17 Lis 2010, 18:27
Nie czuję się na siłach, żeby dyskutować o różnicach w nazewnictwie 4x4/AWD/Quattro. Prywatnie dzielę napędy "łopatologicznie":
1. Dołączane manualnie - samochody terenowe - napęd działa "informatycznie", 0-1: stale na 2 koła, przełączam i mam napęd na 4, nie nadający się na drogi utwardzone - niskie skomplikowanie konstrukcji, najbardziej "toporny", ale i najsprawniejszy w terenie;
2. Stały napęd 4 kół - auta, w których napęd jest realizowany na 4 koła w sposób ciągły (w różnych proporcjach), z centralnym dyferencjałem, który umożliwia jazdę po wszelkich typach dróg - drogi w projektowaniu i produkcji, a także -niestety- w utrzymaniu (waga, obsługa, zużycie paliwa), ale najbardziej przewidywalny na drodze;
3. Napęd na 4 koła dołączany automatycznie - hydraulicznie, elektrycznie - w przypadku wykrycia uślizgu kół jednej osi, dołączana jest druga oś - wadami jest opóźnienie i "nieprzewidywalność", największą zaletą zaletą zużycie paliwa. Ten napęd raczej - wg mnie - pomaga podczas podjazdów w górach, a jego wpływ na bezpieczeństwo jazdy jest dla mnie dyskusyjny ("niespodziewane" dołączanie nie pozostaje bez wpływu na prowadzenie). Obiektywnie należy jednak stwierdzić, że jest coraz lepiej dopracowany
STI 440hp / 660NM
RS4 B7 Avant 420hp
Legacy 3.0 Spec B 245hp