Renault Clio IV - Ściąga na prawo

26 Mar 2019, 18:19

Witam,

Problem dotyczy samochodu renault clio IV, 2016 rok. W listopadzie coś zaczęło stukać w zawieszeniu, z tego powodu została wymieniona lewa półoś. Po wymianie nic nie stuka, ale od razu po niej by utrzymać prosty tor jazdy, musiałem jeździć z kierownicą skręconą o kilka stopni w lewo. Samochód cały czas ściąga na prawo. Jako że zbliżał się okres wymiany opon na zimowe, postanowiłem przy okazji ustawić geometrie. Zabieg ten wykonywany był 3 razy, w różnych miejscach, z różnymi efektami, ale zawsze samochód dalej ściągał. Zostawiłem go u mechanika, który wymienił wahacze z przodu, oraz sworzeń. Wyjeżdżam z warsztatu, samochód ściąga na prawo. Ten sam specjalista powiedział że to z powodu opon, które zostały ścięte z jednej strony, przez ściąganie, zaproponował wymianę na letnie. Po wymianie miało być na 100% dobrze. Opony letnie zostały założone, samochód ściąga tak samo, na co fachowiec stwierdził, że opony letnie również są ścięte. Jako że letnie opony miały już swoje lata, kupiłem nowy komplet opon (kolejny spory wydatek), jednak nic to nie zmieniło. W ramach "gwarancji" mechanik zerknął jeszcze raz i ustalił że coś jest nie w porządku z amortyzatorami, jeden z nich nie jest do końca ok i może się minimalnie różnić długością. Zamienił je stronami, lewy na prawą stronę i odwrotnie, ponieważ prawy miał większą możliwość regulacji.

Teraz pytanie, co może powodować takie ściąganie? Tuleje były sprawdzane na szarpaku, żadnych luzów w zawieszeniu nie ma. Pytanie drugie, czy zamiana tych amortyzatorów jest sensowna, oraz czy kupno nowych może rozwiązać problem? Jak najlepiej sprawdzić czy z aktualnymi amortyzatorami wszystko jest ok?

pozdrawiam,
Avenged665
Nowicjusz
 
Posty: 12
Zdjęcia: 1

26 Mar 2019, 23:18

Avenged665 napisał(a):Zabieg ten wykonywany był 3 razy, w różnych miejscach, z różnymi efektami, ale zawsze samochód dalej ściągał
Pytanie czy geometrię udało się ustawić prawidłowo? Bo to że była ustawiana jeszcze nic nie znaczy. Masz jakieś wydruki?
Jeżeli opony były problemem ze ściąganiem to teoretycznie jak byś zamienił je stronami to powinno być odwrotnie.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

28 Mar 2019, 18:38

To zdecydowanie nie problem opon, ponieważ z nowym kompletem problem jest ten sam. Wydruk z geometrii widziałem, wszystko "na zielono". Przed wymianą wahacza coś nie grało, ale po niej udało się wszystko prawidłowo ustawić.
Avenged665
Nowicjusz
 
Posty: 12
Zdjęcia: 1

28 Mar 2019, 20:52

Cichy77 napisał(a):Pytanie czy geometrię udało się ustawić prawidłowo? Bo to że była ustawiana jeszcze nic nie znaczy. Masz jakieś wydruki?

Sprawdzał 3 razy. Zawsze mówią: sprawdź geometrię, ale jeszcze nie widziałem, żeby ustawienie geometrii zlikwidowało ściąganie. Geometria to kąt pochylenia koła i zbieżność. Co to ma wspólnego ze ściąganiem?
aGradory
 

28 Mar 2019, 21:00

Wiem tyle że ustawione jest poprawnie, natomiast problem dalej występuje. Zauważyłem też, że kierownica nie ma żadnego, nawet minimalnego luzu. Każde drgnięcie, powoduje od razu ruch kół. Czy tak powinno być? Wydaje mi się, z mojego doświadczenia z innymi samochodami, że ruszając minimalnie w lewo czy w prawo koła nie powinny od razu reagować?
Avenged665
Nowicjusz
 
Posty: 12
Zdjęcia: 1

28 Mar 2019, 21:09

Skoro mechanik nic nie widzi, pewnie niewiele pomogę, ale spróbuję. Może łożysko w piaście tak rozwalone, że powoduje duże opory toczenia? Może zapieczony zacisk/tłoczek hamulca? Ale gdyby jedno koło ciągle hamowało, to by już dawno spalił się hamulec. Czy koła kręcą się swobodnie, gdy auto jest na podnośniku?

Co do luzu w układzie kierowniczym, to już go prawie nie ma we współczesnych autach. Kiedyś był duży.
aGradory
 
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota GT 86 (od 2012) – dziedziczka Hachi-Roku
    Z legendy modelu AE86 garściami czerpie współczesna, produkowana od 2012 roku Toyota GT86. Podobnie jak słynna Hachi-Roku, ma tylny napęd, świetnie się prowadzi i jest szybka, pomimo że pod maską zamontowano umiarkowanie ...

28 Mar 2019, 22:21

Dzięki za odpowiedź, te rzeczy sprawdzone - to nie to, również klocki były w tak zwanym międzyczasie wymienione na nowe, ale żadnych oporów nie ma.
Avenged665
Nowicjusz
 
Posty: 12
Zdjęcia: 1

05 Kwi 2019, 10:37

Witam,

Mam nowy wydruk z geometrii, jest problem w dwóch miejscach. Czy to może być przyczyna? Jeśli tak, jak można ją wyeliminować?
Avenged665
Nowicjusz
 
Posty: 12
Zdjęcia: 1

05 Kwi 2019, 11:16

Avenged665 napisał(a): Czy to może być przyczyna?

Moim zdaniem nie.

Dodam jeszcze:
Tracisz czas i pieniądze na kolejne badania geometrii. Może zmień mechanika? Może ASO pomoże?
aGradory
 

05 Kwi 2019, 13:41

Właśnie zmieniam mechanika, jadę dzisiaj z nim porozmawiać na miejscu, czy w ogóle będzie w stanie podjąć się naprawy.
Jeszcze takie pytanie, jak sprawdzić czy to nie problem z układem kierowniczym, czy wspomaganiem?
Avenged665
Nowicjusz
 
Posty: 12
Zdjęcia: 1

05 Kwi 2019, 15:57

Avenged665 napisał(a):Jeszcze takie pytanie, jak sprawdzić czy to nie problem z układem kierowniczym, czy wspomaganiem?

Można by wyłączyć silnik w czasie jazdy. Nie będzie wspomagania. Clio IV jest odpalany na kartę, tak? Jeśli nie zablokuje się kierownica, można by spróbować jadąc z góry.
aGradory
 

05 Kwi 2019, 18:15

Tak, na kartę ale obawiam się że się zablokuje. Jutro najpewniej zamontuje ponownie "starą" półoś, tą, w której coś stukało. Nie na stałe, ale tylko po to by sprawdzić czy problem zniknie. Jeśli tak, to znaczy że sprzedali mi złą część.
Avenged665
Nowicjusz
 
Posty: 12
Zdjęcia: 1

05 Kwi 2019, 19:40

Obejrzałem wydruk z geometrii.Nie widze zeby na podstawie tych parametrów moglo wystepowac "sciąganie"w którąkolwiek stronę.Mam do Ciebie takie profilaktyczne pytanie a mianowicie:czy w momecie uruchamiania silnika nie wystepuje automatyczne-samoczynne skrecenie kierownicy... :?:
Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
Nie odpowiadam na PW.
Migi60
Forumowicz VIP
 
Posty: 6188
Miejscowość: Polska
Prawo jazdy: 10 07 1979
Auto: OPEL CORSA
Silnik: 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

05 Kwi 2019, 19:47

Nie, przy odpalaniu kierownica nawet nie drgnie, jest w tej samej pozycji cały czas, żadnych samoczynnych ruchów.
Szczerze liczyłem że to może być przez te 2 wartości...
Avenged665
Nowicjusz
 
Posty: 12
Zdjęcia: 1

05 Kwi 2019, 23:37

Na drogach jest pełno rupieci z luzami na łożyskach w piastach, z luzami na łącznikach drążków kierowniczych, z luzami na tulejach wahaczy. Koło o kilka stopni można skręcić bez ruchu kierownicy, bo aż taki jest sumaryczny luz i nie ściąga im aut, a Ty się przejmujesz jakimiś 0,1 czy 0,2 stopniami w geometrii u siebie w aucie.
aGradory