Ranking usterkowości ADAC 2022 - duże zaskoczenie?

16 Lut 2023, 21:31

Nie wiem czy zauważyliście że w tym wspomnianym rankingu prowadzi Toyota Corolla i model CH-R. Nie będę się rozpisywał jakie tam są brane usterki pod uwagę bo zarówno mogą one wynikać ze złego użytkowania auta jak i z winy producenta. W tych samochodach jednak opisywana jest głównie jedna wada i pewnie już się domyślacie o co chodzi :sly: :?:

Tak są to głównie modele hybrydowe i chodzi tu o akumulator który zawodzi ale ten 12 Voltowy, a nie trakcyjny.

Trochę posiedziałem w temacie jeździłem paroma tymi hybrydami i doszedłem do wniosku, że po części problem leży od strony kierowców którzy włączają accesory (bez wciśniętego hamulca) bez zapłonu i tu właśnie rozładowuje się nam mały akumulator. W obu przypadkach silnik jak mamy naładowana baterie nam się odrazu nie załącza ale w przypadku jak jesteśmy w trybie READY to mały akumulator jest ładowany i to główna różnica. Silnik nam się odpali jak będzie słaba bateria hybrydową lub będzie chłodno i będziemy potrzebowali ogrzewanie.

Sam akumulator 12V ma małą pojemność i jak ktoś jest nie świadomy który tryb włączył to tym sposobem może go szybko załatwić i okaże się że hybryda nie "odpala". Sam tego nie doświadczyłem ale kolega mi opowiadał ze znajomy kupił Corollę i zaraz mu padł akumulator, miałem okazję z nim rozmawiać później i poprosilem żeby wyjaśnił jak użytkuje ten samochód. Okazało się że właśnie bardzo często korzystał z trybu Accesory, a że dużo jeździł po mieście i na krótkich dystansach to akumulator był cały czas niedoładowany. Wytłumaczyłem mu żeby nie korzystał z tego trybu tylko zawsze włączał tryb READY nawet jak stoi i słucha radia (silnik czasem się odpali i podładuje baterie trakcyjna) ale ty mały akumulator będzie cały czas ładowany.

Patrząc na to z drugiej strony Toyota mogła by dać akumulatory o trochę większej pojemności i przypuszczam że masa problemów by zniknęła.

Co o tym sądzicie? Mieliście już taki problem we wspomnianych hybrydach?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10117
Zdjęcia: 35

17 Lut 2023, 13:06

No ok, a co o tym mówi instrukcja obsługi tego autka? Jest tam wogóle cokolwiek wspomniane żeby nie nadużywać trybu Accesory bo może to doprowadzić do rozładowania aku? A szczerze powiedziawszy to sam o tym nie wiedziałem. Czy Toyota Yaris Cross też ma taki tryb?
Jeżeli znasz temat, to może opisz go jak działają oba te tryby. Myslę, ze wielu użytkownikom hybryd to się przyda, bo z tego co napisałeś, to chyba mało kto, jak nie wszyscy użytkownicy o tym wiedzą. Bo tak naprawdę, to kto dzisiaj kupując auto czyta instrukcję obsługi? A powinno się to robić, tym bardziej, że auta mają coraz to bardziej zaawansowane systemy.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

17 Lut 2023, 13:35

W instrukcji nie sprawdzałem ale może w wolnej chwili jakąś ściągnę i sprawdzę. Kierowców pewnie zmyla to że zarówno w jednym jak i w drugim nie pracuje od razu silnik :)

Porównanie trybów "stacyjki" do auta typowo spalinowego:
  1. ACC - w silniku spalinowym (pierwsza pozycja stacyjki) tu mamy włączone zasilanie możemy słuchać radia itd. jest on równoznaczny w opisywanych hybrydach w ACCESSORY i tu ten tryb zostanie włączony po naciśnięciu przycisku start bez trzymania nogi na hamulcu.
  2. ON - w silniku benzynowym (druga pozycja w niej pracuje silnik). W przypadku hybrydy jest to READY i tu silnik spalinowy jest uruchamiany przez system w zależności od potrzeb ale w większości czasu na postoju może nie pracować jak są do tego spełnione odpowiednie warunki (naładowana bateria trakcyjna, nie jest zimno na dworze itd).
  3. START - w silniku benzynowym pozwala uruchomić silnik załączając rozrusznik, a po puszczeniu kluczyka cofa się on do pozycji ON. W hybrydzie nie mamy tej pozycji.

Moja sugestia jest taka żeby nie korzystać z trybu ACCESSORY i używać trybu "READY" nawet jak mamy stać przez jakiś czas i słuchać np. radia. Jak nie chcemy aby silnik spalinowy nam się uruchomił to możemy użyć przycisku EV włączając tryb elektryczny i wtedy dopóki nie rozładujemy baterii trakcyjnej silnik spalinowy nie powinien nam się uruchomić. Przy takim działaniu mamy pewność że mały akumulator nam się nie rozładuje bo jest on cały czas ładowany :wink: a my prąd ciągniemy z baterii hybrydowej.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10117
Zdjęcia: 35

18 Lut 2023, 10:37

Czyli w trybie Accessory odbiorniki pobierają prąd z tego małego akumulatorka, który służy również do rozruchu silnika spalinowego. I dłuższe używanie tych odbiorników, ze względu na małej pojemności akumulator może doprowadzić do jego szybkiego rozładowania co uniemożliwia później pracę rozrusznika silnika spalinowego. Tak więc w hybrydach należy unikać naciskania przycisku start bez wciśniętego hamulca. Dobrze zrozumiałem? Czyli tryb Accessory jest w hybrydach odpowiednikiem pierwszej pozycji kluczyka w stacyjce ( świecą się wszystkie kontrolki , silnik nie jest uruchomiony i można włączyć wszystkie odbiorniki ).
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

19 Lut 2023, 09:58

MotoAlbercik napisał(a):który służy również do rozruchu silnika spalinowego
Nie samego silnika, a systemu hybrydowego. Silnik spalinowy zazwyczaj jak jest wymagany to uruchamiany jest z opóźnieniem kilku sekund pewnie chodzi tu o test układu chybrydowego i sprawdzenie warunków czy w danej chwili wymagana jest praca silnika spalinowego.
MotoAlbercik napisał(a):Tak więc w hybrydach należy unikać naciskania przycisku start bez wciśniętego hamulca. Dobrze zrozumiałem?
Moim zdaniem tak że względu właśnie na małą pojemność tego 12V akumulatora.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10117
Zdjęcia: 35

19 Lut 2023, 11:00

Czekaj, czekaj Rokiko, bo się chyba pogubiłem :)
Czyli po kolei - wsiadam do autka, wciskam hamulec następnie przycisk Start. I co wtedy się dzieje? Uruchamia się silnik spalinowy, czy ruszam na akumulatorach ( przyjmijmy, że baterie trakcyjne są pełne )?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    [2018] Mercedes klasy A
    Mercedes pokazał kolejną generację klasy A. Silniki, które będą dostępne to m.in. 1,4 turbo 163KM (A200), 2,0 turbo 220KM (A250) oraz 1,5 diesel 116KM (A180d). Później paleta ma się rozszerzyć. Moim zdaniem ...
    System odzyskiwania energii kinetycznej - KERS
    Firma Volvo Car Group zakończyła obszerne testy drogowe systemu odzyskiwania energii kinetycznej – KERS. Rdzeniem tego rozwiązania jest koło zamachowe z włókna węglowego. KERS jest lekki, wydajny, obniża spalanie, ...

19 Lut 2023, 12:06

MotoAlbercik napisał(a):Czyli po kolei - wsiadam do autka, wciskam hamulec następnie przycisk Start. I co wtedy się dzieje? Uruchamia się silnik spalinowy, czy ruszam na akumulatorach ( przyjmijmy, że baterie trakcyjne są pełne )?
Wsiadasz wciskasz hamulec i raz przycisk POWER. W tym momencie masz uruchomiony samochód do jazdy na silnik spalinowy nie patrz bo może się on uruchomić lub nie w zależności od tego czy będzie on wymagany przez sterownik układu hybrydowego czy nie :wink:

MotoAlbercik napisał(a):Czyli tryb Accessory jest w hybrydach odpowiednikiem pierwszej pozycji kluczyka w stacyjce ( świecą się wszystkie kontrolki , silnik nie jest uruchomiony i można włączyć wszystkie odbiorniki )
A na pierwszej pozycji świecą ci się kontrolki? U mnie nie ale mogę np. sterować szybami elektrycznymi czy włączyć radio :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10117
Zdjęcia: 35

19 Lut 2023, 12:51

Panowie jechałem przed chwilą hybrydą i zrobiłem dwa zdjęcia. Postanowiłem również założyć nowy temat Tryb ACCESSORY vs READY w hybrydzie Toyoty - o co tu chodzi? w którym po krótce opisuję działanie tych dwóch trybów z informacjami z instrukcji które udało mi się znaleźć. Mam nadzieję że będzie to pomocne :wink:
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

19 Lut 2023, 13:51

Rokiko napisał(a):A na pierwszej pozycji świecą ci się kontrolki ? U mnie nie ale mogę np. sterować szybami elektrycznymi czy włączyć radio

Ano tak - zasugerowałem się tym, że w pierwszej pozycji zaświecają się kontrolki, a w drugiej uruchamia się silnik...A jest tak jak mnie naprowadzasz - pierwsza pozycja to odblokowanie kierownicy i są czynne jakieś tam akcesoria np. radio. aczkolwiek u mnie jest tak, że po jakimś czasie od wyłączenia stacyjki nie działa nic ani na pierwszej ani na drugiej pozycji ( na drugiej świecą tylko kontrolki, ale radio nada nie gra, nie działaja szyby itd ) i dopiero uruchomienie silnika powoduje, że zaczyna wszystko działać ( tryb economy ).
Rokiko napisał(a):na silnik spalinowy nie patrz bo może się on uruchomić lub nie w zależności od tego czy będzie on wymagany przez sterownik układu hybrydowego czy nie

Ok, teraz wszystko jasne :ok:
ArteK napisał(a):Panowie jechałem przed chwilą hybrydą i zrobiłem dwa zdjęcia. Postanowiłem również założyć nowy temat Tryb ACCESSORY vs READY w hybrydzie Toyoty - o co tu chodzi? w którym po krótce opisuję działanie tych dwóch trybów z informacjami z instrukcji które udało mi się znaleźć. Mam nadzieję że będzie to pomocne

Bardzo dobry temat, szczególnie dla raczkujących w jeżdżeniu hybrydami, tym bardziej, że te auta robią się coraz bardziej popularne :ok:
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000