Salonka z lawetą?? Pojazd DMC 3,5t + laweta????

16 Wrz 2009, 07:52

pytanie mojego kolegi:
Mam pytanie bo się zakręciłem. Powiedzmy że do salonka (van) o DMC 3,0t zapinam lawetę z autkiem np o DMC 1800kg. Co z tacho? Co jeżeli mam działalność gospodarczą nie związaną z transportem? Bo winiety to wiadomo że są już tylko od 12t DMC.
karlone
Zaawansowany
 
Posty: 675
Miejscowość: Śląsk

16 Wrz 2009, 16:44

taho ci nie potrzebne jeśli nie zarabiasz na przewozie,
np, unimog 404 DMC 4,5t zarejestrowany na osobę prywatną nie potrzebuje tacho,
jeśli działalność gospodarcza nie związana z transportem to nie potrzebujesz tacho, problem tylko co skarbówka powie na temat wykorzystywania samochodu firmowego do ciągania lawety :wink:
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

16 Wrz 2009, 17:25

Ahoj!
Nie wiem co z tacho, ale podejrzewam, że kłania się prawo jazdy B+E.
Borys
Borys68
 

16 Wrz 2009, 19:53

Borys68 napisał(a):Ahoj!
Nie wiem co z tacho, ale podejrzewam, że kłania się prawo jazdy B+E.
Borys

oczywiście :!: ale w pytaniu nie było nic o uprawnieniach :mrgreen:
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

11 Cze 2024, 19:51

Rozumiem, że pytanie dotyczy wymagań związanych z używaniem tachografu oraz ogólnych przepisów dotyczących holowania lawety przez pojazd z DMC do 3,5 tony, zwłaszcza w kontekście prowadzenia działalności gospodarczej. Oto odpowiedzi na Twoje pytania:

### 1. Czy potrzebujesz tachografu?
- **Tachograf**: Wymóg stosowania tachografu zależy od całkowitej masy zestawu oraz rodzaju działalności.
- **Dla pojazdów do 3,5 tony** (DMC): Pojazdy te są zwolnione z obowiązku używania tachografu, pod warunkiem że całkowita masa zestawu (pojazd + przyczepa) nie przekracza 3,5 tony.
- **Dla zestawów powyżej 3,5 tony**: Jeśli łączna masa zestawu przekracza 3,5 tony (np. van o DMC 3,0 t + laweta o DMC 1,8 t), tachograf jest wymagany, nawet jeśli działalność gospodarcza nie jest związana z transportem. Jest to dlatego, że przepisy dotyczące tachografu są oparte na masie pojazdu, a nie na rodzaju działalności.

### 2. Co z winietami?
- **Winiety i opłaty drogowe**:
- **W Polsce**: Pojazdy o DMC do 3,5 tony nie muszą płacić myta ani posiadać winiety, nawet jeśli są częścią zestawu z lawetą.
- **Powyżej 12 ton**: Winiety są obowiązkowe dla pojazdów powyżej 12 ton DMC. Ponieważ Twój zestaw (van + laweta) nie osiąga tej masy, winiety nie będą wymagane.

### 3. Działalność gospodarcza a przepisy transportowe:
- **Działalność niezwiązana z transportem**:
- Nawet jeśli działalność gospodarcza nie jest związana z transportem, przepisy dotyczące tachografu mają zastosowanie, jeśli masa zestawu przekracza 3,5 tony.
- Jeśli używasz pojazdu w ramach działalności gospodarczej (nawet jeśli nie jest to działalność transportowa), a masa zestawu przekracza 3,5 tony, musisz przestrzegać przepisów dotyczących tachografu i czasu pracy kierowców.

### Przykład sytuacji:
- **Van o DMC 3,0 t + laweta o DMC 1,8 t**:
- **Łączna masa zestawu**: 4,8 tony.
- **Tachograf**: Jest wymagany, ponieważ łączna masa zestawu przekracza 3,5 tony.
- **Działalność gospodarcza**: Nie ma znaczenia, czy Twoja działalność gospodarcza jest związana z transportem – przepisy dotyczące tachografu obowiązują ze względu na masę zestawu.

### Dodatkowe uwagi:
- **Zawsze sprawdzaj lokalne przepisy**: Przepisy mogą się różnić w zależności od kraju, w którym się znajdujesz, więc upewnij się, że znasz lokalne wymagania dotyczące tachografu i opłat drogowych.
- **Bezpieczeństwo i zgodność z przepisami**: Nawet jeśli Twoja działalność gospodarcza nie jest związana z transportem, ważne jest, aby zawsze przestrzegać przepisów dotyczących bezpieczeństwa i zgodności z przepisami drogowymi.
laweta247
Nowicjusz
 
Posty: 45
Zdjęcia: 1
Miejscowość: Warszawa
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Uwaga na duże samochody ciężarowe (TIR’y)
    Duże samochody ciężarowe, potocznie zwane TIR-ami, można bardzo często spotkać na polskich drogach, nawet tych przebiegających przez miasto. W pobliżu tego rodzaju pojazdów, ze względu na ich rozmiary i masę oraz ograniczone ...
    Jak producenci zarabiają na częściach
    Bezawaryjność? To dla producenta bankructwo. Dlatego producenci robią wszystko, żeby części, które psują się często lub są konieczne do wymiany po danym przebiegu, połączyć z częsciami drogimi, któe psują się rzadko albo ...