Usportowiony kompakt/klasa średnia do 20 tyś

03 Sie 2014, 03:42

Wersja skrócona:
Samochód ma być "do wszystkiego", z tego powodu musi być wystarczająco duży żeby w razie potrzeby móc względnie komfortowo przewieźć 5 osób lub w razie potrzeby jakiś większy bagaż. W tej roli najlepiej widzę nadwozie typu liftback ewentualnie hatchback. Jednocześnie chciałbym aby jego charakter był... dopasowany do mojego stylu jazdy - minimum dohamowań przed zakrętami. Samochodem będę pokonywał jakieś 13-18 tyś rocznie, w 80-90% w trasie stąd rodzaj paliwa diesel/lpg. Moc silnika minimum 150KM, najlepiej okolice 200KM.
Budżet? 20 tyś łącznie, z "pakietem startowym".
Rejon? Podkarpacie, powiedzmy 250km od Rzeszowa.

Wersja rozszerzona:
Obecnie od 3 lat jeżdżę AR 156 SW 1.9 16V podkręconą do 170KM. Bardzo odpowiada mi w niej spalanie (nigdy 6l nie przekroczyło liczone z dystrybutora), bardzo bezpośredni precyzyjny układ kierowniczy. Niedosyt pozostawia jednak zawieszenie które z jednej strony jest na tyle twarde że czuć każdy wybój (to nie problem), z drugiej auto nadal jest podsterowne, łapie znaczne przechyły przy większych prędkościach w zakrętach. Niska trwałość tego zawieszenia nie polepsza sytuacji. Jednocześnie zdaję sobie sprawę że prowadzenie Alfy jest i tak bardzo dobre porównując do Golfa IV którego posiadałem, o Octavii rodziców nie wspominając. Proponowane auto musi się prowadzić przynajmniej tak dobrze jak obecna Alfa. Silnikowo... jestem otwarty na propozycje, jednak w grę wchodzą silniki 150+ KM i raczej niskoobrotowe/średnioobrotowe. Jakieś V6 o przyjemnej charakterystyce jak najbardziej OK, natomiast kręcenie Hondy do 8 tyś obrotów odpada. Zależy mi także na przełożeniach przystosowanych do prędkości autostradowych. Obecna skrzynia w Alfie jest 6 biegowa, natomiast po chip tuningu kompletnie się nie sprawdza. Pierwszy bieg jest bardzo krótki, przełożenie na 2 jest bardzo podobne, 6 bieg także zbyt krótki, przy 150km/h silnik silnik już wydaje nieprzyjemne dźwięki, maksymalna prędkość ekonomiczna to ~100-110km/h, powyżej spalanie rośnie drastycznie - specjalnie unikam autostrad bo jazda nimi nie jest ani przyjemna, ani ekonomiczna - chciałbym aby to się zmieniło i podróż z prędkością przelotową ~150 nie była drugie tyle droższa niż "normalna". Maksymalne spalanie jakie dopuszczam to 15l LPG i 8l Diesela (średnia obecnej alfy to 5.6l dla porównania mojego stylu jazdy). Skrzynia manual, ze względów ekonomicznych, jeśli jakiś automat/sekwencja by nie zwiększała spalania to jak najbardziej wchodzi w grę. Wizualnie preferuję sedany. Natomiast jeśli chodzi o praktyczne względy to niestety kombi/duży hatchback, można położyć siedzenia i wrzucić praktycznie wszystko. Idealnym kompromisem jest liftback. Nie wybrałem konkretnego typu nadwozia, jestem otwarty na propozycje, może dam się przekonać do jakiegoś dużego coupe. Jeśli chodzi o awaryjność... Jeśli koszt serwisu/części nie wyjdzie średnio ponad 2 tyś/rok to myślę że przeżyję.

Z własnej analizy i poszukiwań:
odrzuciłem:
Opla Vectrę C i Opla Signum - ze względu na rzekomą podsterowność (nie miałem okazji samemu sprawdzić)
Seata Leona/VW Golfa/Borę - przestarzała stylistyka i słabe prowadzenie (opieram opinię na poprzednio posiadanym Golfie IV)
Saaba 9-3 - bardzo interesujący wizualnie i silnikowo, niestety oparty o płytę podłogową Vectry C co nie wróży dobrego prowadzenia.
Mercedesa C W203 ze względu na ryzyko, koszmarnie wysoką cenę części
Mazda 6 - ze względu na niską dostępność wersji z mocniejszymi silnikami na polskim rynku
aktualne typy:
- Mondeo ST 220 liftback, w ostateczności sedan, kombi mi się kompletnie nie podoba
- BMW E46 330i sedan/touring z naciskiem na sedan
- BMW e39 530i sedan
- pozostanie przy AR 156 + wymiana stabilizatorów na te od wersji GTA, twardsze sprężyny i amortyzatory + frontowy intercooler + modyfikacja turbiny i celowanie w 190-200KM.
darmowyperm
Nowicjusz
 
Posty: 6
Prawo jazdy: 10 09 2010
Przebieg/rok: 13tys. km
Auto: Alfa Romeo 156 SW
Silnik: 1.9 JTD 16V
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003

03 Sie 2014, 12:19

darmowyperm napisał(a):- pozostanie przy AR 156 + wymiana stabilizatorów na te od wersji GTA, twardsze sprężyny i amortyzatory + frontowy intercooler + modyfikacja turbiny i celowanie w 190-200KM.


Mylisz pojęcia to że dokoksujesz swoję alfę nie oznacza ąe będzie jechać dobrze na autostradzie... Przy małych dieslach po cipsach uzyskujesz krzywą momentu i mocy wygladającą ja ekg choleryka przy ataku cholery :D
Więc wszystko jest dostępne przez chwile i bez zapowiedzi... :mrgreen:
Do dużych prędkości potrzebne są większe pojemności.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10723
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

03 Sie 2014, 12:38

Szybki ma rację :yes: więc może
pozostanie przy AR 156 + wymiana stabilizatorów na te od wersji GTA, twardsze sprężyny i amortyzatory + frontowy intercooler + modyfikacja turbiny
+swapik na 2.4 JTD? :roll:
mike
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 14171
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Zawiercie|Śląsk
Prawo jazdy: 04 09 2013
Auto: Lexus ES 330
Silnik: 3.3 V6 228KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2004

03 Sie 2014, 12:56

Mylisz pojęcia to że dokoksujesz swoję alfę nie oznacza ąe będzie jechać dobrze na autostradzie...

Zdaję sobie z tego sprawę że skrzyni nie zmienię i jazda autostradą nadal będzie taka jak jest obecnie. I dlatego to rozwiązanie jest wymienione jako ostatnie.
Jednakże na pewno jazda nie-autostradami jak to robię obecnie byłaby przyjemniejsza, jeszcze dynamiczniejsze wyprzedzanie.

Przy małych dieslach po cipsach uzyskujesz krzywą momentu i mocy wygladającą ja ekg choleryka przy ataku cholery

Wykres momentu i mocy w JTD 1.9 16V jest bliższy ekg zawałowca :)
Przykładowy:
http://www.cinsoft.pl/adminjtd/foto/98_105.jpg
Przyspieszanie na stosunkowo niskich obrotach (tj do 2,7-3 tyś) z "pedałem przyspieszenia" wciśniętym do połowy i zamykanie 100km/h w ciągu 12-14 sekund też ma swój urok.

swapik na 2.4 JTD?

Totalnie nieopłacalne i nierozsądne rozwiązanie. Trzeba by podłużnice przerabiać, do tego swap musiałby obejmować cały osprzęt tj skrzynie turbo wydech. Do tego dorzucamy 150kg masy na przód co na pewno nie polepszy prowadzenia. Odpada też możliwość zamocowania szpery Q2 ze względu na szerszy silnik.
darmowyperm
Nowicjusz
 
Posty: 6
Prawo jazdy: 10 09 2010
Przebieg/rok: 13tys. km
Auto: Alfa Romeo 156 SW
Silnik: 1.9 JTD 16V
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003

03 Sie 2014, 14:32

darmowyperm napisał(a):Jednakże na pewno jazda nie-autostradami jak to robię obecnie byłaby przyjemniejsza, jeszcze dynamiczniejsze wyprzedzanie.


No i tu tez muszę Cię zmartwić... na to czy będzie fajnie czy nie fajnie masz 50% szans. :lol:
Bo dalej pozostaje kwestia sprawnego ruszania i przyśpieszania połaczona z wygodą i realnymi osiągami.
Dodam też że tez wkroczysz na grunt strojeniowców a gwarantuje Ci że 3/4 tych ludzi nie potrafi tego robić i są do tego mitomanami z wykresikami w ręku.
Styczność z takim osobnikiem może oznaczać że nigdy się nie przekonasz jak auto powinno jechać.

Biorąc pod uwagę Twoje wymagania proponuje się przejechać nawet jak nie jesteś zainteresowany Lex GS430 MKII. Zobaczysz co to znaczy V8 z VVTi i 450Nm przy przyzwoitym spalaniu.
Zaproponowałem Ci V8 VVti bo charakterystyka tego auta przypomina nasterydowanego diesla tylko jest x100 przyjemniejsza.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10723
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

03 Sie 2014, 14:48

Jeśli znajdzie się okazja to z pewnością się przejadę. Obawiam się że nie szybko taka sposobność się trafi biorąc pod uwagę popularność (i populację) tych aut.

Rozumiem że nie polecasz dalszego podkręcania Alfy, i w sumie się z tym zgadzam. Co jednak zrobić? Pozostać przy AR i zwiększyć budżet i spróbować "za rok" czy jednak jest coś sensowniejszego w tym pułapie cenowym?
darmowyperm
Nowicjusz
 
Posty: 6
Prawo jazdy: 10 09 2010
Przebieg/rok: 13tys. km
Auto: Alfa Romeo 156 SW
Silnik: 1.9 JTD 16V
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Miejski model w nowej odsłonie - Skoda Citigo
    Na wiosnę 2017 roku najmniejszy model Škody zyskuje zmodernizowany przód nadwozia oraz zmiany we wnętrzu. Nową twarz modelu buduje przeprojektowana maska, grill oraz zderzak z wbudowanymi światłami przeciwmgłowe, ...

03 Sie 2014, 15:15

darmowyperm napisał(a):Rozumiem że nie polecasz dalszego podkręcania Alfy, i w sumie się z tym zgadzam. Co jednak zrobić? Pozostać przy AR i zwiększyć budżet i spróbować "za rok" czy jednak jest coś sensowniejszego w tym pułapie cenowym?


Odpuść dłubanie diesla ponieważ to co chcesz zrobić jest już jakąś ingerencją w mechanikę i elektronikę a prawda jest taka że wyżej dupci nie podskoczysz co do rodzaju napędu i charakterystyki motorowni.
Pewnie na innych forach tunningowych powiedzą taaak Panie dłub tylko pamiętaj o jednej zasadzie " oni doradzają a Ty płaczesz i płacisz"

Jak Ci się nie śpieszy to testuj sobie różne rodzaje motorowni vs napęd (FWD,AWD,RWD)... sprawdzisz co Ci odpowiada co Ci nie leży.
Podzie sobie na
1) turbo loty
2) R6
3) V6
4) V8

Chociaż jestem pewny że jak przejedziesz się autem o którym Ci wspominałem to i tak już reszcie powiesz papa :D

P.S

Wczoraj całą noc jeździłem V8 CLK (moim byłym :D ) i nowy właściciel dołożył NOSka wrażenia konkret :twisted:
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10723
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

03 Sie 2014, 17:17

Daj sobie spokój z tym AR, tyle co mogłeś to się nacieszyłeś. Tak samo daj sobie spokój z FWD, bo to babranie się w gównie jak sam widzisz i cudów nie zwojujesz. Według mnie nie ma co kombinować tylko kup sobie E46 330i. Dół będzie nie gorszy niż w Twojej AR, a góra będzie dużo lepsza. No i cała charakterystyka ma ręce i nogi. :) Serwisowo po AR nic gorszego nie trafisz, także będziesz zadowolony. Na V8 to Cię nie stać z tego co piszesz, więc odpuść temat.
Potrzebujesz czegokolwiek z E36 328i coupe mpakiet - dużo "rarytasów" - pisz na pw,
jiGsaw
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 5044
Miejscowość: Rumia
Auto: BMW

03 Sie 2014, 18:19

Na ST220 masz kijowy budżet, tzn. możesz od 20k szukać ale na pakiet startowy musisz mieć osobno.
Koniu
Forumowicz VIP
 
Posty: 18296
Zdjęcia: 4
Miejscowość: obecnie Fulda
Auto: Mondeo // Astra

03 Sie 2014, 18:25

A co powiesz na nowszą alfę mianowicie 159 z silnikiem 2,4 ?
Np [link do ogłoszenia na Otomoto wygasł]
kamil1201202
Początkujący
 
Posty: 141
Auto: Alfa Romeo
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

03 Sie 2014, 18:38

Na ST220 masz kijowy budżet, tzn. możesz od 20k szukać ale na pakiet startowy musisz mieć osobno.

Czyli np.
[link do oferty na Olx wygasł]
lub
[link do ogłoszenia na Otomoto wygasł]
to złomy?
Obawiam się że z e46 330i może być jeszcze trudniej.

A co powiesz na nowszą alfę mianowicie 159 z silnikiem 2,4

Niesamowicie piękna. Zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz. Jednak zupełnie nie dla mnie. Jeździłem, prowadzi się dość ociężale, zdecydowanie gorzej od obecnej 156, znacznie bardziej podsterowna, ze względu na masę przyspieszenia też nie ma. Cenowo "normalne" egzemplarze też znacznie poza budżetem.
P.S. Jedyna fajna 159 to 1750 TBI. Moc 200KM, masa własna 1430kg. Dla porównania wspomniane 2.4 waży blisko 1750kg.
darmowyperm
Nowicjusz
 
Posty: 6
Prawo jazdy: 10 09 2010
Przebieg/rok: 13tys. km
Auto: Alfa Romeo 156 SW
Silnik: 1.9 JTD 16V
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003

03 Sie 2014, 18:43

Dobra 159 to 30k wzwyż
mike
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 14171
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Zawiercie|Śląsk
Prawo jazdy: 04 09 2013
Auto: Lexus ES 330
Silnik: 3.3 V6 228KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2004

03 Sie 2014, 18:51

ST200 za 15k nie skomentuje :wink:
Ten drugi na bank ma jakieś wady, zobacz że jest dużo wyświetleń a cena jest atrakcyjna.
Koniu
Forumowicz VIP
 
Posty: 18296
Zdjęcia: 4
Miejscowość: obecnie Fulda
Auto: Mondeo // Astra

03 Sie 2014, 19:07

Średnia cen Mondeo ST220 z allegro pomijając 2 egzemplarze kosztujące ponad 30 tyś, i 2 najtańsze wychodzi 18 tyś, mediana to 17,1 tyś, myślałem że w budżecie 20 tyś jednak da się coś przyzwoitego do drobnych poprawek kupić.

No ale łatwo jest powiedzieć że "tego nie kupuj", "tego nie rób", natomiast nie dostałem jeszcze żadnej konkretnej sensownej porady za czym się tak naprawdę rozglądać, czym się interesować, co kupić.
darmowyperm
Nowicjusz
 
Posty: 6
Prawo jazdy: 10 09 2010
Przebieg/rok: 13tys. km
Auto: Alfa Romeo 156 SW
Silnik: 1.9 JTD 16V
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003

03 Sie 2014, 19:13

Przykładowe Mondeo ST220 w DE.
[link do mobile.de wygasł]
Dolicz koszty sprowadzenia, rejestracji itd...
A tu przykładowe ST200..
[link do mobile.de wygasł]
Koniu
Forumowicz VIP
 
Posty: 18296
Zdjęcia: 4
Miejscowość: obecnie Fulda
Auto: Mondeo // Astra