A ile zamierzasz rocznie pokonywać kilometrów, skoro tak obstajesz za 15-letnimi dieslami, 25, 30 tysięcy kilometrów czy może trochę więcej? Bo z tego co wnioskuję, to na codzień (na dojazdy do pracy) samochodu nie używasz, więc nie wiem skąd sumarycznie wyjdzie przebieg, przy którym opłaca się kupić 15 letniego diesla, bo musisz wiedzieć, że kupując samochód za 8 tysięcy złotych, koszty paliwa nie będą stanowiły większości kosztów użytkowania auta, więc ten aspekt nie jest aż tak ważny, że kupować diesla do przebiegów mniejszych niż 20 tysięcy rocznie.
Jeśli zamierzasz samochodem pojeździć góra 2-3 lata to polecam zakup jakiejś prostej benzyny bez turbo - 1.8 od VAGa można poszukać, focusa mk1 1.6 albo 1.8 w tym stylu. Dołożysz na początek 2 tysiące (łącznie 10 tys.) i będziesz jeździł bezproblemowo, nie martwiąc się o stan turbosprężarki, układu wtryskowego czy innych problematycznych rzeczy (mimo wszystko radzę przed zakupem poświęcić trochę czasu na lekturę kosztów serwisowania silników, a nie tylko na poradach tu przeczytanych - dobrze jest być poinformowanym w temacie
)
Jeśli jednak zamierzasz pojeździć samochodem dłużej, to jest co najmniej te 3 lata, może nawet 5, to kup bezproblemową benzynę bez turbo i zamontuj samemu dobrej jakości instalację LPG. To jest najbardziej ekonomiczna opcja przy zakupie samochodu za 8 tysięcy, który chcemy użytkować trochę dłużej. Oczywiście może szukać silników benzynowych z turbo, po zakupie zregenerować turbinę za jakieś 800-900zł i też jeździć, jak kto woli.
Jest jeszcze opcja kupna naprawdę zadbanego silnika 1.9 tdi, najlepiej 90 lub ewentualnie 110 konnej odmiany, ale tą opcję Ci odradzam. Nie chodzi o sam koszt regeneracji turbosprężarki, tylko po prostu o stan egzemplarzy w Polsce. Niestety, ale prawda jest taka, że Toledo z 2000 roku z silnikiem 1.9 tdi 90/110KM będzie miało realny przebieg na poziomie 360-450 tysięcy kilometrów, a takie samo toledo z benzynowym 1.8 125KM w granicach 220-300 tysięcy kilometrów, przy czym spotkać egzemplarz 1.8 o przebiegu wyższym niż wyżej podana średnia będzie relatywnie ciężko, za to spotkać toledo z 1.9 tdi o przebiegu 500 tysięcy lub więcej wcale nie tak trudno. Pół miliona kilometrów nawet w niezniszczalnym dieslu będzie oznaczało zbliżający się remont dołu silnika lub całego silnika oraz inne koszty, pomijając kilka faktów detalicznych, np. że będziesz siedział na dość mocno wygniecionym fotelu