Te skrzynie to bardzo fajne rozwiązanie i użytkuje je się naprawdę dobrze jednak potrafią one również sprawiać kłopoty. W przypadku tego samochodu będzie pewnie skrzynia DSG DQ250 z sześcioma przełożeniami i dwoma mokrymi sprzęgłami zdolna do przenoszenia momentu obrotowego do 350Nm. Tu przy kupnie samochodu warto sprawdzić czy nie miał on modyfikacji (chip) zwiększającej moc i moment obrotowy silnika ponieważ moment obrotowy który przekracza tą wartość może szybko załatwić taką skrzynię przy nieumiejętnej jeździe.
Jakie są główne problemy w DSG? Najczęściej to usterki związane z mechatroniką i samymi sprzęgłami. Sprzęgła zostały uznane za awaryjne z racji tego że wytrzymują dużo niższe przebiegi jak w klasycznych skrzyniach, a mamy je dwa więc wymiana nie jest tania. Stąd jest to podciąganie pod usterkowość skrzyni. Mechatronika steruje pracą sprzęgieł i tu problemy potrafiły się pojawiać nawet przy sprawnych całkowicie sprzęgłach. Tu można było na nią stawiać praktycznie w każdym przypadku złej pracy skrzyni biegów.
W opisywanej skrzyni DQ250 pierwsze awarie często zdarzały się już przed przejechaniem 150tkm, więc bardzo wcześnie.
Inne skrzynie wypadały lepiej ale były montowane przeważnie w późniejszym okresie co wyeliminowało cześć problemów z pierwszego okresu produkcji tych skrzyń.
Po jakim przebiegu najczęściej występowały problemy w innych skrzyniach DSG?
- DSG DQ200 max. 250Nm (suche sprzęgła i zupełnie inna konstrukcja od DSG DQ250) - pierwsze awarie przy około 200tkm
- DSG DQ380 max. 380Nm (mokre sprzęgło, 7 przełożeń) - pierwsze awarie przy około 250tkm (najczęściej w silnikach TSI od 2014 roku)
- DSG DQ500 max. 550Nm (mokre sprzęgła) - pierwsze awarie przy około 250tkm
- DSG DL501 max. 550Nm - pierwsze awarie przy około 250tkm (ta skrzynia była montowana w samochodach w których silniki umieszczane ze skrzynią były wzdłużnie czyli najczęściej w Audi)
No a teraz na koniec bolączki które dotyczą wszystkich tu wymienionych skrzyń:
- Przy niskich prędkościach obrotowych oraz na biegu jałowym wyczuwalne drgania i hałasy (tzw. pełznie)
- Często problem ze zmianą biegu na wyższy gdy ta zmiana jest już potrzebna lub jest ona wykonywana ze sporym opóźnieniem
- Moment zmiany biegu czasem potrafi zaskoczyć to właśnie tu często problemy sprawia mechatronika czyli zmiana biegu w niewłaściwym momencie
- Czasem pomimo wymuszenia zmiany biegu na niższy brak reakcji skrzyni lub duża ospałość w wykonaniu takiego zadania czyli opóźnione redukcje lub ich brak
- Wyczuwalne szarpnięcia podczas przełączania / zmiany biegów
Jednak jak skrzynia działa prawidłowo to naprawdę daje frajdę z jazdy
![Uśmiechnięty :)]()