Technika jazdy - zmiana biegów, zasady, reguły itp.

25 Kwi 2010, 01:30

hej,

Jestem świeżakiem jeżeli chodzi o jazdę samochodem. Zdałem prawko 14.04.2010r i jakoś boję się jeździć bez instruktora i w ogóle. Ciężko jest mi się przełamać. Mam kilka głupich pytań :) Dla Was kierowców doświadczonych to śmieszne :)

1. Redukcja biegów - jeżeli np. jadę po mieście z prędkością 60km/h i mam bieg 4. I jak dojeżdżam np. do skrzyżowania i widzę, że mamy czerwone światło na sygnalizatorze to mogę wrzucić na luz i powoli się toczyć do skrzyżowania? Ewentualnie jechać 60km/h, bieg 4, wrzucić na luz i ewentualnie powoli hamować padałem hamulca? A jeżeli np. będę jechał ok. 25km/h i widzę, że zapala się zielone światło to z luzu wrzucić bieg 2, a potem przyśpieszyć i wrzucić bieg 3?

2. Czy mogę zrobić coś takiego: Jadę samochodem 50km/h bieg 4, nagle zdejmuję nogę z gazu na hamulec aż np. będę miał 25km/h, potem sprzęgło i z biegu 4 wrzucić 2?

3. Mam również pytanie dot. ruszania na skrzyżowaniu. Mamy żółte światło, potem zielone i ruszam. Bieg 1, dodaję trochę gazu, sprzęgło do góry, jadę, potem sprzęgło i wrzucam bieg 2. Moje pytanie jest następujące. Dlaczego samochody stojące obok mnie ruszają sto razy szybciej niż ja? Mają oni jakieś cholerne przyspieszenie. Jak szybko ruszyć?

4. Podczas zmiany biegów powoli opuszczamy sprzęgło. Moje pytanie jest następujące: Czy podczas opuszczania sprzęgła mogę w tym samym czasie dodawać gazu jak mam bieg np. 3 czy 4? Czy ewentualnie wcisnąć do końca sprzęgło, dodać gazu, następnie noga z gazu i powoli opuszczać sprzęgło? Jak to jest?

Dzięki za odpowiedź na śmieszne pytania :)
meteor1988
Nowicjusz
 
Posty: 21
Miejscowość: drohiczyn

25 Kwi 2010, 08:56

Albo miałeś instruktora do dupy, albo jesteś niekumaty.
1. Toczenie się na luzie nie jest zalecane. Puszczasz gaz i trzymasz auto na biegu aż dojedziesz mniej więcej tam, gdzie powinieneś stanąć.
2. No pewnie.
3. Duszenie gazu i puszczanie hamulca powinno się robić jednocześnie (nauczysz się po jakimś czasie).
4. Powoli trzeba puszczać sprzęgło tylko przy ruszaniu, przy zmianie biegów - o ile dość dobrze ustawisz obroty - po prostu puszczasz sprzęgło.
menajev
Początkujący
 
Posty: 115
Prawo jazdy: 01 01 2001

25 Kwi 2010, 17:32

Czy masz w samochodzie obrotomierz? Jeżeli tak to ułatwi nam to współpracę.
1.Dojeżdżając do świateł powinno się redukować biegi i jechać na biegu. Czyli puszczasz gaz, tracisz prędkość, sprzęgło i niższy bieg i znowu wytracasz prędkość, sprzęgło, niższy bieg.
Ale można zrobić tak, że puszczasz gaz, wciskasz sprzęgło, wrzucasz luz i puszczasz sprzęgło i się toczysz. Ma to taką złą stronę, że jakbyś w razie co potrzebował szybko nabrać prędkości, to tracisz czas na wrzucenie biegu.

2.Można tak robić i się robi :mrgreen:

3.A czym jeździsz? Może porównujesz się z szybkimi samochodami, a sam masz jakiegoś Fiata CC 700? Generalnie bieg należy wrzucić jak się zapali żółte światło, a jak zielone to już ruszasz, a nie Ty dopiero bieg wrzucasz.
Po drugie, jak już masz ten 1. bieg to dawaj mu gazu tak od serca, a nie tylko trochę. Wszak na efekty przy rozpędzaniu należy liczyć dopiero na 2. biegu. Jak ciągniesz silnik na 4-5 tys. obrotów to i szybciej przyspieszasz i więcej spalasz :cool:

4.Możesz wciskać gaz i puszczasz po prostu sprzęgło. Jak wspomniał już kolega wyżej. Cackać się ze sprzęgłem trzeba tylko na 1. biegu, później już nie. Wszak zależy od samochodu, bo potrafi niektórymi i na zimnym silniku szarpnąć.
Dishman
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3725

23 Sie 2012, 11:34

To ja podłączę się do tematu z nieco innym pytaniem.
Otóz podczas jazdy czasami zmieniam biegi o 2 np z 2 na 4 lub z 3 na 5, czy takie zmiany są wskazane? Robie to gdy jadę np z górki i silnik ma lekko lub w innych sytuacjach. Nie uszkodzę skrzyni? Można to robić śmiało czy lepiej pozbyć się tego przyzwyczajenia :?:
M_TT
Początkujący
 
Posty: 150
Miejscowość: ...

23 Sie 2012, 21:19

M_TT napisał(a):Otóz podczas jazdy czasami zmieniam biegi o 2 np z 2 na 4 lub z 3 na 5, czy takie zmiany są wskazane?

Nie.
kant95
Zaawansowany
 
Posty: 695
Miejscowość: lublin
Prawo jazdy: 01 01 1981
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Chrysler Voyager
Silnik: 2.5
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1995

23 Sie 2012, 21:36

kant95 napisał(a):Nie.
Coś więcej ? Jakieś uwagi dlaczego ?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4833
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Nowoczesny i pełen charakteru - Citroen SpaceTourer
    Nowoczesny i pełen charakteru – taki jest nowy CITROËN SpaceTourer. Z nadwoziem dostępnym w trzech wariantach i różnymi konfiguracjami wnętrza doskonale wpisuje się w nowoczesny styl życia – dla rodziny, ...
    Jak wezwać pomoc na drodze?
    Co zrobić z samochodem, który uległ kolizji albo awarii na drodze? Próbować jechać dalej? Wezwać przyjaciela z linką holowniczą? Zatrzymywać przejeżdżające samochody? Zestresowanemu właścicielowi uszkodzonego ...

26 Sie 2012, 11:05

bonifacy napisał(a):Jakieś uwagi dlaczego ?

Chociażby dlatego że przełożenia w skrzyni biegów są tak dobrane aby jak najlepiej współpracowała z silnikiem i sprzęgłem.Z 2 na 4 a może 4 na 2 ale po co poprawiać fabrykę przynajmniej w tym temacie.Dużo zależy od sytuacji na drodze ale można przekombinować.A później ktoś jest zdziwiony że ze skrzynią czy sprzęgłem coś jest nie tak.Może lepiej kupić samochód z automatyczną skrzynią biegów i zapomnieć o zmianie biegów.
kant95
Zaawansowany
 
Posty: 695
Miejscowość: lublin
Prawo jazdy: 01 01 1981
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Chrysler Voyager
Silnik: 2.5
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1995

01 Wrz 2012, 10:51

Ja nie widzę przeciwwskazań. Jeżeli np. wyprzedzasz jakieś auto na 3 biegu i piłujesz silnik do 6 tys. obrotów, masz tam już ponad 100 km/h, to możesz sobie przecież wrzucić na 5.
Dishman
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3725