Samochód dla mamy/rodzinny, za ok. 10 tys. tani w utrzymaniu

02 Gru 2010, 14:04

Samochód będzie używany głównie przez moją mamę (teraz jeździ Matizem) w mieście w celu dojazdu do pracy, na zakupy itp., od czasu do czasu (raz, dwa razy w miesiącu) będą nim podróżowały 4 osoby na dystansie ok. 35 km, raz w roku jakaś dalsza trasa np. z Łodzi nad morze.

Obecnie rodzice Matizem robią ok. 1000 km rocznie więc diesel czy LPG raczej odpada, silnik myślę że nie większy niż 1.6, ale też niezbyt mały więc myślę że zakres 1.3-1.6 będzie odpowiedni, dobrze gdyby nie był wysilony i zbierał się od niskich obrotów (max. moment i moc przy niskich obrotach).

Samochód ma być oczywiście mały/lekki/zwrotny, żeby można było bez problemu zaparkować w różnych miejscach, ale dobrze gdyby był 4/5 drzwiowy.

No i chyba najważniejsze kryterium - ekonomiczność: ma mało palić i części mają być tanie.

Czyli podsumowując:
- cena: do ok. 10 000 zł
- silnik: benzynowy, niewysilony, 1.3-1.6
- mały/lekki/zwrotny
- 4/5 drzwiowy
- tanie części

Liczę na Waszą pomoc i propozycje.
deka87
Nowicjusz
 
Posty: 25
Miejscowość: Łódź

02 Gru 2010, 14:12

A klasa przed liftem, choć do 10.000zł nie będzie tak łatwo znaleźć dobry stana le warto poszukać bo autka naprawde wdzieczne.
Jedziemy wszędzie gdzie chcemy...bo chcemy....
Jogi4x4
Stały forumowicz
 
Posty: 1907
Miejscowość: PZL
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Galloper Pajero Avensis Vito
Silnik: TD/DI-D/D4-D/CDI
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna

02 Gru 2010, 16:27

Skoda Fabia przychodzi mi na myśl.
nikodem92
Nowicjusz
 
Posty: 13
Miejscowość: Poznań

02 Gru 2010, 16:53

Osobiście moge polecić Punto II 1.2 80KM.
np [link do ogłoszenia na Otomoto wygasł]
Wydajemy pieniądze, których nie mamy, na tuning, którego nie potrzebujemy, by podobać się ludziom, których nie znamy.
Barol
Moderator - Jakie auto kupić?
Awatar użytkownika
 
Posty: 38411
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Górny Śląsk
Auto: VW Golf VI
Silnik: 1.4 TSI 122KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2012

02 Gru 2010, 17:46

Mazda 323F po 99 czyli lift.
lub 206 peugeot
arciasty
Stały forumowicz
 
Posty: 1012
Miejscowość: koluszki

02 Gru 2010, 17:55

Może jakaś wersja VW Polo?
james00796
Początkujący
 
Posty: 192
Miejscowość: Prokowo

02 Gru 2010, 18:39

A klasa - chyba części trochę za drogie
Fabia - czemu nie
Punto II 1.2 80KM - 80 KM z 1.2 to już jest trochę wysilony silnik i pewnie trzeba kręcić żeby jechał (sam mam Daihatsu Charade G200 1.3 84KM i "normalnie" zbiera się dopiero od ok. 3 tys. obrotów)
Mazda 323F - czemu nie, ale części jak to do japońców trochę za drogie
Peugeot 206 - nie wiem co myśleć o tym samochodzie
VW Polo - właśnie myślałem nad jakimś Polo IV z silnikiem 1.4

Myślałem też o Corolli VIII (1997-2002) z silnikiem 1.6 - części pewnie droższe niż do Polo, ale ten samochód to legenda pod względem niezawodności.

Piszcie też jakieś uzasadnienia.

Edit: Właśnie tak czytam o tym Polo na autocentrum i okazuje się że jest on dosyć awaryjny
deka87
Nowicjusz
 
Posty: 25
Miejscowość: Łódź

02 Gru 2010, 19:45

No akurat Punto z tym silnikiem zbiera sie już całkiem fajnie.
Polo IV w tej kwocie ciężko będzie kupić coś dobrego ale ogólnie nie jest to zbyt awaryjne autko,moja była kobita ją ma 2lata i sobie chwali.
Wydajemy pieniądze, których nie mamy, na tuning, którego nie potrzebujemy, by podobać się ludziom, których nie znamy.
Barol
Moderator - Jakie auto kupić?
Awatar użytkownika
 
Posty: 38411
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Górny Śląsk
Auto: VW Golf VI
Silnik: 1.4 TSI 122KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2012

02 Gru 2010, 20:31

No akurat Punto z tym silnikiem zbiera sie już całkiem fajnie.

... ale od jakich obrotów, na pewno nie z niskich (czyli 1,5-2 tys. obrotów)

Ogólnie jest taka zasada - im większa średnica tłoka tym większy moment i samochód zbiera się z niskich obrotów, im dłuższy skok tym większa moc i samochód zbiera się z wysokich obrotów.

Niestety ludzie patrzą na KM jak na Mpx w aparatach i producenci robią właśnie takie małe silniki o wysokich mocach i taki Kowalski kupując ekonomiczny samochód myśli sobie - wow taki mały silniczek a tyle koni - kupuję, tylko że później okazuje się że żeby "normalnie" przyspieszać spod świateł musi go wkręcać na wysokie obroty przez co mały silniczek żłopie jak szalony i Kowalski myśli sobie - dlaczego pali ok. 10 litrów skoro producent podawał ok. 6, ano dlatego że producent podał spalanie przy jednostajnej jeździe na najwyższym biegu przy prędkości 90 km/h.

Przeglądałem sobie jeszcze rożne autka i doszedłem do kilku wniosków:
- VW raczej odpada - za dużo negatywnych opinii
- ciekawa wydaje się Micra II/K11 (1992-2002) 1.3 16V 75KM, ale max. moc uzyskuje dopiero przy 6 tys.
- Corolla niby niezła, ale silnik ma trochę wysilony - 1.6, 110KM przy 6 tys. obrotów

Jest w ogóle jakiś samochód na rynku z silnikiem nie większym niż 1.6 który uzyskuje max. moc i moment przy niskich obrotach ?
deka87
Nowicjusz
 
Posty: 25
Miejscowość: Łódź

02 Gru 2010, 22:08

deka87 napisał(a):... ale od jakich obrotów, na pewno nie z niskich (czyli 1,5-2 tys. obrotów)


a jaka benzyna zbiera sie z tak niskich obrotow?? :shock: jak ma ciagnac z najnizszych to jakis maly dieselek a nie benzynowiec...

Skoda Fabia SDI lub polo SDI ... tylko nie wiem czy w tej cenie sie uda dobry jakis znalesc...

[ Dodano: 2 Grudzień 2010, 21:11 ]
deka87 napisał(a):- ciekawa wydaje się Micra II/K11 (1992-2002) 1.3 16V 75KM, ale max. moc uzyskuje dopiero przy 6 tys.
- Corolla niby niezła, ale silnik ma trochę wysilony - 1.6, 110KM przy 6 tys. obrotów


nic w tym dziwnego nie widze.... chyba nie chcesz osiagnac maksymalnej mocy przy 1000 obrotow.... a jesli naprawde to takie konieczne to potrzeba jeszcze "kilku" lat az wejda silniki elektryczne w seryjnych autach to bedziesz mial taki moment obrotowy ze samochodzik bedzie smigal spod swiatel pelna para :razz: :evil:
Bo samochód to kumpel, im dłużej go znasz tym bardziej go cenisz.
Bloob
Początkujący
 
Posty: 88
Miejscowość: Polska
Auto: Honda Civic VI 5d
Silnik: 1.4 90KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1996

02 Gru 2010, 23:18

Jeszcze najlepiej jakby miał 4s do 100km/h :razz:
Wydajemy pieniądze, których nie mamy, na tuning, którego nie potrzebujemy, by podobać się ludziom, których nie znamy.
Barol
Moderator - Jakie auto kupić?
Awatar użytkownika
 
Posty: 38411
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Górny Śląsk
Auto: VW Golf VI
Silnik: 1.4 TSI 122KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2012

02 Gru 2010, 23:47

a jaka benzyna zbiera sie z tak niskich obrotow??

Z tej półki cenowej nie wiem, dlatego się pytam, a z takich olbrotów zbierały się stare niewysilone Mercedesy, no i teraz najnowsze AMG, ale to już inna bajka

nic w tym dziwnego nie widze.... chyba nie chcesz osiagnac maksymalnej mocy przy 1000 obrotow....

OK, trochę źle napisałem - nie chodzi tyle o moc co o dostępność momentu

bedziesz mial taki moment obrotowy ze samochodzik bedzie smigal spod swiatel pelna para :razz: :evil:

Jeszcze najlepiej jakby miał 4s do 100km/h :razz:

Nie chodzi mi o osiągi, ale o jak najniższe spalanie, czyli o to żeby najwyższa sprawność silnika była w zakresie niskich obrotów, bo szkoda polecić mamie auto, którego mocy i tak nigdy nie wykorzysta, bo w normalniej jeździe raczej nie przekracza 3-3,5 tys. obrotów
deka87
Nowicjusz
 
Posty: 25
Miejscowość: Łódź

03 Gru 2010, 11:08

deka87 napisał(a):Jest w ogóle jakiś samochód na rynku z silnikiem nie większym niż 1.6 który uzyskuje max. moc i moment przy niskich obrotach ?

Nie spotkałem się z takim - urok małych silników.
Poza tym nie rozumiem czemu się tak uparłeś na jakiś "niewysilony" silnik. Sam jeżdżę Corollą z 99' z silnikiem 1.4 86KM. Po mieście jeżdżę nie przekraczając raczej 3tyś. obr. i jest nie dość że sprawnie to i ekonomicznie ;) Na trasie też utrzymuję silnik w okolicach 3tyś. obr. i daje radę. Jedynie aby sprawnie wyprzedzić trzeba wskoczyć na 4000-5000 obr./min.
Poza tym spójrz na wykres tego silnika z hamowni:
Zdjęcie
Jak widać moment jest w okolicach 120Nm od 1500 do 5000 obr./min.
siebek25
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 156
Miejscowość: Kielce

03 Gru 2010, 11:28

Skoro ma być benzyna i zbierać się z niskich obrotów a w dodatku być nie wysilony to zostaje Ci jakaś 8 zaworowa jednostka :smile:
warto poszukać.
Jasiek90
Stały forumowicz
 
Posty: 2899
Miejscowość: Zawichost
Prawo jazdy: 01 01 2001
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Chrysler PT Cruiser/Seat Arosa
Silnik: 2.4-152 KM/ 1.7 SDI
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

03 Gru 2010, 16:04

No ta Corolla przebieg momentu ma bardzo ładny, mocy z resztą też - prawie że liniowy.
Tak w ogóle to jak się sprawuje Twoja Corolla ?

[ Dodano: 3 Grudzień 2010, 15:06 ]
Nie uparłem się, ale dobrze by było gdyby był niewysilony, nie jest to warunek konieczny
deka87
Nowicjusz
 
Posty: 25
Miejscowość: Łódź