
Toyota produkuje samochody sportowe od 50 lat. Modelem, który ugruntował pozycję firmy w sportowej czołówce, był 2000 GT. Ten piękny samochód został zaprezentowany po raz pierwszy na Tokyo Motor Show w 1965 roku. Coupe z silnikiem 2.0 R6 zajęło 3. miejsce w Grand Prix Japonii w 1966 roku i ustanowiło trzy długodystansowe rekordy świata, m.in. największą średnią prędkość na odcinku 16 tys. km - 207 km/h. Samochód zapisał się także w historii filmu, kiedy wystąpił w roli samochodu Jamesa Bonda w produkcji "Żyje się tylko dwa razy".
Toyota Shelby 2000 GT
Zachęcona sukcesami na rodzimym gruncie, Toyota postanowiła spróbować swoich sił na najważniejszym, amerykańskim rynku. 2000 GT miał wystartować w klasie aut produkcyjnych w serii SCCA (Sport Car Association of America). Przygotowaniem do zawodów trzech 2000 GT zajął się Carroll Shelby, legenda sportowego tuningu, odpowiedzialny za sukces AC Cobry i Forda Mustanga. Dwie Toyoty zostały przygotowane do udziału w wyścigach, zaś trzecia miała służyć do tuningowych eksperymentów.

Dwulitrowy silnik R6 zachował żelazny blok, który rozwiercono, by założyć większe tłoki dopasowane do nowych aluminiowych głowic. Te modyfikacje zwiększyły moc na wyjściu do 200 KM.
Mimo że obie Toyoty Shelby’ego miały mniejszą moc niż ich główny rywal, Porsche 911, kierowcy Scooter Patrick i Dave Jordan odnieśli za ich kierownicą wiele zwycięstw w sezonie 1968. Co prawda Porsche w końcu zdobyło tytuł mistrza, ale Patrick zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej, a Jordan trzecie.
Toyota GT86 Shelby
Toyota powierzyła firmie Motor Mode odwzorowanie kilku charakterystycznych elementów wyglądu samochodu z 68 roku przy pomocy oklein na karoserię, stylizowanych kół i obniżonego zawieszenia. Dzięki tym modyfikacjom GT86 wygląda jeszcze agresywniej. Poza tym jest to standardowe GT86 w topowej wersji wyposażenia. Dwulitrowy wolnossący silnik o mocy 200 KM rozpędza auto do setki w 6 sekund.

źródło: blog.toyota.co.uk