[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
W Ameryce zyskiwały na popularności samochody nazwane „pony car” reprezentowane przez legendarne już modele: Ford Mustang, Chevrolet Camaro, Pontiac Firebird oraz Dodge Challenger. Ich charakter odzwierciedlał swobodę towarzyszącą tej dekadzie. Modele te łączyły sportowy charakter z użytecznością i praktycznością, które nie były dostępne w prawdziwych autach sportowych poprzedniego dziesięciolecia (jak np. Toyota 2000GT).
Właśnie w takich okolicznościach rozpoczęła się historia Toyoty Celiki. Możemy ją śledzić od pierwszych lat dekady, kiedy wprowadzono coupé 2+2, pomysł zapożyczony z wprowadzonej na rynek w grudniu 1970 r. Toyoty Cariny. Kolejny model w wersji liftback powstał w kwietniu 1973 r. Na projekt Celiki wpłynęły amerykańskie odpowiedniki samochodów sportowych.
Szczególną uwagę zwracały jakość i spójność produkcji, ponieważ był to pierwszy japoński samochód, do którego użyto nowoczesnej, automatycznej linii montażowej. Zapewniło to Celice przewagę nad konkurencją. Celem Toyoty było stworzenie auta, które osiągnie globalny sukces sprzedażowy. Był to jeden z pierwszych japońskich samochodów zaprojektowanych z myślą o komforcie osób wysokich.
Na rynku japońskim Celica była dostępna w różnych wariantach silnikowych - od silników serii T o pojemności od 1,4 do 1,6 l, po najsilniejszy silnik 2T-G o mocy 115 KM.
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
Toyota używała na rynku amerykańskim silników o pojemności 1,9 l znanych z modelu Corona, a samochody w Europie otrzymały silniki 1,6 l z serii T. W późniejszych latach wybór silników na świecie powiększył się o jednostki 2,0 l i 2,2 l z serii R (włączając najlepszą wersję 18R-G o mocy 147 KM). Ten model cieszył się największą popularnością w historii Celiki.
Priorytetem zespołu projektantów było stworzenie komfortowego i łatwego w prowadzeniu auta. Chcieli jednocześnie skonstruować samochód z niezależnym przednim oraz 4-wahaczowym tylnym zawieszeniem. Model GTV ze sportowym zawieszeniem, budowany jedynie dla japońskiego rynku, wzmocnił reputację sportowej sprawności Celiki dzięki licznym zwycięstwom w krajowych wyścigach. Natomiast osiągnięcia Celiki w europejskich rajdach samochodowych doprowadziły do powstania Toyoty Team Europe (TTE), a sukcesy w British Touring Car Championship (BTCC) utrzymywały sprzedaż w Wielkiej Brytanii na wysokim poziomie.
POLECAMY Toyota Celica - historia modeli