Saab 9-3 pierwszej generacji to tak naprawdę zmodernizowany "krokodyl", czyli model 900. Korzysta on z podzespołów Opla Vectry, ale o zamiennym stosowaniu części nie może być mowy: z jednej strony to dobrze (dla fanów marki), ale z drugiej źle, bo jesteśmy zmuszeni kupować droższe zamienniki do Saaba. Na szczęście 9-3/900 jest najpopularniejszym modelem tej firmy, więc i dostępność części jest niezła.
Który motor warto wybrać ? W zasadzie wszystkie benzyniaki są dobre, ale szczególnie polecam te z turbiną. Dwulitrowe, doładowane rzędowe czwórki to konstrukcja tak kultowa i typowa dla Saaba, jak R6 dla BMW lub widlaste V12 Ferrari. Model Aero ma ponad 200 KM mocy i pozwala rozpędzić się krokodylowi do setki równie szybko, jak Golf GTI Mk5. Wolnossący 2.3 jest niezbyt oszczędny, a nie zapewnia auto dobrych osiągów. Co innego 2.3 Turbo z limitowanej edycji Viggen o mocy 230 KM: przyspiesza do 100 km/h w 6.4 sekundy, co wówczas było wynikiem miażdżącym konkurencję (BMW E46 323i zajmowało to ponad 8 sekund, zaś dużo droższej 330i z większym silnikiem R6- 6.5 sekundy). Natomiast diesel zapożyczony od Opla (2.2 DTI) nie jest już tak udany: bardzo często pada pompa wtryskowa (około 1300 zł/ używana), a sam silnik jest bardzo mułowaty i nie pasuje do sportowego wizerunku 9-3. Zdecydowanie nie polecam.
Wnętrze/ wyposażenie: Krokodyl jest jednym z lepiej wyposażonych aut w swoim segmencie. Jakość wykonania wnętrza nie stoi za to na mistrzowskim poziomie: plastiki są brzydkie i szare. Sporo aut ma kokpit wykończony w plastikowym drewnie: tandetnym, ale rozpogadzającym wnętrze. Kierownica zwykle jest obszyta skórą, zdarzają się wersję z kołem pokrytym drewnem. Szkoda, że efekt psuje pojawiająca się często paskudna, welurowa tapicerka: warto szukać egzemplarzy ze skórą, bo takie w przyszłości będą miały największą wartość kolekcjonerską. W superlatywach można mówić za to o bagażniku: do kufra o pojemności 500 l zmieścimy praktycznie wszystko (w kabriolecie naturalnie tego miejsca jest mniej, a dokładnie niespełna 300 l. Poszczególne elementy wyposażenie opcjonalnego przedstawiam na grafice:
Awaryjność: Saab'y nigdy nie należały do wyjątkowo awaryjnych aut, ale z racji wieku i niedelikatnej eksploatacji ewentualne usterki mogą się nasilać. Silniki zbudowane przez Saab'a nie mają poważnych wad konstrukcyjnych, za to wspomniany diesel z Vectry cierpi z powodu bardzo nietrwałej pompy wtryskowej. Ponadto w autach z przed liftingu sprzedawanych jako 900 występował motor V6 170 KM od Opla, który borykał się z nietrwałym rozrządem: pasek trzeba wymieniać średnio co 60 000 km. Zawieszenie jest przeciętne: dość sztywne, ale zapewnia należyty komfort jazdy. W kwestii trwałości nie odbiega specjalnie od niemieckich konkurentów.
Koszty: Na rynku panuje powszechna opinia, że Saaby są drogie w serwisowaniu. Czy to prawda ? Cóż, sam zakup to żaden problem, najtańsze egzemplarze kosztują około 5000 zł, czyli grosze. Dalsza eksploatacja takiego auta może przysporzyć naprawdę wiele kłopotów, więc nie radzę kupować złomu z najniższej półki cenowej i dołożyć do bardziej zadbanego egzemplarza za około 7-8k zł. Oto porównanie cen części do BMW E46 320i i Saaba 9-3 2.0 130 KM (z wyjątkiem sekcji "Turbo", gdzie zestawiłem 320d i 2.0T).
Jak widać różnica w cenie elementów do obu aut jest znikoma (wyjątek: amortyzatory), a jedynie dostępność może być problemem. Koszty zakupu samochodu: drastycznie na korzyść Saab'a.
Obowiązek opon zimowych – czy istnieje i kiedy należy założyć zimówki? Niektórzy kierowcy mogą przed nadejściem zimy zastanawiać się, czy zmiana opon jest obowiązkowa. Wiąże się to z dylematami, jak chociażby to, czy za jazdę na oponach letnich zimą można dostać mandat, czy może lepiej ...
Sześć na dziesięć dużych firm chce zrezygnować z diesla Rynek flotowy systematycznie odwraca się od technologii Diesla. Zgodnie z wynikami ankiety przeprowadzonej przez RAC Business, 62 proc. firm rozważa wycofanie ze swojego parku samochodów zasilanych olejem napędowym. ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.