Silniki elektryczne Toyoty będą tańsze dzięki nowej technologii

23 Lut 2018, 14:03

Toyota opracowała pierwszy w świecie, odporny na wysoką temperaturę magnes o obniżonej zawartości neodymu. Magnesy neodymowe stosowane są w silnikach elektrycznych, w tym w silnikach dużej mocy używanych w pojazdach elektrycznych, hybrydowych i zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, których wykorzystanie szybko rośnie. Nowy magnes zawiera znacznie mniej neodymu, metalu ziem rzadkich, który zastąpiono lantanem i cerem. Technologia Toyoty pozwala również całkowicie zrezygnować w produkcji magnesów z lantanowców ciężkich – dysprozu i terbu.

Neodym ma istotne znaczenie dla zapewnienia dużej koercji (zdolności utrzymywania namagnesowania) oraz odporności na wysokie temperatury. Dotychczasowe eksperymenty ze zmniejszeniem zawartości neodymu i zastąpienie go lantanem i cerem prowadziły do pogorszenia parametrów silnika elektrycznego. W związku z tym Toyota zastosowała nowe rozwiązania, które zapobiegają zmniejszeniu koercji i zapewniają odporność na wysokie temperatury przy redukcji ilości neodymu. Tak powstał magnes o odporności na ciepło takiej samej, jak w przypadku konwencjonalnych magnesów neodymowych, przy zawartości neodymu mniejszej nawet o 50 procent.
Silniki elektryczne Toyoty będą tańsze dzięki nowej technologiiNowy magnes Toyoty nie wykorzystuje także terbu (Tb) ani dysprozu (Dy), które są również metalami ziem rzadkich, zaliczanymi do surowców trudno dostępnych, o dużym znaczeniu do gospodarki, a które są używane w innych magnesach odpornych na wysoką temperaturę. Część neodymu zastąpiono lantanem (La) i cerem (Ce), które są tańszymi metalami ziem rzadkich, zmniejszając w ten sposób zapotrzebowanie na neodym przy produkcji silników elektrycznych.

Oczekuje się, że nowy rodzaj magnesu przyczyni się do szerszego wykorzystania silników elektrycznych w różnych zastosowaniach, takich jak motoryzacja i robotyka, a także pomoże zachować równowagę między podażą i popytem na rynku cennych metali ziem rzadkich.

Dlaczego to jest ważne?
Magnesy trwałe stosowane w silnikach elektrycznych wykorzystywanych w pojazdach powinny odznaczać się dużą koercją (zdolnością zachowania namagnesowania) nawet w wysokich temperaturach. Dlatego około 30 procent ich składu stanowią metale ziem rzadkich.
Gdy silne magnesy neodymowe mają pracować w wysokiej temperaturze, co ma miejsce w przypadku silników dla pojazdów, skład magnesów wzbogaca się o terb i dysproz, co poprawia koercję w wysokich temperaturach. Jednak te dwa pierwiastki są trudno dostępne i drogie, dlatego rozpoczęto intensywne badania nad stworzeniem magnesów niewykorzystujących tych metali, które właśnie zakończyły się sukcesem.

Światowa produkcja neodymu jest stosunkowo duża w stosunku do innych metali ziem rzadkich, jednak istnieją obawy, że wzrost popytu na pojazdy elektryczne i hybrydowe może doprowadzić do niedoborów i wzrostu cen tego surowca. Co więcej, aż 80 procent światowej produkcji kontroluje jeden kraj – Chiny, dlatego trudno się dziwić, że firmy technologiczne z innych krajów szukają sposobów na uniezależnienie się od tego potężnego dostawcy. Zastąpienie części neodymu lantanem i cerem, które są stosunkowo łatwo dostępnymi i niedrogimi metalami ziem rzadkich, pozwoli rozwiązać ten problem.

Jak to jest zrobione?
Nowe wysokotemperaturowe magnesy o obniżonej zawartości neodymu zachowują koercję w wysokich temperaturach dzięki połączeniu trzech technologii – zmniejszeniu wielkości ziaren magnesu, dwuwarstwowej strukturze ziaren i odpowiednio dobranej ilości lantanu i ceru.

Naukowcy Toyoty zmniejszyli wielkość ziaren magnesu do jednej dziesiątej wielkości znanej z konwencjonalnych magnesów neodymowych. Jednocześnie zwiększyli obszar brzegowy ziaren.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Dwuwarstwowa struktura ziaren umożliwia lepsze wykorzystanie neodymu. Inżynierowie zwiększyli jego koncentrację na powierzchni ziaren magnesu, co pozwoliło zwiększyć koercję i ograniczyć jego koncentrację wewnątrz ziaren. Efektem jest zmniejszenie całkowitej ilości neodymu użytego w nowym magnesie. Dla porównania, w konwencjonalnych magnesach neodymowych ziarna mają strukturę jednorodną pod względem ilości neodymu i w wielu przypadkach jest go nawet więcej, niż potrzeba dla zachowania koercji.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Domieszki lantanu i ceru nie zawsze poprawiały własności magnesów neodymowych, często powodując wręcz ich drastyczne pogorszenie. Po przebadaniu wielu różnych stopów, badaczom Toyoty udało się dobrać odpowiednie proporcje, przy których dodanie lantanu i ceru zminimalizowało spadek koercji w wysokich temperaturach.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Co dalej?
Zdaniem Toyoty nowy magnes znajdzie wiele zastosowań w maszynach elektrycznych o stosunkowo dużej mocy, takich jak silniki i generatory dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych, elektryczne układy wspomagania kierownicy, roboty i rozmaite urządzenia domowe. Nowe magnesy przyczynią się również do zwiększenia stabilności podaży i popytu metali ziem rzadkich i zmniejszenia ryzyka wzrostu ich cen. W dalszych krokach Toyota będzie kontynuować prace badawczo-rozwojowe z myślą o praktycznym wykorzystaniu nowego odkrycia, dokonywać oceny możliwości zastosowania w pojazdach oraz rozwijać technologie, które pozwolą rozpocząć tanią i stabilną produkcję masową.

Toyota spodziewa się, że w pierwszej połowie przyszłej dekady nowe magnesy trafią do silników elektrycznych układów wspomagania kierownicy oraz do innych zastosowań, zaś w elektrycznych silnikach napędowych znajdą zastosowanie w ciągu kolejnych 10 lat.

źródło: newsroom.toyota.co.jp, complexPR
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3811
Zdjęcia: 13116
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Kalkulator średniego spalania
    Policzenie wartości średniego spalania jest dosyć istotne dla większości kierowców dlatego też przygotowaliśmy kalkulator kosztów zużycia paliwa który pozwala obliczyć średnie spalanie na określonym dystansie, ...
    Bezpieczna zmiana pasa ruchu - martwe pole w lusterku
    W ubiegłym roku nieprawidłowa zmiana pasa ruchu była przyczyną 480 wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących(1). Manewr ten wykonujemy tak często, że łatwo możemy zapomnieć się i nie skontrolować wcześniej ...