![](https://www.forumsamochodowe.pl/galeria/inne-zdjecia-motoryzacyjne-a53/leasing-kola-zebate-t40382.jpg)
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
Projektem zarządzał Tadashi Nakagawa, osoba odpowiedzialna również za MR2 trzeciej generacji, co widać było w podobnym kierunku inżynieryjnym: redukcji wagi, mniejszych i lżejszych komponentach oraz wyrazistym prowadzeniu. Nowa Celica debiutowała z dwoma silnikami 1,8 l, opracowanymi wspólnie z Yamahą, oferując system zmiennych faz rozrządu (VVT-i).
W przeciwieństwie do poprzednich modeli, teraz oferowano tylko jeden typ karoserii - coupé, które powstało przy założeniu, że nie będzie ewoluowało w kabriolet ani auto z napędem na cztery koła. To pozwoliło zespołowi projektantów skupić się na stworzeniu jak najlżejszego nadwozia, z mniejszym silnikiem, który dawał możliwość zamontowania mniejszego zbiornika paliwa. W wyniku tych zmian powstał samochód z krótszym nadwoziem i dłuższym rozstawem osi.
Sprzedaż tej generacji rozpoczęła się w Europie w listopadzie 1999 r. Początkowo dostępna była z mniejszym silnikiem 1ZZ-FE o mocy 142 KM, do którego niecały rok później dołączyła jednostka 2ZZ-GE z 191 KM pod nazwą Celica 190. Samochód ten został stopniowo wycofywany z rynku brytyjskiego po wprowadzeniu w sierpniu 2001 r. nowego modelu T Sport z unikatowymi aluminiowymi felgami i większymi hamulcami przednimi.
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
Zgodnie z procedurą Toyoty, przez kilka lat został zrobiony tylko częściowy lifting. Zaczęto szykować się na model z 2003 r. Wielka Brytania otrzymała ulepszoną wersję samochodu w tym samym czasie co Japonia i Stany. Ale pomimo rosnącej popularności Toyoty, która zamierzała po raz 10. pobić rekord sprzedaży w Wielkiej Brytanii, nie można było pominąć faktu, iż zaczął się trend odchodzenia od aut sportowych.
W obliczu tego nowego kierunku, Toyota nie miała innego wyboru jak tylko zaprzestać sprzedaży Celiki w Stanach latem 2004 r. Sprzedaż na rynku brytyjskim była kontynuowana, szczególnie ze względu na specjalną edycję GT z obniżonym zawieszeniem, pakietem aerodynamicznym i przeznaczonymi dla modelu 17-calowymi felgami aluminiowymi. Jednak wszystko skończyło się w styczniu 2006 r., kiedy ogłoszono nowe regulacje emisji spalin, przez co dostosowanie Celiki do tych wymogów byłoby nieopłacalne. Produkcję w Japonii oficjalnie przerwano w kwietniu 2006 r.
Od początku powstania Celiki w grudniu 1970 r., przez ponad 35 lat, jej produkcja osiągnęła zawrotną liczbę 4 129 626 egzemplarzy.
POLECAMY Toyota Celica - historia modeli