REKLAMA
- Elektryki za wysoką cenę
- Czy kasa jest najważniejsza?
- A co z autami, których “data ważności” się kończy?
Elektryki za wysoką cenę
W oparciu o analizy Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że średnia cena nowego samochodu osobowego w Polsce kształtuje się na poziomie około 176 tysięcy złotych. Niemniej jednak, istotnym jest zaznaczenie, że średnia cena dla pojazdów elektrycznych sięga aż 270 tysięcy złotych. Różnica wynosząca 100 tysięcy złotych staje się coraz mniej zaskakująca, ale dlaczego? Otóż, ponieważ nie wydaje się zmniejszać. Wysokie koszty związane z samochodami elektrycznymi sprawiają, że dla większości Polaków pozostają one nadal poza zasięgiem.Wyniki badań pokazują, że aż 51% respondentów uważa, że te dwie ceny nigdy się nie zrównają, a 8% nie jest w stanie dzisiaj prognozować takich scenariuszy. Jedynie 2% wierzy, że do 2025 roku, czyli już niebawem, ta różnica ulegnie zmniejszeniu. Podobne przekonanie wykazują także mieszkańcy Czech, gdzie większość ankietowanych również nie wierzy w stabilizację cen w tej kwestii.
"Szacuje się, że po polskich drogach jeździ niewiele ponad 45 tys. elektrycznych samochodów osobowych. Przy ogólnej liczbie około 20 milionów zarejestrowanych aut, jest to bardzo niewielki odsetek. Aż 55% respondowanych wskazało, że ich zdaniem EV będą stanowić 50% sprzedaży nowych osobówek w Polsce dopiero w okresie 2033-2034. Jedyną odpowiedzią bez wskazanych dat było “nie wiem” z wynikiem 4%, natomiast ciężko określić ilu z nich tak na prawdę myślało "nigdy"" komentuje Natalia Sokołowska, ekspertka autobaza.pl.
Czy kasa jest najważniejsza?
Okazuje się, że zakup nowego samochodu podlega wpływowi dzisiejszych realiów. Współczesne wyzwania stopniowo skłaniają wielu kierowców do rozważenia wymiany swojego pojazdu na model elektryczny lub hybrydowy. Jednak nie każdy posiadacz prawa jazdy może sobie pozwolić na taką inwestycję."Niestety ceny elektryków dosyć znacząco dyskryminują większość kierowców. Nie powinno być tak, że z czasem samochodami będą jeździć tylko Ci, których na to stać. Dochodzimy do sytuacji, w których niejeden kierowca będzie musiał wziąć kredyt na wiele lat lub całkowicie zrezygnować z posiadania auta. Zmiana ta jest w słusznym celu, jednak najważniejsze elementy, czyli jej przedmioty, nie są przystosowane do standardowych portfeli. Dane raportu autobaza.pl wykazały, że udział aut elektrycznych w rynku wtórnym w całym 2023 roku wynosił 0,91%, co względem ubiegłorocznego wyniku – 0,48% – odznacza się znacznym, prawie dwukrotnym, wzrostem. Z kolei w przypadku hybryd w tym roku odnotowaliśmy 2,48%, co wcześniej wynosiło 1,82%" komentuje Natalia.
Ograniczenie dostępu do wygodnej i łatwo dostępnej formy przemieszczania, jaką jest posiadanie własnego pojazdu, może stwarzać znaczne zagrożenie dla gospodarki. W przeszłości, gdy jeszcze nie istniały silniki, podróż z Warszawy do Zakopanego bryczką zajmowała 2-3 dni. Choć ten przykład może wydawać się ekstremalny, to ukazuje, jak mobilność ma istotny wpływ na postęp społeczny i gospodarczy. Nowoczesne środki transportu nie tylko usprawniają globalne procesy, ale także umożliwiają szybki przewóz ludzi.
Można przypuszczać, że znaczna liczba kierowców może zdecydować się na korzystanie z form transportu zbiorowego, takich jak komunikacja miejska czy car sharing. W zależności od indywidualnych preferencji dotyczących korzystania z samochodu, wypożyczalnie elektrycznych pojazdów miejskich mogą stanowić tańszą alternatywę niż posiadanie elektrycznego auta na własność.
A co z autami, których “data ważności” się kończy?
Wprowadzenie Stref Czystego Transportu oraz zaostrzanie norm emisyjnych w dłuższej perspektywie spowodują wzrost liczby pojazdów, które ich właściciele będą używać bardzo rzadko lub wręcz pozostaną one odstawione na parkingach. Obecnie już około 10 milionów tak zwanych 'martwych dusz' stanowi niemal ⅓ ogólnej liczby samochodów. W rezultacie, skupy złomu mogą spodziewać się długich kolejek, a pasjonaci oraz kolekcjonerzy będą mieli bogaty wybór spośród tego zasobu.źródło: Autoiso Sp. z o.o. | autor: Redakcja