Seat IBE - sportow coupé i 0 emisji spalin

06 Paź 2010, 23:58

- Dynamiczny, koncepcyjny i miejski SEAT osiągnął kolejny etap rozwoju
- Oszałamiająca ewolucja stylistycznego DNA marki SEAT
- Kompaktowe, sportowe coupé o niezwykłych walorach użytkowych
- Zerowa emisja spalin dzięki napędowi elektrycznemu o mocy 102 KM (75 kW)
- IBEconnect umożliwia spersonalizowanie przekazu treści informacyjno-rozrywkowych
- W Hiszpanii rozwój wiedzy dotyczącej pojazdów elektrycznych przebiega pod kierownictwem SEAT-a

SEAT obiera kurs na elektryczną mobilność, czego dowodem jest samochód koncepcyjny IBE, prezentowany przez hiszpańską markę na targach Paris Motor Show 2010 jako ucieleśnienie jej wizji superkompaktowego sportowego coupé niedalekiej przyszłości, służącego do poruszania się po mieście. Pierwszą wersję SEAT-a IBE pokazano już w Genewie; po czym nadal pracowano nad jego stylistyką, rozwiązaniami technicznymi i wnętrzem. Teraz demonstrowane jest wnętrze auta – jak na ten typ pojazdu niezwykle przestronne i funkcjonalne – oraz innowacyjna koncepcja pozwalająca na nawiązywanie połączenia i otrzymywanie przekazu informacyjno-rozrywkowego w sposób zindywidualizowany.

Na pierwszym planie w SEAT-cie IBE znajdują się radość z jazdy i dynamika, na co od razu wskazuje czerwony lakier samochodu koncepcyjnego. Sportowe autko jest niskie i szerokie, ma proporcje dające wrażenie siły i zwraca uwagę dzięki wykonanym w technologii LED przednim lampom o ostrych jak brzytwa konturach. Krótkie (3,83 m) nadwozie czyni z niego idealny pojazd miejski dla osób młodych – także duchem. Ponadto, SEAT IBE to doskonałe połączenie sportowego charakteru z innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi. Całkowicie elektryczny napęd zapewnia radość z jazdy przy zerowej emisji spalin, zaś mocny 102-konny (75 kW) silnik oraz niewielka waga auta, wynikająca z przemyślanego doboru materiałów, są gwarancją świetnych osiągów.

Nie tylko koncepcja techniczna SEAT-a IBE, lecz także jego wzornictwo stanowią obietnicę ekscytującej przyszłości. Sportowa sylwetka i wyraziste, precyzyjnie poprowadzone linie zradzają kolejny krok w ewolucji stylistycznego DNA marki SEAT. Charakterystyczne elementy stylistyki, zredukowane do minimum, lecz perfekcyjnie wykonane, ukazują strategiczne kierunki wzornictwa SEAT-a, które będą stosowane podczas projektowania przyszłych generacji modeli.

„Ciężko pracujemy w SEAT-cie nad przyszłością elektrycznej mobilności” – podkreśla James Muir, prezes SEAT S.A. - „Idąc za ogromnym sukcesem naszych wysoce wydajnych modeli ECOMOTIVE, kolejnym etapem w ramach jasno określonej strategii firmy są pojazdy hybrydowe i elektryczne. Tymczasem IBE nie pozostawia żadnych wątpliwości – w przyszłości SEAT będzie oferował najbardziej innowacyjne, śmiałe i młodzieżowe samochody w swojej klasie, bez jakichkolwiek kompromisów w kwestii walorów użytkowych”.


Koncepcja

Radość z dynamicznej jazdy i ekologiczna odpowiedzialność
SEAT IBE w wyjątkowy sposób łączy dynamiczną stylistykę, kompaktowość i sportowy charakter z niezwykłymi walorami użytkowymi. Powstał jako samochód dla europejskich aglomeracji, takich jak Paryż, Londyn, Berlin czy Barcelona. Tam IBE sprawdzi się najlepiej, gwarantując radość z jazdy przy zerowej emisji spalin, wyjątkową łatwość manewrowania i imponującą ilość miejsca – i oczywiście świetny wygląd, dzięki wzornictwu w wyrazistym i ekstrawertycznym stylu.

„Kwestia zerowej emisji spalin w transporcie miejskim staje się coraz bardziej istotna” – mówi Frank Bekemeier, wiceprezes wykonawczy firmy SEAT ds. badań i rozwoju. ¬- „SEAT odpowiada na te nowe wyzwania, opracowując innowacyjne koncepcje. IBE w bardzo szczególny sposób łączy kompaktowość z walorami użytkowymi i stylem, co czyni go tak wyjątkowym”.

Proporcje klasycznego auta sportowego
SEAT IBE to superkompaktowe sportowe coupé z układem siedzeń 2+2. Przy długości nadwozia wynoszącej zaledwie 3,83 m jest o 20 cm krótszy od cieszącego się popularnością SEAT-a Ibizy. Jest przy tym jednak wyjątkowo szeroki (1,77 m) i niski (1,23 m), co nadaje mu klasyczne proporcje samochodu sportowego.

Z układem siedzeń 2+2, SEAT IBE idealnie wpisuje się w styl życia i oczekiwania osób młodych – również duchem. Miejsca dla dwóch osób jest pod dostatkiem, a przestronny tył umożliwia podróżowanie także we czwórkę. Bagażnik jest wystarczający, aby wybrać się na zakupy, zaś składane oparcia tylnych foteli pozwolą na przewiezienie sprzętu hobbystycznego, sportowego czy bagażu zabieranego na weekendowy wypad. Oparcia tylnych siedzeń mogą być składane niezależnie i tworzą płaską powierzchnię, równą z podłogą bagażnika. IBE może być też używany jako samochód 3-osobowy, z dużą ilością miejsca na bagaż.



Spontanicznie dynamiczny, z zerową emisją spalin
SEAT IBE jest w pełni elektrycznym samochodem o zerowej emisji spalin, a jego elementy konstrukcyjne zostały rozplanowane w sposób optymalnie odpowiadający tej nowej technologii. Silnik elektryczny wraz z osprzętem jest umieszczony z przodu auta, a dzięki jego niewielkim wymiarom, pokrywa silnika może być maksymalnie płaska i dynamicznie zarysowana. Litowo-jonowy akumulator znajduje się z tyłu auta, a element magazynujący energię – dzięki temu, że tylne niezależne zawieszenie jest kompaktowe – zmieścił się pod podłogą bagażnika. Jednostka napędowa o mocy maksymalnej 102 KM (75 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 200 Nm gwarantuje dokładnie taką radość z dynamicznej jazdy, jakiej można się spodziewać po wyglądzie auta.

Przyspiesza od zera do 50 km/h w jedyne 3,6 sekundy, do 80 km/h w 6,6 sekundy, a do setki rozpędza się w zaledwie 9,7 sekundy. Te imponujące osiągi to zasługa nie tylko zewnętrznej charakterystyki mocy silnika elektrycznego, ale też masy SEAT-a IBE, który waży zaledwie 1100 kg. Kluczową rolę odgrywa tu przemyślana, lekka konstrukcja oraz zastosowane w niej stal i aluminium, które dobrze sprawdzają się w tej technologii.

Moc znamionowa silnika jest ograniczona do 50 kW (68 KM), a szybkość maksymalna została ustalona na poziomie 160 km/h – co w zupełności wystarczy, aby robić wrażenie nawet na miejskich autostradach. Pojemność akumulatora wynosi 18 kWh i pozwala na przejechanie około 130 km, czyli aż nadto, aby załatwić w mieście wszystkie codzienne sprawy.

Zawsze połączeni
W odpowiedzi na potrzeby pokolenia mobilnego w zakresie łączności oraz informacji i rozrywki, SEAT oferuje fascynująco logiczne rozwiązanie. Jego podstawą jest należący do właściciela auta smartfon, taki jak np. iPhone. W dzisiejszych czasach tego typu urządzenia nie służą wyłącznie komunikowaniu się drogą telefoniczną lub e-mailową; pozwalają też na przechowywanie listy kontaktów i wybranej muzyki, mają funkcję nawigacji, przez Internet otrzymują informacje o ruchu drogowym... i tak dalej. Liczba dostępnych dziś funkcji praktycznie nie ma końca.

Do SEAT-a IBE kierowca może bezprzewodowo podłączyć swój smartfon i sprawdzić aktualny stan podzespołów pojazdu, w tym akumulatora i komputera pokładowego. Można też wybrać zapisaną w smartfonie płytę lub piosenkę i odtworzyć ją przez samochodowy system audio za pomocą funkcji „drag to car”. Ekran na desce rozdzielczej oraz przyciski dotykowe w kierownicy upraszczają obsługę i poruszanie się po zintegrowanym menu systemu informacyjno-rozrywkowego.

Stawiamy na indywidualizację i łatwość aktualizacji
Korzyści płynące z tego rozwiązania wynikają z faktu, że dane przechowywane w smartfonie są zawsze aktualne i kompletne, wiadomo też, jak go obsługiwać. Różne funkcje pomocnicze i obsługi menu są dostępne dzięki specjalnym aplikacjom, a zapisane w urządzeniu pliki multimediów mogą zostać skopiowane i odtworzone. System ten umożliwia maksymalny poziom zindywidualizowania przy minimalnych kosztach. Smartfon można wymienić na nowszy model lub w niedrogi sposób zaktualizować jego oprogramowanie. Jeśli chodzi o samo auto, nie ma kosztów związanych aktualizacją jego porównywalnie złożonych systemów wewnętrznych.


Wzornictwo wnętrza

Przestrzeń, precyzja, wysoka jakość
Po otwarciu drzwi SEAT-a IBE będziemy zaskoczeni przestronnością wnętrza. Zadbano o optymalizację przestrzeni wewnątrz tego kompaktowego samochodu sportowego, nadając jej wymiary idealnie odpowiadające potrzebom dynamicznego i towarzyskiego stylu życia. Może on więc funkcjonować jako auto dwu- lub trzyosobowe z dużym bagażnikiem lub z układem siedzeń 2+2, oferującym zaskakująco sporo miejsca, nawet z tyłu. Elektrycznie sterowany szyberdach podkreśla jasny i lekki charakter wnętrza.

„Na przykładzie IBE widać, jaką wizję samochodu przyszłości ma SEAT – ma to być auto budzące emocje, a jednocześnie ekologiczne i oferowane w przystępnej cenie” – mówi Luc Donckerwolke, dyrektor ds. projektów w firmie SEAT. „ IBE to esencja naszego stylistycznego DNA. Charakterystyczne dla wyglądu zewnętrznego oraz wnętrza są: skupienie na najważniejszych elementach, przejrzysta i precyzyjna konstrukcja, nowoczesna technologia i materiały – równie jakościowe co ekologiczne”.

Lekka, niemal unosząca się w powietrzu deska rozdzielcza
Przejrzysta i zorientowana na kierowcę konstrukcja wnętrza zdominowana została przez podwyższoną deskę rozdzielczą, która wydaje się niemalże pływać w powietrzu. Wspiera się ona na wyjątkowo wąskiej środkowej konsoli, która gładko przechodzi w tunel centralny. Wszystkie elementy wnętrza są minimalistyczne, z korzyścią dla przestrzeni użytkowej oraz wagi auta. Przykładem mogą być wyprofilowane sportowe fotele, wykonane z lekkiego plastiku, a przez to bardzo cienkie, jednocześnie zaś bardzo wygodne dzięki wyścieleniu zaawansowaną technologicznie pianką. Poczucie komfortu i przestrzeni wzmacnia koncepcja kolorystyczna, oparta na interesującym kontraście, tworzonym przez „ceramiczną biel” będącą kolorem bazowym i „węglową czerń” na desce rozdzielczej, obiciach foteli i drzwiach.

Puryzm i minimalizm
Duży wyświetlacz, który widzi przed sobą kierowca, dostarcza takich informacji o pojeździe, jak prędkość i poziom naładowania akumulatora oraz umożliwia dostęp do poszczególnych funkcji i ich obsługę za pomocą urządzenia osobistego/smartfonu. Z większości funkcji ekranu korzystamy poprzez przyciski dotykowe umieszczone na ramionach kierownicy. Inne przyciski i przełączniki również zredukowano do niezbędnego minimum. Po obu stronach wyświetlacza znajdują się kratki nawiewu pośredniego oraz dwa panele kontrolne. Służą one do obsługi funkcji oświetlenia oraz klimatyzacji i są równie minimalistyczne jak przełączniki wyboru trybu jazdy, zlokalizowane w konsoli środkowej. Dzięki napędowi elektrycznemu, przyciski P, R, N i D są więcej niż wystarczające. Kolejne trzy przyciski obsługują elektryczny hamulec postojowy, funkcję AutoHold oraz funkcję E, aktywującą wspomaganie trybu ekonomicznej jazdy.


Wzornictwo nadwozia

Zadziorny i muskularny
Także wzornictwo nadwozia IBE daje przedsmak kierunku, w którym rozwija się SEAT. Proporcje dające wrażenie siły, purystyczne formy, precyzyjnie poprowadzone linie i gładkie powierzchnie wyrażają tożsamość SEAT-a z jego spójnym i niepowtarzalnym wzornictwem. „IBE zawiera pulę genów, które będziemy przekazywać naszej nowej generacji modeli” – mówi Luc Donckerwolke, dyrektor ds. projektów w firmie SEAT. - „Wiele jego elementów definiuje nasze wzornictwo jutra. Jednocześnie jest on dowodem na to, że SEAT doskonale łączy radość z jazdy z ekologią. Prowadzenie samochodu będzie przyjemnością także w erze pojazdów elektrycznych – przynajmniej za kierownicą SEAT-a”.

Masywna sylwetka IBE i klasyczne proporcje auta sportowego robią wrażenie i to już od pierwszego spojrzenia. Dwudrzwiowe nadwozie z maksymalnie obniżoną pokrywą silnika i długą linią dachu ma również bardzo sportowy wygląd. Te elementy stylistyczne użyte zostały tu jednak w sposób wyjątkowy, w zwartej formie i optymalnie pod kątem poruszania się po mieście. Krótki przedni zwis, masywny tył praktycznie bez zwisu i 19-calowe koła składają się na kompaktowy wizerunek, który nikogo nie pozostawi obojętnym.

Detale – ostre i wyraźne
Aby zaprezentować IBE na targach Paris Motor Show 2010, Centrum Techniczne SEAT-a pracowało stale nad jego koncepcją, a wiele detali zyskało przy tym jeszcze na ostrości i wyrazistości. Odnosi się to przede wszystkim do przodu auta, wyposażonego w lampy LED – równie wyrafinowane stylistycznie, co niepowtarzalne. Podkreślają one jeszcze bardziej będące wizytówką auta charakterystyczne wyprofilowanie w kształcie litery V.

Wyraźną literę V formuje cały przód wraz z pokrywą silnika. Zaakcentowano wloty powietrza w dolnej przedniej części auta, a ich ostre kąty odwzorowują stylistycznie kształt lamp LED, podobnie jak lusterka boczne i światła tylne. Logo SEAT-a zostało umieszczone pośrodku płaszczyzny w kształcie trapezu. W związku z tym, że zastosowano napęd alternatywny, wzornictwo mogło być maksymalnie konsekwentne. Silnik elektryczny wraz z osprzętem wymagają mniej miejsca niż tradycyjny napęd, dlatego można było zdecydowanie bardziej obniżyć pokrywę silnika.

Barczysty, na dużych kołach
Boczny profil IBE podkreśla atletycznie zarysowaną sylwetkę – długa linia dachu z przyciemnianym szyberdachem tworzą wyraźny kontrast z głęboką czerwienią lakieru. Muskularne nadkola, wąskie szyby, masywne powierzchnie boczne i koła – o dużej średnicy, zoptymalizowane aerodynamicznie i o podwójnym wzorze – wszystko to dodatkowo akcentuje dynamiczny wygląd. Opony o rozmiarze 175 mm są przy tym bardzo rozsądnie dobrane, a dzięki niskim oporom toczenia przyczyniają się do wysokiej wydajności tego koncepcyjnego samochodu elektrycznego.

Niezwykle charakterystyczna linia błotników nad tylnymi nadkolami i z tyłu auta dodatkowo wzmacnia wrażenie precyzji. Poprowadzona pod ostrym kątem, jest trudna do wykonania i stanowi kolejny dowód na wybitny talent produkcyjny SEAT-a. Zgrabne klamki do drzwi można otwierać jednym palcem. Gniazdo do ładowania znajduje się po prawej stronie. Tył powtarza charakterystyczne kształty przodu auta w nieznacznie zmienionej formie. Dzielone tylne światła wykonane w technologii LED po raz kolejny wykorzystują motyw grota strzały wpisanego w trójkąt.

Pojazd jest całkowicie pozbawiony jakichkolwiek elementów ozdobnych, zgodnie z zasadą, że dobre wzornictwo broni się samo. Każda linia odgrywa określoną rolę w określaniu proporcji i płaszczyzn samochodu, każde zaokrąglenie wyłaniające się z bryły auta podkreśla sportowe wzornictwo. Redukcja form, ich spójność i precyzja każdego detalu to stałe elementy filozofii SEAT-a w zakresie wzornictwa, które w przyszłości staną się jeszcze bardziej widoczne.


Wiedza i fachowość

Udana linia ECOMOTIVE

SEAT to producent samochodów mający szczególnie duże doświadczenie w zakresie technologii przyjaznych środowisku. W ostatnich latach zużycie paliwa poszczególnych modeli było systematycznie zmniejszane, aż po stworzenie linii pojazdów wyjątkowo oszczędnych, która odniosła ogromny sukces rynkowy, czyli SEAT-a ECOMOTIVE. Szczytowym osiągnięciem jest Ibiza ECOMOTIVE-E, której najnowsza wersja zużywa zaledwie 3,7 l paliwa na 100 km i emituje jedynie 89 g CO2/km i to mimo dysponowania mocą 55 kW (75 KM). SEAT poszerza ofertę samochodów ze znakiem ECOMOTIVE. Leon, Altea i Altea XL wzbogaciły się o wyjątkowo oszczędne odmiany silników TDI, a nowa Alhambra ECOMOTIVE-E ze spalaniem na poziomie 5,5l/100 km bije absolutne rekordy niskiego zużycia paliwa w segmencie pełnowymiarowych vanów.

Napęd hybrydowy i elektryczny jako kolejne etapy
Kolejnym krokiem w strategii SEAT-a jest Leon Twin Drive ECOMOTIVE. Jego napęd składa się z silnika spalinowego oraz elektrycznego, jest on jednak czymś znacznie więcej niż konwencjonalną hybrydą – to samochód plug-in. Jego litowo-jonowy akumulator można ładować ze standardowego gniazdka elektrycznego, a zasięg wynosi 50 km, przy czym do dłuższych podróży przydaje się silnik spalinowy. Pojawienie się pierwszych egzemplarzy Leona Twin Drive ECOMOTIVE, pochodzących z produkcji seryjnej, planowane jest na rok 2014.

Celem Centrum Technicznego jest stworzenie całkowicie elektrycznego pojazdu, zaś samochód koncepcyjny SEAT IBE służy tu jako poligon doświadczalny. Jednocześnie, IBE to początek projektu ukierunkowanego na popularyzację i rozwój idei elektrycznej mobilności w Hiszpanii.

źródło: seat.pl
Pozdrawiam,
Artek
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Nie daj się przekręcić
    Czy wiesz o tym, że kupując samochód sprowadzany z zagranicy, możesz żądać od sprzedawcy certyfikatu z ostatniej kontroli pojazdu wykonanej w kraju pochodzenia samochodu z informacją o jego przebiegu.