Toyota Corolla AE86 "Hachi-Roku" (1983–1987)

02 Mar 2023, 14:26

To najsłynniejsza, kultowa odmiana. Uwieczniono ją nawet w japońskiej mandze, a następnie w serialu anime, "Initial D". To historia młodego chłopaka, który przeżywa swoje przygody za kierownicą tylnonapędowego modelu AE86. Jego brawurowa jazda po górskich drogach uczyniła z AE86 gwiazdę, która zainspirowała młodych ludzi do driftu. Serialowy samochód z kreskówki był polakierowany w charakterystyczny, czarno-biały wzór, często odtwarzany przez tunerów.
Toyota Corolla AE86 "Hachi-Roku" (1983–1987)
Model AE86 z lat 80. znany jest także jako Corolla GT Coupe, Sprinter Trueno lub Corolla Trueno. Tu warto wyjaśnić, co oznacza ten termin. „Trueno” nazywano wersję z charakterystycznymi, chowanymi w masce reflektorami. Natomiast sportowe Corolle z klasycznymi światłami określano przydomkiem "Levin". Młodzi Japończycy, którzy za kierownicą AE86 odkrywali radość driftu, nazywali ją po prostu Hachi-Roku (jap. „86”). Stała się ulubionym modelem amatorów sportowej jazdy.
Toyota Corolla AE86 "Hachi-Roku" (1983–1987)
Była to ostatnia Corolla z tylnym napędem. Swoją popularność zawdzięcza temu, że była szybka i tania w eksploatacji. Wersje przeznaczone na rynek japoński i europejski miały pod maską czterocylindrowe silniki 4A-GEU z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, o pojemności 1.6 l, mocy 130 KM i maksymalnym momencie 150 Nm. Wersja SR5, produkowana w latach 1984–1987 na rynek amerykański miała zaledwie 87-konny silnik z jednym wałkiem rozrządu w głowicy i hamulcami bębnowymi na tylnej osi. Moc obniżono, by spełnić amerykańską normę emisji spalin. W 1985 roku wprowadzono do sprzedaży 16-zaworową, 112-konną wersję GT-S z mechanizmem różnicowym o zwiększonym tarciu i hamulcami tarczowymi przy wszystkich kołach. Mocniejszy model dostępny był jedynie z 5-stopniową przekładnią. W słabszej wersji można było wybrać także 4-stopniowy automat.
Toyota Corolla AE86 "Hachi-Roku" (1983–1987)

POLECAMY Sportowa Toyota Corolla - historia najmocniejszych wersji

źródło: Toyota
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3803
Zdjęcia: 13105
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

03 Mar 2023, 16:03

Toyota Corolla AE86 jest uważana za jedną z najbardziej kultowych odmian Corolli i jedno z najbardziej ikonicznych japońskich samochodów i Ja bym tu podał takie zestawienie TOP 5 powodów dla których AE86 zdobyła taką popularność. Takie uporządkowanie tego w kilku punktach :)

Wyjątkowe osiągi - AE86 wyposażona była w silnik 4A-GE o pojemności 1,6 litra i mocy 128-130 KM, który był montowany z przodu i napędzał koła tylne. Dzięki temu samochód miał bardzo dobre właściwości jezdne i oferował sportową jazdę.

Lekka konstrukcja - Model AE86 ważył tylko około 1000 kg, co pomagało w osiągnięciu dobrych osiągów, a także sprawiało, że samochód był bardzo zwinny i łatwy do prowadzenia.

Popularność w kulturze driftu - AE86 stała się bardzo popularna w kulturze driftu, dzięki swojej konstrukcji z napędem na tylne koła i dobrym właściwościom jezdnym. Wpłynęło to na zwiększenie zainteresowania tym samochodem.

Popularność w kulturze popkultury - AE86 stała się również bardzo popularna dzięki filmowi "Initial D", który opowiadał historię młodego kierowcy, który prowadził AE86 w wyścigach na górzystych drogach Japonii.

Względna rzadkość - AE86 została wyprodukowana tylko w niewielkiej liczbie egzemplarzy w latach 1983-1987, co przyczyniło się do wzrostu jej wartości i popularności wśród miłośników japońskich samochodów.
Moskito
Początkujący
 
Posty: 193
Zdjęcia: 17
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ford Fiesta 1,0 EcoBoost o mocy 100 KM
    Pod maską opisywanej wersji Fiesty znajduje się trzycylindrowa jednostka benzynowa o pojemności jednego litra, która generuje równe 100 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą manualnej skrzyni biegów o ...