Octavia ma dobre zarówno benzyny, jak i diesle. Obecnie w nowych modelach 1.9 już nie ma, ale jest nowsze 1.6 TDI, które ma podobną moc (105KM) i niższe zużycie paliwa. Można więc powiedzieć, że ma zalety starego dobrego 1.9 w nowszym "opakowaniu". Ten silniki mogę polecić śmiało. Z 2.0 TDI jest inaczej, bo ten silnik pojawiając się z tego co pamiętam w Skodzie Superb ok. 10 lat temu nie sprawdzał się dobrze. Normy emisji spalin wymusiły zaostrzanie przepisów w kwestii czystości spalin i 1.9 TDI ich nie przeszło. 2.0 to silnik globalny, obecnie nie mniej popularny od 1.9 ale z chorobami wieku dziecięcego. Pękające głowice, problemy z pompą oleju i inne:
http://www.auto-swiat.pl/1-wszystko-o-silniku-20-tdi to spory kłopot, ale obecnie już zminimalizowany i aktualnie problemy tego typu
http://vwszrot.pl/ nie są kłopotem. Zmiany przyszły z czasem wprowadzenia zasilania Common Rail.
Z benzyn w Octavii mamy 1.4 i 1.6 - z tych bez doładowania. Silniki stare, dobre (1.6 pamięta w swojej konstrukcji koniec lat 80.). Dobrze nadają sie do gazu, robią po kilkaset tys km bez kłopotu. Z naprawami i kosztami nie ma problemów również. Generalnie bezpieczny zakup gdy chodzi o używany samochód. Spalanie 1.6 (1.4 75-80KM za słaby jest) to ok. 7,2-8l./100 przy typowej jeździe mieszanej, przy trasach do 5km (lub w mieście) zwykle przekracza 10.
W Mondeo MK3 sprawdzały się b.dobrze 2.0TDCI 90-115KM. Mocniejsze miały lepsze osiągi, kosztem większych kosztów napraw. Z benzyn żadne nie robił kłopotu w żadnej negatywnej kwestii. Z popularnych i wartych polecenia motorów w MK4 jest diesel 1.8TDCI 125KM oraz 2.0TDCI 140KM. Z mocniejszych narzekań nie słyszałem na 2.2TDCI 170KM - świetne osiągi 420nm momentu obrotowego, 8,7s do 100km/h spalanie średnie nie przekracza 7l/100km. Z benzyn za słaby w stosunku do masy i wymiarów jest 1.6 110KM. Może pasuje do Focusa, ale tu brakuje mocy.
Quashkai ma b. niską utratę wartości, popyt przewyższa podaż wręcz. W środku jest generalnie dość przestronnie (jeździłem), z tym że z tyłu troche mało miejsca (sporo mniej niż w Mondeo). Z silników polecałbym 2.0 dCI 150KM. Śr. spalanie 6,6l/100 i rozsądne osiągi (10,5s do 100km/h). Słabsze 1.5dCi spalają o ok. 1l/100km mniej. W 2.0 dCi mamy filtr cząstek stałych i troche droższe naprawy niż w 1.5. Benzyny są na łańcuszku rozrządu, bezproblemowy generalnie do 150 tys. Silniki sprawdzają się z LPG, ale jak dotąd nie spotkałem takiego egzemplarza, generalnie większość to diesle.