Śpiący policjant - bezpieczne spowalniacze

27 Lut 2018, 12:58

Jak skutecznie uspokoić ruch drogowy? Sprawdzoną i popularną metodą jest montaż progów prędkościowych na drogach. To rozwiązanie ma wiele zalet – wymusza na kierowcach ograniczenie prędkości, powoduje mniejsze natężenie ruchu, a do tego jest tanie w montażu. Chociaż często kierowcy narzekają na progi prędkościowe, to jednak takie rozwiązanie niewątpliwie poprawia bezpieczeństwo na drodze.

Gdzie spotkasz progi spowalniające?

Progi zwalniające można stosować w miejscach, w których z powodów bezpieczeństwa konieczne jest wymuszenie ograniczenia prędkości pojazdów, m.in. w okolicach szkół, przedszkoli, szpitali, na osiedlach. Próg powinien mieć maksymalnie 10 cm wysokości(1). To optymalna wysokość, bowiem z jednej strony zmusza kierowcę do znaczącego zmniejszenia prędkości, a z drugiej, o ile kierowca zwalnia do zalecanej prędkości, jest bezpieczna dla zawieszenia. Próg prędkościowy, potocznie nazywany "śpiącym policjantem" spotkamy tylko na obszarze zabudowanym poza drogami głównymi. Nie można umieszczać progów spowalniających na łuku, w odległości mniejszej niż 40 m od skrzyżowania albo bliżej niż 30m od przejścia dla pieszych, chyba że pasy umieszcza się na progu.
Śpiący policjant - bezpieczne spowalniaczeKonieczne jest także właściwe oznakowanie progów i użycie w tym celu pionowego znaku ostrzegawczego A-11a. Nie wymaga się postawienia znaku ostrzegawczego tylko na terenie osiedli mieszkalnych.

Kłopotliwe, ale bezpieczne spowalniacze

Nie ulega wątpliwości, że progi prędkościowe skutecznie powstrzymują kierowców przed pokonywaniem trasy z dużą prędkością. Bywają jednak bardzo kłopotliwe i przy zbyt szybkiej jeździe mogą spowodować uszkodzenia samochodu. Jeśli kierowca nie zwolni przed garbem, może zarysować podwozie swojego samochodu, a nawet uszkodzić miskę olejową, zderzak czy zawieszenie. Warto patrzeć na oznaczenia, bowiem przeoczenie znaku ostrzegającego o progu może skończyć się koniecznością naprawy auta. Jeśli zauważysz próg w ostatniej chwili, nie hamuj w trakcie pokonywania go. Dużo bardziej obciążasz wtedy zawieszenie.

Kierowcy jadący z dużo mniejszą prędkością, zachowujący bezpieczeństwo w okolicach szkół, szpitali oraz na terenach osiedli to nie jedyna zaleta progów prędkościowych. Dodatkowo garby powodują mniejsze natężenie ruchu, ponieważ kierowcy, mając do wyboru trasę ze spowalniaczami i bez, przeważnie wybiorą to drugie. Skutkiem tego zwiększa się bezpieczeństwo innych uczestników drogi – pieszych, rowerzystów.

źródło: (1) Dziennik Ustaw Nr 220, Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault, Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3803
Zdjęcia: 13105
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

27 Lut 2018, 13:57

Progi zwalniające to zmora. Progi ograniczają prędkość do najwyżej 30km/h a są ustawiane tam gdzie nie ma potrzeby tak drastycznego ograniczania prędkości. Wiele z nich zbudowanych jest wbrew przepisom, bo jakiś radny sobie zażyczył, by ograniczyć ruch na "JEGO" ulicy (jestem drogowcem i znam takie przypadki). Równie skutecznym środkiem zapobiegawczym przeciwko przekraczaniu dozwolonej prędkości, jest sztuczne zawężanie drogi, ale jest to droższy sposób.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3743
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

27 Lut 2018, 14:02

yeti65 napisał(a):Równie skutecznym środkiem zapobiegawczym przeciwko przekraczaniu dozwolonej prędkości, jest sztuczne zawężanie drogi, ale jest to droższy sposób
Ostatnio widzę że popularne jest robienie przejść dla pieszych i stawianie świateł które mają czujniki wykrywające prędkość samochodu który się do nich zbliża i jak jedziesz minimalnie za szybko to zmieni ci się na czerwone.

Co do progów to również uważam że często można je spotkać tam gdzie nie są potrzebne. Jednak trzeba przyznać że przy szkołach skutecznie spowalniają kierowców którzy jeżdżą bez wyobraźni.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

07 Mar 2018, 14:58

Wyróżnia się dwa różne rodzaje progów: najazdowe (U-16), (np. progi wyspowe, usytuwane przy pasach dla pieszych) oraz podrzutowe (U-17)., (np. progi zwalniające, czyli wybrzuszenia na ulicy).
Oznakowanie progów zwalniających

Znak ostrzegający o wypukłości na drodze ma symbol A-11a. Są to żółte trójkąty z czerwonym obramowaniem, w centrum znaku znajduje się czarna grafika wyglądająca jak wysepka. Często pod znakiem lub nad nim dołączone jest oznaczenie ze wskazanym limitem prędkości jazdy.
RomekT
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 26
Miejscowość: Tychy
Prawo jazdy: 14 05 2004
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Hyundai

07 Mar 2018, 15:11

Są też podniesione całe skrzyżowania, ogólnie najgorsze to są te najkrótsze, przykręcane.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3743
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

07 Mar 2018, 15:21

Urzędników i drogowców jedynie fantazja ogranicza, cierpią niestety kierowcy i samochody.
RomekT
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 26
Miejscowość: Tychy
Prawo jazdy: 14 05 2004
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Hyundai
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota Camry - historia innowacji
    Toyota Camry, średniej wielkości sedan z napędem na przednie koła, należy – obok Corolli i Priusa – do najlepiej rozpoznawalnych modeli japońskiej firmy na całym świecie. W Stanach Zjednoczonych jest od wielu ...

24 Mar 2018, 21:04

W wielu miejscach bezmyślnie postawione, rozumiem okolice przedszkola czy szkoły gdzie furtka prowadzi bezpośrednio do ulicy.
dreamer
Początkujący
 
Posty: 191
Zdjęcia: 48
Prawo jazdy: 22 01 2013
Przebieg/rok: 6tys. km
Auto: Volkswagen Jetta
Silnik: 1.9
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

26 Mar 2018, 07:28

Niestety, podobnie jest z wyznaczaniem stref ograniczenia prędkości czy "przeładowaniem" pobocza znakami - brak należytej kontroli prowadzi do bałaganu.
RomekT
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 26
Miejscowość: Tychy
Prawo jazdy: 14 05 2004
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Hyundai

26 Mar 2018, 18:19

Są miejsca gdzie kompletnie nie rozumiem postawienia znaków niebezpieczny zakręt czy ograniczenie do 60/70 a na zakrętach prawie 90 stopni brak oznakowania informującego o zakręcie, brak nawet ograniczenia- jak wytłumaczyć takie stawianie znaków?
dreamer
Początkujący
 
Posty: 191
Zdjęcia: 48
Prawo jazdy: 22 01 2013
Przebieg/rok: 6tys. km
Auto: Volkswagen Jetta
Silnik: 1.9
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

25 Maj 2023, 11:02

Nie mam bladego pojęcia, chyba nawet Ci co są za to odpowiedzialni nie mają pojęcia :D
RomekT
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 26
Miejscowość: Tychy
Prawo jazdy: 14 05 2004
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Hyundai

24 Cze 2023, 18:30

RomekT napisał(a):Urzędników i drogowców jedynie fantazja ogranicza, cierpią niestety kierowcy i samochody.

Odwal się od drogowców :naughty: :wink:
Za odśnieżanie też winicie drogowców. A prawda jest taka, że firma drogowa może trzymać w gotowości pługi nawet w Lipcu, ale nie za darmo.
To urzędasy podpisują umowy i nieraz jeszcze w grudniu nie mają podpisanych umów. Bo jak nie będzie śniegu to nie trzeba płacić drogowcom za gotowość i zostanie więcej na premie dla urzędasów.
PS. Do drogowców zaliczam ludzi pracujących na drogach.
A inżynier ruchu, to dla mnie zwykły urzędas.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3743
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

24 Cze 2023, 21:37

Jestem za tym aby jak już próg zwalniający był , to taki aby upier....ł co najmniej miskę olejową urwał jak za szybko :mrgreen:
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4833
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna