Skoda Fabia 2001 1.4 MPI 50kW - silnik "pije" kosmiczną ilość oleju

04 Paź 2022, 22:03

Ach,ten SPECOL 5W40 oczywiście,teraz wracając do SKODY,pytajacy się nie odezwał,te silniki potrzebują patrząc na zalecenia SKODY wartość ok.18 w 100 st c,taką miewają oleje 15 W40 właśnie,inne parametry są już mniej ważne,gdyż nie jest to mocny silnik,jeśli ktoś posiada silnik o podobnym pokroju,to nie wlewajcie olejów zbyt wyrafinowanych,drogich,skrócicie zywotnosć silników swoich,takie silniki muszą mieć solidne smarowidło pod swojego buta i bardzo gruby film olejowy,no chyba,że jezdzi się tylko na krótkich trasach,wtedy ok 15mm2/s w 100 st.c moze być.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8572
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

04 Paź 2022, 23:28

PhantomASA1 napisał(a):te silniki potrzebują patrząc na zalecenia SKODY wartość ok.18 w 100 st c,taką miewają oleje 15 W40
No to tutaj mnie zaskoczyłeś . Te fabiany z tym czeskim motorem fabrycznie były zalewane oliwą 5W40 . Teraz mi podaj na tacy te zalecenia . Przypominam że w fabianie to zmodyfikowana jednostka napędowa pochodząca ze starszych konstrukcji. Mimo że zewnętrznie się za bardzo nie różni to jednak to nie samo . Dodano to i owo a przede wszystkim hydrauliczną regulacją luzów zaworowych.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4897
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

05 Paź 2022, 07:01

Nie,nie zaskoczyłem,do silników Fabii zalecano 5W30,do Favoritki 15W40,ja na ten silnik patrzę pod kątem zaleceń wcześniejszych i na ten silnik patrzę pod starym kątem,jestem pewien,ze Skoda popełniła błąd w zaleceniach,miałem kiedyś dawno temu materiały na temat silników BMW ,benzynowych,w tych starych,,rekinach ,,jeszcze,i dobrze to zapamiętałem,juz nie pamiętam jakie oleje tam producent zalecał,ale podano bardzo ważną informację,,gdyby do tych silników zastosować współczesne oleje jakie zaleca BMW ,do swoich silników,skróciłoby to drastycznie trwałość tych silników,zachodziłoby nawet do ich zacierania.Ta Fabia ma silnik dosyć solidny,ja jestem pewien,że daje jej radę nieodpowiedni olej,już koncerny zaliczyły kilka wpadek z zaleceniami,po obserwacji tempa zużywania się silników zmieniono indeksy lepkościowe i problemy ustępowały,do mojego W210 zalecono 10W40 ,to jest 2.9 TD,oczywiście,że ja takiego oleju nie zastosowałem,ale ściśle starałem się dobrać taki olej 0W40,który będzie miał podobną,lub zbliżoną lepkość w 100 st.c,wziąłem poprawkę na to,że jeżdżę tylko na miejscu,czyli jeśli oleje 10W40 mają wartość ok.15 tu,mój olej ma niecałe 14,ale były oleje 0W40 z tą wartością ok.13 tu,gdybym jednak cisnął po trasach,wybrał bym 5W40,taki,który ma ok.15 tu a najlepiej więcej
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8572
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

05 Paź 2022, 22:24

PhantomASA1 napisał(a):,do silników Fabii zalecano 5W30,do Favoritki 15W40
Favorit ? No weż przestań porównywać . Favorit rok produkcji 1988 - 1995 . Zamierzchłe czasy . Miałem chyba ze cztery po kolei . Wtedy lało się olej jaki się dostało . Pamięć mnie zawodzi ale czy wtedy był jakiś wybór ?? A może by porównać Felicję ? Bodajże od 1995 do 2001. Miałem dwie . Praktycznie nówki . Pamiętam były zapisy , ludziska koczowali pod serwisem a ja już miałem . To był hit . Każdy chciał mieć Felicję . Tutaj jaki olej nie pamiętam . Pamiętam że w serwisie litr kosztował stówkę .Mobil 5w30 magnatec ? Ja oleju nie wymieniałem bo zaraz po kupnie sprzedałem jak pierwszą tak i drugą .
PhantomASA1 napisał(a):Ta Fabia ma silnik dosyć solidny,ja jestem pewien,że daje jej radę nieodpowiedni olej
Jakoś nie widzę aby te silniki padały przez Twoim zdaniem nieodpowiedni olej . Ty masz swoje teorie . Hmmm... Rozmawiamy o 1.4 Mpi. Były też tam inne motory . Też 1.4 . Te czeskie jak wspomniałem wcześniej cierpią na padającą UPG. Weż teraz nie wyłap awarii i przejedż się spory kawałek na śmietanie a nie oleju . Nie dość że brak płynu chłodzącego to jeszcze nie olej a substancja wycierająca co się da . Ja przegapiłem niestety . Wytarło się łożyskowanie wałka rozrządu . Wymiana łańcucha nic nie da bo nowy zestaw już jest lużny . Krzywki się podtarły , niektóre hydropopychacze padły . Jak panewki nie wiem , nie zaglądałem . Ciśnienie oleju trzyma . Z tym że tutaj pomiar ciśnienia jest chory tak jak w wieśwagenach . Czujnik nie jest podłączony bezpośrednio pod kontrolkę . W normalnym układzie kontrolka oleju świeci cały czas po włączeniu zapłonu . Uruchomisz motor, nabije pompa ciśnienie , kontrolka zgaśnie. A tutaj nie . Włączysz zapłon , nie uruchomisz motoru a ta franca po krótkim czasie zgaśnie . Czary mary :mrgreen: A co by nie patrzyć nasza fabiana rzęzi , stuka a na oliwie 10w40 bez dolewek między wymianą śmiga . Na autobanie te 150 pójdzie :wink: A ma zacne 310 tys przelotu .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4897
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

06 Paź 2022, 04:35

Bonifacy,czy moje rozumowanie jest słuszne,czy tylko teoretycznie słuszne a może być bzdurne? Nie wykluczam tego,ale. Felicja ma silniki 1.3 na łańcuchu,do niego też zalecono 15 W40,ma regulowany luz zaworowy,poj misy olejowej 4.5,z kolei w silniku 1.4 Fabii już są kompensatory luzu zaworowego,obniżono poj.misy olejowej o pół litra,i zalecono olej 5W30,ten silnik akurat 1.4 68 KM tez jest na łańcuchu,jak już wspomniałem oleje 15w40 w zależności od producenta posiadają w temp 100 st c wartość od ponad 14-18,im wyższa wartosć tym grubszy film olejowy w temp.100 st.c,oleje 5w30 ciut powyżej 11-tu,wychodzi na to,ze ten silnik w Fabii jest poddany bardziej niekorzystnym warunkom pracy,, mniej oleju,zdecydowanie cieńszy film olejowy a moc jest identyczna(też 68 KM) z tym,że różnią się momentem obrotowym.Opinia o silnikach 1.3 w Felicjii jest taka,że te silniki wytrzymywały 200 tyś km,i zaczynały się problemy z łańcuchami oraz ,,wielkim żarciem oleju,,no ale,jeśli 40 tka po 15 tce była ok,to już 15 tka przed 40 tką ok nie była,podczas srogich zim.Według mnie najlepszym kompromisem do tego silnika tutaj byłby olej w stylu GULF Racin 5W50,bdb płynnosć podczas mrozow,oraz wartosć 17.3,przy takiej lepkości nie ma opcji by mogły wytrzeć się krzywki ,olej 10W40 to tez dobry pomysł,ale 5w50 to dobór idealny o ile przeanalizuje się jego wartośćw kierunku lepkości w 100 st.c,natomiast do silników wyeksploatowanych,które jeszcze chodzą,ale łykają olej niemiłosiernie,olej 10W60,wartość ok .22 w st.st c,czyli prawie dwukrotnie wyższa niż przy oleju 5W30(zalecanym) Ja sobie nawet nie wyobrazam jakie cisnienie oleju te silniki miały w upalne lata ,na wolnych w korkach przy oleju 5w30,kontrolki nie świeciły,ale?!
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8572
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

06 Gru 2022, 08:54

Czy w niskich temperaturach np. -10 stopni i więcej można docierać silnik po remoncie ( to docieranie ma trwać przez 1000km?) czy jeśli nie muszę jeździć autem to lepiej poczekać na temperatury około 0 lub na plusie? Na czym to docieranie polega?
Berserker1982
Początkujący
 
Posty: 74
Zdjęcia: 0

06 Gru 2022, 17:57

Berserker1982 napisał(a):silnik po remoncie

Co tam remontowałeś i jaki zakres tego remontu ?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4897
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

07 Gru 2022, 08:35

Pierścienie, tłoki, honowanie, panewki na korbowodzie, regeneracja turbiny, wymiana napędu pompy olejowej, czyszczenie DPF. Remont jeszcze trwa.
Berserker1982
Początkujący
 
Posty: 74
Zdjęcia: 0

07 Gru 2022, 10:49

tłoki, honowanie
Tłoki nadwymiar , tuleje toczone czy inaczej ? A co z panewkami głównymi na wale ? A głowica ?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4897
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

07 Gru 2022, 10:55

A bagnet wciskasz do końca?
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3783
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna