Toyota Hilux dot. systematyzacji napędów 4x4

21 Mar 2018, 13:33

Witam wszystkich z napędem na cztery kółka. Wiele razy spotkałem się z określeniami blokada wału, szpera, mechanizm różnicowy, napęd stały, zapinany i etc. Wiem, tylko, że współczesne jeździdła jak crossovery, SUVy, auta osobowe mają napęd stały na cztery koła. Generuje to spore zużycie paliwa i daje frajdę jak ktoś chce pokręcić bączki na plaży. W tych autach moc przenoszona jest automatycznie między kołami (przynajmniej w części) ale czy ktoś może ma informację jak jest w pick-up-ach. Co one mają a czego nie mają. U mnie jest napęd na tył, H4 - 4x4 - na sztywno (nie mogę jeździć w tym trybie kiedy jest dobra przyczepność) i L4 - czyli 4x4 z reduktorem - wiadomo jak to działa ale czy zasada bez przyczepności także dotyczy tego trybu?
Czy ktoś jest w stanie napisać coś bliżej i Hiluksie pod kątem tego co składa się na jego napęd? i jak się to ma współczesnych szosowych zabawek ze stałym napędem oraz aut stricte terenowych. Nie wyszperałem nic na szybko w internecie. Gdzie by nie zajrzeć to dane techniczne nie obejmują takich informacji. A pisma motoryzacyjne dawno przeszły nad taką systematyką do porządku dziennego uważając, że już wszystko od dawna wiadomo. Byłbym wdzięczny za wyjaśnienia.
torxxx
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 6
Zdjęcia: 4
Miejscowość: Rusiec
Prawo jazdy: 13 12 1998
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Hilux
Silnik: 2.5 D 120 KM
Paliwo: Diesel
Typ: Pickup
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

23 Mar 2018, 20:36

Na H4 i L4 nie wolno jeździć po twardym, czyli po asfalcie, płytach betonowych itp. Ten rodzaj przełożenia reduktora służy do jazdy po miękkim.
Róznica - 4L, to przełożenie "terenowe", czy jazda z reduktorem. Najprościej mówiąc prędkość zamienia się na moc. 4H to jazda z napędem na 4 koła, ale bez reduktora. Na tym przełożeniu można jeździć np. po drogach polnych, leśnych, żwirówkach, po śniegu itp. Ale nigdy nie po twardym.
W dziale o samochodach terenowych ( 4x4 ) jak się nie myle któryś z kolegów bardzo fajnie opisał rodzaje przełożeń reduktorów i co oznaczają. Zaglądnij tam i poczytaj.
Reduktory pocapów czy innych terenówek niczym się nie różnią. Oznaczenia we wszystkich autach są te same i tego samego dotyczą. Jedyna róznica to zasada "sterowania" tych napędów i przełożenia.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

24 Mar 2018, 09:14

Dzięki. Chodziło mi głównie o różnice między terenówkami a autami ze stałym napędem na 4.
torxxx
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 6
Zdjęcia: 4
Miejscowość: Rusiec
Prawo jazdy: 13 12 1998
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Hilux
Silnik: 2.5 D 120 KM
Paliwo: Diesel
Typ: Pickup
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

24 Mar 2018, 17:08

Jeżeli chodzi o sam reduktor, to różnic nie ma - oznaczenia na reduktorach są takie same czy to SUV, czy Picap. Różnice są tylko w działaniu reduktora ( zależy co w nim siedzi ) oraz w jego przełożeniach. To samo jest z mostami - zod tego co w nich siedzi zalezy sposób ich włączania - jedne auta mają automatyczną blokadę mechanizmu ( np. przez pompę olejową ), a inne mają mechaniczną - trzeba wyjść z auta i w każdym kole przekręcić wajchę.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Mazda MX-5 ze skrzynią automatyczną
    Po wersji Spring i Summer Edition do polskiej gamy Mazdy MX-5 dołącza model ze skrzynią automatyczną. Mazda MX-5 z dwulitrowym silnikiem MZR jest teraz dostępna również z sześciobiegową skrzynią automatyczną. Posiada ...