20 Sie 2013, 23:05
Prosze Cie bardzo
"
Posiadacze prawa jazdy kategorii B1 nie mogą już kierować odchudzonymi samochodami osobowymi. Uprawnienia te stracili także kierowcy, którzy uzyskali je przed 19 stycznia 2013 r.
Prawo jazdy kategorii B1 mogą zrobić osoby, które skończyły 16 lat. Do 19 stycznia 2013 r. dawało ono prawo do kierowania trójkołowym lub czterokołowym pojazdem samochodowym o masie własnej nie przekraczającej 550 kg, z wyjątkiem motocykla. Teraz to się zmieniło.
Od 19 stycznia wraz ze zmianą ustawy o kierujących pojazdami, osoby, które posiadają prawo jazdy kategorii B1, mogą prowadzić czterokołowce oraz motorowery i czterokołowce lekkie. Szesnastolatek może zasiąść za kierownicą pojazdu do przewozu osób o masie własnej nie większej niż 400 kg lub pojazdu do przewozu towarów o masie własnej nie większej niż 550 kg. Maksymalna moc silnika w takim aucie to 15 kW (20 KM).
Tymczasem na polskim rynku jest niewiele małych, dwumiejscowych samochodów, które spełniają wymogi dla prawa jazdy kategorii B1. Takie auta - na przykład francuskiej marki Aixam - są dość drogie. Ich cena dla ucznia szkoły średniej jest nie do przeskoczenia, chyba że dla dzieci bogatszych rodziców. Dlatego przed 19 stycznia popularne było odchudzanie większych samochodów np. Fiatów 126p i rzadziej Smartów. Teraz odchudzanie nic nie da.
- Wyjmowano z nich na przykład tylne fotele, szklane szyby zamieniano na te z pleksi – mówi Edward Kinder, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Opolu. – Przy tego typu kombinacjach było wiele nadużyć, niektórzy diagności podbijali dowody rejestracyjne, choć samochody nie były dostatecznie odchudzone. Mnożyły się problemy (pojazd do egzaminu na prawo jazdy kategorii B1 dostarcza kandydat na kierowcę). Małego Fiata czy Smarta nie da się już tak odchudzić, by waży nie więcej niż czterysta kilogramów – zauważa Edward Kinder.
Problem jednak w tym, że prawo do prowadzenia odchudzonych samochodów osobowych stracili też kierowcy, którzy prawo jazdy kategorii B1 uzyskali przed 19 stycznia 2013 r. i kupili sobie takie auta. Przedstawiciele ministerstwa transportu tłumaczą się przepisami Unii Europejskiej.
– Taki zakres prawa jazdy kategorii B1 obowiązuje w całej Unii Europejskiej, a zachowanie zgodności z prawem UE było niezbędne dla uznawania naszych praw jazdy w innych państwach wspólnoty - tłumaczy Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Transportu. - Nie przewidujemy też zmian tych rozwiązań.
Osoba chcąca zdobyć prawo jazdy kategorii B1 musi odbyć szkolenie teoretyczne i praktyczne (co najmniej 30 godz. jazdy) w szkole nauki jazdy oraz zdać egzamin teoretyczny i praktyczny, co kosztuje 170 zł. Jeśli potem będzie starać się o prawo jazdy kategorii B, nie będzie musiała zdawać już teorii, ale tylko egzamin praktyczny."
Wydajemy pieniądze, których nie mamy, na tuning, którego nie potrzebujemy, by podobać się ludziom, których nie znamy.