22 Wrz 2008, 14:46
zaspokoiłem ciekawość
Szpera (z niemieckiego: Sperrdifferenzial) - odmiana mechanizmu różnicowego o konstrukcji zapobiegającej przekazywaniu całości momentu napędowego na jedno koło lub oś.
Działanie szpery realizowane jest przez:
* zablokowanie mechanizmu różnicowego
* ograniczenie różnicy w prędkościach obrotowych (uślizgu) w mechanizmie różnicowym
Blokowany mechanizm różnicowy stosowany jest często w samochodach terenowych do poruszania się w trudnym terenie. Jego działanie polega na całkowitym zablokowaniu mechanizmów różnicowych, tak, aby niezależnie od przyczepności kół do podłoża moment napędowy przekazywany był jednakowo na każde z nich. Zablokowanie mechanizmu różnicowego powoduje wzrost oporów toczenia - szczególnie podczas jazdy po łuku - spowodowany tarciem kół o nawierzchnię. Samochody terenowe bywają wyposażone w międzyosiowy mechanizm różnicowy z blokadą.
Mechanizm o ograniczonym uślizgu stosowany jest najczęściej w sporcie samochodowym gdzie istotne jest jak najskuteczniejsze przeniesienie momentu napędowego na koła, a zwiększone opory toczenia jak w przypadku blokowanego mechanizmu różnicowego są niepożądane. Mechanizm ten także charakteryzuje się zwiększonymi oporami ruchu, jednak są one w efekcie istotnie mniejsze niż w przypadku blokowanego mechanizmu różnicowego.
Niektóre rozwiązania mechanizmu o ograniczonym uślizgu:
* TorSen
* Haldex
na chlopski rozum
jezeli jedno kolo ma mniejsza przyczepnosc niz drugie np jedno jest na asfalcie a drugie na trawie to szpera przekazuje wiecej momentu na to kolo ktore ma mniejsze tarcie w tym przypadku na to ktore jest na trawie,ot caly problem,wystarczy zajrzec np: do wikipedii i "przerobic" sobie to "po swojemu"