Saab 95 przegrzewanie się silnika.

10 Maj 2013, 22:35

Witam,
Panowie mam pewien problem z moim Saab'em 95 1999r. 2,0t 150KM. Usterka pojawiła się w pierwszy cieplejszy dzień po zimie, jakieś 3 tyg temu, a mianowicie po przejechaniu jakichś 50km w tym dniu zaczęła rosnąć temperatura silnika, aż doszło do czerwonego pola. Zatrzymałem samochód, poczekałem aż ostygnie. Jako że byłem jakieś 4km od domu postanowiłem wrócić, włączając klimatyzację i nawiewy na "full". Od tamtego dnia za każdym razem wskaźnik temperatury idzie w górę po przejechaniu około 30 km w ruchu miejskim. Dodam, że płyn chłodniczy został wymieniony na nowy. Pod korkiem oleju nie ma majonezu, płyn chłodniczy czysty więc to raczej nie UPG. Rura od termostatu gorąca, czyli termostat też prawdopodobnie w porządku. Wentylator załącza się na postoju. Zauważyłem też niewielki wyciek na wysokości rozrządu, nie wiem dokładnie co cieknie... Podejrzewam jednak że awarii uległa pompa wody która napędzana jest łańcuchem rozrządu (?), stąd wyciek i przegrzewanie się, jednak proszę się tym nie sugerować bo to tylko moje domysły : ).
Proszę o jakieś sugestie.
Pozdrawiam, Tomek.
tomekk29
Początkujący
 
Posty: 73
Prawo jazdy: 04 08 2003
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Saab 95
Silnik: 2.3 t 185KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna

10 Maj 2013, 23:17

http://eksploatacja-auta.wieszjak.pl/uk ... wacja.html

Może się przyda link. Nie Tobie to komuś innemu.

Jeśli wskazówka po odpaleniu od razu idzie na max to uszkodzeniu uległ czujnik temperatury (zakładam, że u Ciebie idzie on powoli wraz ze wzrostem temperatury silnika).
Termostat może się zacinać. Najlepiej byłoby wyjąć go i sprawdzić poza samochodem.

Przegrzewanie może powodować również tak jak piszesz pompa wody (wirnik mógł oberwać się z ośki). Jeśli pompa pada to przepuszcza tylko trochę ciepłego powietrza (prawa fizyki), nie daje obiegu wody. Wirnik nie może mieć żadnych luzów.

Rura za chłodnicą również jest gorąca?
kamil638
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 643
Miejscowość: Wrocław
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: Mercedes w210
Silnik: 2.9 td
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1999

10 Maj 2013, 23:36

Tak, wskazówka po nagrzaniu się silnika wędruje do połowy skali, a po jakimś czasie zaczyna iść powoli do góry. Co do termostatu.. jutro spróbuję go wyjąć i włożyć do wrzątku, zobaczę czy się otworzy. Rury sprawdzę też jutro jak trochę pojeżdżę bo teraz już zapewne zdążyły wystygnąc.
Dzięki za szybką odpowiedź, pozdrawiam.

aha, jeszcze jedno... Wydaje mi się że usterka pojawiła się po tym jak silnikowi przyszło pracować w wyższej temperaturze otoczenia, jak już pisałem w pierwszy dzień gdy było cieplej :P .. czy może ta usterka mieć coś z tym wspólnego? jak tak to jaki element najczęściej zawodzi w takiej sytuacji?
Ostatnio edytowany przez tomekk29, 11 Maj 2013, 00:31, edytowano w sumie 1 raz
tomekk29
Początkujący
 
Posty: 73
Prawo jazdy: 04 08 2003
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Saab 95
Silnik: 2.3 t 185KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna

11 Maj 2013, 00:26

Zapytam o dość banalną sprawę ale głupio to pominąć ;). Odpowietrzony układ????? Aha, przy jakiej temperaturze włącza się drugi wiatrak/bieg? Masz 2 wiatraki czy 2 biegi???

Pozdrawiam :).
Vermin
Stały forumowicz
 
Posty: 1670
Zdjęcia: 4
Prawo jazdy: 06 01 1992
Auto: Ściera
Silnik: 2.0 DOHC EFI
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993

11 Maj 2013, 02:27

Układ był odpowietrzony, ale przed wymiana plynu ; ) przy najblizszej okazji zajme sie tym. Wentylator wlaczyl sie przy postoju gdy temperatura byla w polowie skali (nie woem ile to dokladnie stopni). Prawdopodobnie mam 2 biegowy wiatrak ale szczerze mowiac to nie estem pewny, nigdy nie zwracalem na to uwagi heh; )
pzdr
tomekk29
Początkujący
 
Posty: 73
Prawo jazdy: 04 08 2003
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Saab 95
Silnik: 2.3 t 185KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna

11 Maj 2013, 02:29

Sprawdź jak masz z tymi wiatrakami i odpowietrz układ ;)...
Vermin
Stały forumowicz
 
Posty: 1670
Zdjęcia: 4
Prawo jazdy: 06 01 1992
Auto: Ściera
Silnik: 2.0 DOHC EFI
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ubezpieczenie OC i AC samochodu bez tajemnic
    Ubezpieczenie samochodu to jedna z najważniejszych kwestii, o której muszą pamiętać właściciele pojazdów. Zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC mają swoje specyficzne role, które pozwalają chronić ...
    Starszy kierowca nie znaczy gorszy
    Czy wiek kierowcy pozwala określić jego zdolność do prowadzenia pojazdu? Z badań wynika, że dużo większe znaczenie ma stan zdrowia danej osoby. Bardzo ważne są regularne kontrolne wizyty u lekarza, ponieważ niektórzy ...

11 Maj 2013, 12:16

Chciałem się upewnić jak mam odpowietrzyć układ : ) bo nigdy tego nie robiłem, jedynie byłem obserwatorem tego procesu :P najpierw muszę zagrzać silnik, ostrożnie odkręcić korek zbiornika wyrównawczego (tak żeby się nie poparzyć), ustawić ogrzewanie auta na max, gdy płyn wypełni miejsca powietrza w układzie uzupełnić do odpowiedniego poziomu. Zgadza się? :P jeśli nie to proszę o poprawkę.

pozdrawiam!!
tomekk29
Początkujący
 
Posty: 73
Prawo jazdy: 04 08 2003
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Saab 95
Silnik: 2.3 t 185KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna

11 Maj 2013, 15:04

tomekk29 napisał(a):Chciałem się upewnić jak mam odpowietrzyć układ : ) bo nigdy tego nie robiłem, jedynie byłem obserwatorem tego procesu :P najpierw muszę zagrzać silnik, ostrożnie odkręcić korek zbiornika wyrównawczego (tak żeby się nie poparzyć), ustawić ogrzewanie auta na max, gdy płyn wypełni miejsca powietrza w układzie uzupełnić do odpowiedniego poziomu. Zgadza się? :P jeśli nie to proszę o poprawkę.

pozdrawiam!!


Mogę Ci powiedzieć jak zrobił bym to ja :)...

Mamy zimny silnik - odpalam go i od razu po tym odkręcam korek płynu chłodniczego, gazuje przepustnicą patrząc czy wydobywają się nawet najmniejsze bąbelki powietrza z płynu. Jak skończą sie wydobywać to jeśli trzeba to dolewam płynu i znów gazuje. Jak skończą się wydobywać to profilaktycznie jeszcze pomachać przepustnicą około 30 sekund, trochę pojeździć od 1000 rmp do 5000 rmp i tyle :).

Pozdrawiam :).
Vermin
Stały forumowicz
 
Posty: 1670
Zdjęcia: 4
Prawo jazdy: 06 01 1992
Auto: Ściera
Silnik: 2.0 DOHC EFI
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993

12 Maj 2013, 21:46

Wszystko wskazuje na to że nie miałem zapowietrzonego układu : ) robiłem jak napisałeś i nie było żadnych bąbelków :P dzisiaj przejechałem około 50 km z przerwami i ani razu się nie zagotował, ale to pewnie dlatego że było chłodniej na dworze. Płynu nie ubywa, jest czysty. Olej też ok. Chciałem jeszcze zapytać jak to jest z tymi wężykami od układu chłodzenia, które powinny być gorące, które ciepłe a które chłodne? :P

Pozdrawiam!
tomekk29
Początkujący
 
Posty: 73
Prawo jazdy: 04 08 2003
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Saab 95
Silnik: 2.3 t 185KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna

13 Maj 2013, 00:41

Gdy silnik jest max. Rozgrzany to wszystkie powinny być gorące (termostat jest otwarty). A gdy nie jest rozgrzany (termostat jest zamknięty) mniej więcej połowa powinna być gorąca a reszta... Taka normalna no :)... Jak np. przewód podciśnienia powietrza... Ale które dokładnie to Ci nie powiem bo nie mam saaba w kuchni żeby szybko zajrzeć pod machę ;). Jakby coś się znów zaczęło dziać to daj znać. Bo odpukać ale tak mi się coś wydaje. Pisz w temacie.

Pozdrawiam :).
Vermin
Stały forumowicz
 
Posty: 1670
Zdjęcia: 4
Prawo jazdy: 06 01 1992
Auto: Ściera
Silnik: 2.0 DOHC EFI
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993

25 Maj 2013, 16:00

Więc tak, auto po próbach naprawy na własną rękę oddałem do mechanika. Po "jeździe próbnej" stwierdził on awarię pompy wody. Kilka nowości które zauważyłem, zanim oddałem auto.. górna rura dochodząca do zbiornika wyrównawczego jest ciepła, ale da się ją spokojnie dotknąć bez oparzeń ;) czy tak powinno być? Kolejna sprawa, którą zauważyłem u mechanika.. podczas gazowania na biegu jałowym w zbiorniczku widać bąbelki powietrza.. czyżby układ był nadal zapowietrzony? czy to mogły być spaliny? :cry: jeśli spaliny to na co mogłoby to wskazywać? z tego co wiem to może być jeden z objawów UPG, lecz nie zauważyłem "wymiany" oleju z płynem chłodniczym i na odwrót... aha, termostat oceniłem na sprawny po tym, że rura jest gorąca, ale czy mimo to może być on uszkodzony? warto to sprawdzać?

Pozdrawiam!
tomekk29
Początkujący
 
Posty: 73
Prawo jazdy: 04 08 2003
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Saab 95
Silnik: 2.3 t 185KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna

02 Cze 2013, 17:33

problem rozwiązany, temat do wyrzucenia. dzięki za pomoc :)
tomekk29
Początkujący
 
Posty: 73
Prawo jazdy: 04 08 2003
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Saab 95
Silnik: 2.3 t 185KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna

02 Cze 2013, 20:26

tomekk29 napisał(a):problem rozwiązany, temat do wyrzucenia. dzięki za pomoc

Pompa była winna?
kamil638
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 643
Miejscowość: Wrocław
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: Mercedes w210
Silnik: 2.9 td
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1999

02 Cze 2013, 22:13

tak pompa wody + profilaktycznie wymieniłem termostat : )
tomekk29
Początkujący
 
Posty: 73
Prawo jazdy: 04 08 2003
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Saab 95
Silnik: 2.3 t 185KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna