni³ siê na pozycji lidera rajdu. Sebastien Loeb, który straci³ do niego 2.3 s nadal pozostaje na drugiej pozycji ze strat¹ 4.8 s. Trzecie miejsce na odcinku specjalnym nale¿a³o do Latvali (+8.7 s), jednak jemu do Loeba brakuje ju¿ 25.7 s w generalce. Kolejne miejsca to Sordo, Petter i Henning Solberg, Aava i Ogier. Dok³adnie takie same miejsca by³y zajmowane przez poszczególnych zawodników w klasyfikacji ³¹cznej rajdu.
OS 6
Szósty oes by³ niema³ym zaskoczeniem dla wielu. Oes wygra³ Andersson leciw¹ ju¿ Skod¹ Fabi¹ WRC. Tu¿ za nim znalaz³ siê Latvala, który straci³ do lideruj¹cego Szweda 0.9 s. Trzeci czas uzyska³ Hirvonen (+3.2 s). P-G Andersson dziêki pierwszej pozycji awansowa³ z 10 na 7 pozycjê w klasyfikacji generalnej rajdu, spychaj¹c Urmo Aavê na 8 pozycjê. Z czo³ówki wypad³ niestety Sebastien Ogier, który po ukoñczeniu pierwszego oesu drugiej pêtli zajmowa³ 10 pozycjê. Sebastien Loeb ukoñczy³ próbê z czwartym czasem, przez co Mikko Hirvonen odrobi³ do lidera rajdu 1.6 s. Za Loebem uplasowali siê bracia Solberg. Pierwszy by³ Petter, drugi Henning. Za gospodarzami uplasowali siê Ostberg i Aava. W czo³owej ósemce zabrak³o niestety Daniego Sordo. Hiszpan dojecha³ na metê dopiero z dziewi¹tym czasem, trac¹c do triumfuj¹cej Skody 12.5 s.
W drodze na siódm¹ próbê Henning Solberg mia³ nieprzyjemn¹ sytuacjê. Musia³ stan¹æ na poboczu drogi i ustawiæ skrzyniê biegów na rêczne prze³¹czanie biegów.
OS 7
Andersson znów szar¿uje i wygrywa kolejny odcinek specjalny awansuj¹c na kolejne miejsc. Niestety Henning Solberg musia³ po¿egnaæ siê ze swoim szóstym miejscem i uznaæ wy¿szoœæ m³odszego kolegi. Jego strata w generalce do kierowcy Fabii WRC wynosi³a 4.1 s. Drugi czas nale¿a³ do Latvali, który straci³ do Anderssona 2.4 s. Sebastien Loeb tym razem by³ szybszy od Hirvonena. Uzyska³ trzeci czas (+3.7 s) i uciek³ od Fina jedynie o 0.6 s. Sordo znów straci³ do P-G ponad 10 s (+11.2 s), jednak tym razem by³a to pi¹ta pozycja. Za nim uplasowali siê bracia Solberg. Starszy z nich by³ szybszy od drugiego o 6.4 s. Czo³ow¹ ósemkê zamyka³ Ogier, który awansowa³ na dziewi¹t¹ pozycjê.
OS 8
Kolejny oes nie pad³ ju¿ ³upem Anderssona. Szwed zaj¹³ dopiero szóste miejsce, trac¹c 7.6 s do lidera. A sam odcinek wygra³ Mikko Hirvonen. Drugi czas nale¿a³ do Mistrza Œwiata Sebastiena Loeba, który do lidera odcinka straci³ 1.5 s. Trzeci czas uzyska³ Jari-Matti Latvala, który od kolegi z zespo³u mia³ czas gorszy o 3.4 s. Kolejne miejsce to Henning Solberg. Pi¹ty czas mia³ Matthew Wilson, który tym samym awansowa³ na ósm¹ miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Norwegii. Dani Sordo znów straci³ cenne sekundy. Dojecha³ na ósmym miejscu z czasem +11.3 s. Sebastien Ogier mia³ ma³¹ przygodê na oesie. Wpad³ w zaspê, ale uda³o mu siê wyjechaæ. Straci³ jednak ponad 40 s i spad³ na 10 pozycjê. Podobn¹ sytuacjê mia³ te¿ Aava: „Prosi³em ludzi, ¿eby mnie popchnêli, i uszkodzili mi drzwi. Czemu? Bo by³em w niebezpiecznym miejscu. Za drog¹ ? Nie na drodze. Tylko przód by³ poza drog¹.”
OS 9
Ostatni oes to wygrana Sebastiana Loeba. Drugi, i tu ma³e zaskoczenie, Novikov. Rosyjski kierowca straci³ do Francuza 6.1 s. Kolejne dwa miejsca to tak¿e zawodnicy z koñca czo³ówki albo i dalej. Trzeci na mecie oesu zjawi³ siê P-G Andersson ze strat¹ 6.2 s. Czwarte miejsce nale¿a³o do Wilsona, który do lidera straci³ 6.8 s. Po nim pojawi³ siê Dani Sordo, który straci³ do kolegi z zespo³u 8.1 s. Nastêpna dwa miejsca to kierowcy Forda. Pierwszym z nich by³ Latvala (+8.6 s), a drugim Hirvonen (+9.9 s). Powsta³o podejrzenie, ¿e kierowcy Malcolma Wilsona znów zagrali taktycznie i specjalnie zwolnili, aby jutro startowaæ z dalszych pozycji. Lider zespo³u Forda na mecie swój spadek na drugie miejsce t³umaczy³ tak: „Moje tyle opony s¹ kompletnie wykoñczone. Stara³em siê jak mog³em. Patrzy³em przed startem i Sebastien mia³ du¿o wiêcej kolców. Naprawdê nie chcia³em tego zrobiæ.” Punktowan¹ ósemkê zamyka³ Aava.
W PWRC liderem po pierwszym dniu zosta³ Patrik Sandell, który debiutowa³ w Fabii S2000. Drugi w klasyfikacji „produkcyjnych” jest Armundo Araujo, który do lideruj¹cego Sandella traci ponad 2 min. Trzecie miejsce nale¿y do Martina Prokopa, która traci zaledwie 26 s do drugiego Portugalczyka.
OS 10
Drugiego dnia nie by³o ju¿ tak zimno jak dzieñ wczeœniej. Temperatura wzros³a do -10 stopni Celsjusza. Kierowców bardzo to cieszy³o. Pierwszy na trasie pojawi³ siê lider rajdu – Sebastien Loeb. Jego czas to 12:43.3 min. Jak siê póŸniej okaza³o by³ to najlepszy czas na tym odcinku. Mikko Hirvonen, który startowa³ jako drugi i mia³ trasê troche odœnie¿on¹ przez Citroena Loeba osi¹gn¹³ czas gorszy o 0.7 s. Latvala jad¹cy tu¿ za Hirvonenem zaj¹³ trzecie miejsce na odcinku i straci³ do Loeba ju¿ 14.9 s. Czwarty czas nale¿a³ do Henninga Solberga, który do Francuza mia³ 26.2 s straty. Po Norwegu dojecha³ Andersson (+28.9 s), Sordo (+31.5 s), Petter Solberg (+44.1 s) i Ostberg (+45.1 s). Dobre czasy Henninga Solberga i Anderssona spowodowa³y, ¿e obaj zawodnicy awansowali w klasyfikacji ³¹cznej rajdu, odpowiednio na szóste i pi¹te miejsce. Oba awanse spowodowa³y, ¿e ktoœ niestety musia³ straciæ swoje pozycjê. By³ nim Petter Solberg, który po zakoñczeniu odcinka zajmowa³ siódme miejsce w generalce. Na awarie narzekali Dani Sordo, który mia³ problemy z zawieszeniem i Sebastien Ogier na brak mocy (prawdopodobnie awaria turbo).
OS 11
Kolejne zwyciêstwo Loeba i kolejna czasowa ucieczka od Hirvonena. Obu panów rozdzieli³ jednak Latvala. M³ody Fin straci³ do wielokrotnego Mistrza Œwiata 0.5 s, natomiast jego starszy kolega 2.8 s. Kolejne miejsca to Dani Sordo, Henning Solberg, Per-Gunnar Andersson, Petter Solberg i Mads Ostberg. Drugi odcinek drugiego dnia nie przyniós³ ¿adnych zmian w klasyfikacji ³¹cznej imprezy.
OS 12
Kolejny triumf Loeba. Drugi czas uzyska³ Mikko Hirvonen (+3.3 s). Za nim znalaz³ siê J-M Latvala (+7.1 s). Kolejne dwa miejsca to bracia Solberg. Pierwszym z nich by³ Henning, który mia³ czas lepszy od P-G Anderssona o 12.6 s. Pozwoli³o mu to wyprzedziæ kierowcê Skody Fabii WRC o 7.6 s. Petter Solberg straci³ do swojego brata 9.6 s i zbli¿y³ siê do Anderssona na 12.5 s. Kolejne trzy miejsca w czo³owej ósemce to Ostberg, Andersson i Sordo. Hiszpan z oesu na oes traci coraz wiêcej czasu i pi¹ty Henning Solberg traci do niego po 12 oesie 13.6 s.
OS 13
Pierwsz¹ pêtle drugiego dnia koñczy³ superoes Hamar. Oes licz¹cy zaledwie 1.15 km nie powinien spowodowaæ roszad w klasyfikacji. Jednak tym razem by³o inaczej. P-G Andersson musia³ siê wycofaæ z rajdu z powodu awarii sprzêg³a. Na szóste miejsce zatem wskoczy³ Patter Solberg, który do swego brata traci teraz 22.1 s. Na siódme miejsce awansowa³ Matthew Wilson, a na ósme Urmo Aava. Na miejscach 1-5 bez zmian. Oes na swoje konto zapisa³ Sebastien Loeb, maj¹c za sob¹ Latvalê i Henninga Solberga.
OS 14
Pocz¹tek drugiej pêtli nale¿a³ do Henninga Solberga. Starszy z braci Solbergów wygra³ swój pierwszy oes w swoim domowym Rajdzie Norwegii i tym samym awansowa³ na czwart¹ pozycjê w rajdzie: „Dawa³em z siebie wszystko, samochód œwietnie dzia³a. In¿ynier ustawi³ mi dyferencja³ i jest super. Perfekcyjnie.” 0.7 s za nim znalaz³ siê Latvala, a 2.9 s za Finem lider rajdu – Loeb. Hirvonen znalaz³ siê 1.4 s za Francuzem. Pi¹ty czas nale¿a³ do Sordo. Jego strata do lidera – g³ównego rywala na ostatnich oesach - wynosi³a ju¿ jednak 15.4 s. Teraz traci³ on do Henninga 3.2 s w generalce. Za Hiszpanem na mecie odcinka znaleŸli siê Aava, Ostberg i Novikov. Pech dopad³ Pettera Solberga, u którego silnik zacz¹³ odmawiaæ pos³uszeñstwa. Jednostka napêdowa zgas³a przed nawrotem, straci³ on 1:30 min i spad³ na siódme miejsce za Wilsona. Na silnik narzeka³ tak¿e Mads Ostberg: „Silnik jest s³aby. Narzeka³em ju¿ na to rano, zmieniliœmy mapy na serwisie i teraz jest gorzej.” K³opoty mia³ te¿ Novikov. Rosjanin narzeka³ na skrzyniê biegów. Ogier mia³ k³opoty z alternatorem, a Rautenbach, który straci³ 3:28 min na odcinku nie chcia³ zdradziæ dziennikarzom co siê sta³o.
OS 15
Petter Solberg na dojazdówce do oesu 15 mia³ przymusowy d³ugi postój. Po nieudanej próbie wymiany œwiec zap³onowych ruszy³ na start do odcinka. Na jego szczêœcie odcinek ten by³ krótki (6.67 km) i nie straci³ on du¿o czasu. Zaliczy³ nawet niez³e miejsce (jak na jazdê z k³opotami silnika) – 8 pozycja i strata 5.9 s. Pokazowe Lillerhammer pad³o ³upem Latvali. Jedn¹ sekundê za nim przyjecha³ Hirvonen, a 2.1 s Loeb. Odcinek ten nie przyniós³ zmian w klasyfikacji.
OS 16
Kolejny odcinek którego wygra³ Latvala: „Teraz idzie dobrze. Niestety trochê za póŸno znaleŸliœmy dobry setup. Na serwisie za³o¿y³em miêkkie sprê¿yny i to bardzo pomaga. To jeszcze nie jest skoñczone, ale jest szalona strata do odrobienia. Przynajmniej teraz jestem zadowolony” Drugi na mecie by³ Sebastien Loeb, który trzeciemu Hirvonenowi ponownie uciek³ o 2.2 s. Kolejne pozycjê to Henning Solberg, Sordo, Aava, Petter Solberg i Wilson. Petterowi jad¹cy z awariami uda³o siê jednak awansowaæ o oczko i wyprzedziæ Wilsona w klasyfikacji ³¹cznej o 0.8 s. Petter coraz bardziej narzeka na swoje nowe auto. Po zakoñczeniu odcinka wyzna³ dziennikarzom, ¿e teraz ma dodatkowo k³opoty ze skrzyni¹ biegów.
OS 17
Ostatni odcinek dnia to superoes licz¹cy 1.15 km. Liderem na nim zosta³ Sebastien Loeb. Drugi na mecie zameldowa³ siê Henning Solberg. Kolejne dwie pozycje to ponownie Citroen i Solberg. Tym razem to Dani Sordo i Petter Solberg. Za nimi uplasowali siê Ogier, Latvala, Hirvonen i Aava. Ostatni oes drugiego dnia nie przyniós³ ¿adnych zmian w klasyfikacji generalnej rajdu.
W PWRC nadal prowadzi Sandell w Fabii S2000. Za nim, ze strat¹ 2:01.7 min jest Eyvind Brynilden. Na trzecim miejscu uplasowa³ siê Armindo Araujo, jednak po piêtach depcze mu Andreas Mikkelsen, który traci do niego 20.7 s.
OS 18
Pocz¹tek trzeciego dnia nie przyniós³ ¿adnych zmian. Odcinek wygra³ Mikko Hirvonen odrabiaj¹c do Sebastiena Loeba 5.3 s. Lider rajdu dojecha³ na drugim miejscu, a za nim znalaz³ siê Latvala, który straci³ do lidera Rally Norway 19.3 s. Henning Solberg znów dojecha³ wysoko (4 miejsce, strata +19.9 s) udowadniaj¹c, ¿e jego czwarta pozycja w generalce to nie przypadek. Za Norwegiem dojecha³ Hiszpan, który straci³ do swego najwiêkszego rywala w rajdzie 13.7 s. Za Sordo dojechali Wilson, Petter Solberg i Aava. Problemy z uk³adem kierowniczym Imprezy WRC S14 spowodowa³y, ¿e Mads Ostberg spóŸni³ siê 5 min z wyjazdem z parku serwisowego i dosta³ 50 s kary, zachowa³ jednak swoj¹ dziewi¹t¹ pozycjê w klasyfikacji.
OS 19
Kolejny oes to wygrana Loeba i ucieczka od drugiego Hirvonena o kolejne 6.1 s. Trzeci by³ Latvala, ze strat¹ 8.5 s. Sordo dojecha³ na czwartej pozycji odrabiaj¹c do pi¹tego Henninga Solberga 3.6 s. Ostatnia trójka na mecie odcinka to Ostberg, Ogier i Aava. Oes nie przyniós³ zmian w klasyfikacji generalnej rajdu. Ma³¹ przygodê na trasie mia³ Sebastien Ogier i na metê odcinka przyjecha³ z urwanym przednim spojlerem.
OS 20
Ostatni oes pierwszej pêtli ostatniego dnia rajdu pad³ ³upem Mikko Hirvonena. Niestety Fin odrobi³ do Loeba zaledwie 1.2 s. W klasyfikacji generalnej jego strata do lidera rajdu wynosi 14.6 s. Jari-Matti Latvala dojecha³ na trzeciej pozycji trac¹c 4.7 s. Jego strata do kolegi z zespo³u wynosi 54.6 s. Sordo ponownie dojecha³ na czwartej pozycji (+10.4 s) wyprzedzaj¹c Henninga Solberga. Jego przewaga nad „Gospodarzem” niestety by³a niewielka – 0.3 s. Kolejne miejsca zajêli Ogier, Petter Solberg i Aava.
OS 21
Pierwszy oes drugiej pêtli pad³ ³upem Mikko Hirvonena. Fin odrobi³ do Francuza 6.4 s i pozosta³o mu teraz do objêcia pierwszego miejsca w rajdzie 8.2 s. Loeb by³ drugi. Trzecie miejsce zaj¹³ Dani Sordo, trac¹c do „Hirvo” 8.3 s. Czwarty by³ Latvala, a pi¹ty Petter Solberg. Za „Mr. Hollywood” znalaz³ siê Aava i jego starszy brat. Henning straci³ do Sordo jedynie 2.2 s i nadal ma 19.6 s przewagi nad Hiszpanem. Za Henningiem na mecie zameldowa³ siê Novikov. Sebastien Ogier mia³ sytuacjê, która mog³a go wyeliminowaæ z rajdu. Uderzy³ w zaspê œnie¿n¹ i obróci³ siê. PóŸniej mia³ problem z ustawieniem auta w odpowiednim kierunku jazdy. Straci³ na odcinku 2:15.6 min, jednak swoj¹ 10 pozycjê zachowa³.
OS 22
Przed ostatni odcinek ponownie wygra³ Hirvonen. Jednak strata Loeba by³a bardzo ma³a – 0.5 s. Francuz nadal pozosta³ liderem rajdu z przewag¹ 7.7 s. Po raz kolejny Sordo zaj¹³ trzeci¹ pozycjê wyprzedzaj¹c Henninga Solberga. Na Elverum ró¿nica wynosi³a 1.1 s, ale Henning nadal ma przewagê 18.5 s. Kolejne pozycjê na mecie zajmowali Latvala, Aava, Ostberg i Petter Solberg.
OS 23
Sebastien Loeb wygrywa ostatni odcinek specjalny rajdu przypieczêtowuj¹c swoj¹ wygran¹ w ca³ej imprezie: „To wspania³e uczucie wygraæ rajd w zaciêtej walce, wygraæ z Finami na ich terenie, w tych piêknych warunkach.” Mikko Hirvonen dojecha³ na drugiej pozycji, trac¹c do Francuza 2.1 s. W klasyfikacji generalnej zabrak³o mu 9.8 s do zwyciêstwa. Druga pasjonuj¹ca walka na trasach rajdów to Dani Sordo kontra Henning Solberg. Ostatni oes przejechali oni z identycznym czasem (+3.8 s). Oznacza to, ¿e Henning Solberg zaj¹³ w swoim domowym rajdzie czwarte miejsce. Pi¹te miejsce nale¿a³o do Sebastiena Ogiera, który do lidera odcinka straci³ 5.7 s. Ostatecznie uplasowa³ siê on na 10 miejscu w generalce. Szóste miejsce na mecie odcinka zaj¹³ Estoñczyk Urmo Aava. Kolejne siódme miejsce zaj¹³ Latvala, który nie walczy³ przez wiêkszoœæ rajdu z nikim i spokojnie móg³ dowieŸæ do mety trzecie miejsce. Ostatnie miejsce w czo³ówce zaj¹³ Wilson. Tu¿ za nim znalaz³ siê Petter Solberg.
KLASYFIKACJA ZESPO£ÓW PO RAJDZIE NORWEGII 2009
1.Citroen Total World Rally Team – 32 pkt.
2.BP Ford Abu Dhabi World Rally Team – 22 pkt.
3.Stobart VK M-Sport Ford Rally Team – 16 pkt.
4.Citroen Junior Rally Team – 8 pkt.
Na kolejn¹ relacjê oes po oesie z RSMŒ (Rajd Cypru) zapraszamy za miesi¹c 13.03.2009. Bêdzie to jednoczeœnie eliminacja JWRC i PWRC, w której wystartuje Micha³ Koœciuszko.
Moc i ekonomia, czyli hybrydowa wersja Toyoty Yaris Cross pod lupą Już po kilku miesiącach od rynkowego debiutu stało się jasne, że Toyota Yaris Cross pretenduje do miana europejskiego bestsellera. Rok po premierze, prognozy się sprawdziły - Japończycy trafili w dziesiątkę, bo miejski crossover ...
Lexus RX L 450h - test spalania Ten bogato wyposażony, luksusowy SUV imponuje niskim zużyciem paliwa. Zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę, że testom poddano największego SUV-a w gamie japońskiej marki na europejskim rynku – do tego w dłuższej i wyższej ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.