Szpera

15 Sty 2007, 14:59

Jak się robi szperę? To polega na ograniczeniu obracania się satelit w moście na ramionach krzyżaka , tego który osadzony jest na kole talerzowym?
Proszę o krótkie wytłumaczenie.
Pozdro.
arek_89
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 903
Miejscowość: Małopolska

08 Wrz 2008, 16:39

wlasnie.dobre pytanie.za 100 punktow,kto to przetlumaczy na jezyk polski? haha :lol: sam jestem ciekaw
fiat16
Nowicjusz
 
Posty: 7
Miejscowość: Radom

22 Wrz 2008, 14:46

zaspokoiłem ciekawość


Szpera (z niemieckiego: Sperrdifferenzial) - odmiana mechanizmu różnicowego o konstrukcji zapobiegającej przekazywaniu całości momentu napędowego na jedno koło lub oś.

Działanie szpery realizowane jest przez:

* zablokowanie mechanizmu różnicowego
* ograniczenie różnicy w prędkościach obrotowych (uślizgu) w mechanizmie różnicowym


Blokowany mechanizm różnicowy stosowany jest często w samochodach terenowych do poruszania się w trudnym terenie. Jego działanie polega na całkowitym zablokowaniu mechanizmów różnicowych, tak, aby niezależnie od przyczepności kół do podłoża moment napędowy przekazywany był jednakowo na każde z nich. Zablokowanie mechanizmu różnicowego powoduje wzrost oporów toczenia - szczególnie podczas jazdy po łuku - spowodowany tarciem kół o nawierzchnię. Samochody terenowe bywają wyposażone w międzyosiowy mechanizm różnicowy z blokadą.


Mechanizm o ograniczonym uślizgu stosowany jest najczęściej w sporcie samochodowym gdzie istotne jest jak najskuteczniejsze przeniesienie momentu napędowego na koła, a zwiększone opory toczenia jak w przypadku blokowanego mechanizmu różnicowego są niepożądane. Mechanizm ten także charakteryzuje się zwiększonymi oporami ruchu, jednak są one w efekcie istotnie mniejsze niż w przypadku blokowanego mechanizmu różnicowego.

Niektóre rozwiązania mechanizmu o ograniczonym uślizgu:

* TorSen
* Haldex
na chlopski rozum
jezeli jedno kolo ma mniejsza przyczepnosc niz drugie np jedno jest na asfalcie a drugie na trawie to szpera przekazuje wiecej momentu na to kolo ktore ma mniejsze tarcie w tym przypadku na to ktore jest na trawie,ot caly problem,wystarczy zajrzec np: do wikipedii i "przerobic" sobie to "po swojemu"
fiat16
Nowicjusz
 
Posty: 7
Miejscowość: Radom

24 Paź 2008, 16:23

Fiat16 - Moment przekazywany kołom z blokadą dyferencjału (mechanizmu różnicowego) jest ten sam tylko szybkość koła na trawie będzie większa.
pan malona
Nowicjusz
 
Posty: 7

 
  • Szpera - Nasze samochody - testy, opinie, przeróbki