16 Maj 2017, 13:57
Ogólnie temat wałkowany kilka razy ale jeszcze raz. Nie będę opisywał diesli, bo Cię nie interesują (ogólnie to silnik Fiata + zmodyfikowana przez Saaba wersja 180KM z dwoma sprężarkami).
W Twoim budżecie kupisz coś z końca produkcji. Lepiej się skup na 2,0T 210KM niż na 2,8. 2,0 Turbo miał 3 warianty mocy:
1,8t - 150KM
2,0t - 175KM
2,0T - 210KM
Trzeba skontrolować łańcuch rozrządu (ale przy takiej kasie nie powinien dokuczać, bo auto będzie mało wyeksploatowane).
Manualną skrzynię też kupisz ale i ona ma swoje bolączki (łożyska potrafią się zużyć jak się nie wymienia oleju co ok. 60tys. km).
Wersja 2,8 dobra jest dla fanów marki. Serwis zauważalnie droższy, gorszy dostęp pod maską, wyższe spalanie. Jednostką znana m.in. z Opla Vectry OPC.
No i podstawowa kwestia - jeżeli decydujesz się na auto o takich parametrach mniej popularnej marki to spalanie nie powinno Cię za bardzo obchodzić. Albo stać Cię zatankować do pełna co jakiś czas albo nie.
Inne wady?
Moduł blokady kierownicy potrafi się zepsuć - naprawa z 500-1000zł. Wyciągniesz kluczyk i już nie odpalisz auta bez zdjęcia klemy z akumulatora.
Wielu odrzuca wnętrze auta - jakością montażu i materiałów nie przystaje do Audi, BMW, Volvo czy nawet VW. Stylistyki nie oceniam, bo każdy ma swój gust.
Kaseta zapłonowa - jak padnie jedna cewka to wymieniasz komplet za 1000+.
No i utrata wartości.
Jednak żeby nie było są też zalety:
- nietuzinkowość
- bardzo dobry silnik 2,0 turbo
- lubi LPG
- często dobre wyposażenie
- dobra relacja ceny do rocznika
- wysokie bezpieczeństwo
- nie rdzewieje
Jeśli inne auta wchodzą w grę to warto zainteresować się np. Alfą Romeo 159 1,75TBi - silnik również bardzo dobry jednak na wtrysku bezpośrednim, dobre wykończenie i lepsze prowadzenie. Konstrukcja podobna do Saaba (też oparta na Vectrze) z tą nieszczęsną manualna skrzynią biegów.