Uszkodzony automat? - czuć zmiany biegów

05 Sie 2017, 13:15

Cześć,

W moim nowym Saabie (93/2004) przy redukcji z większej prędkości (tzn takiej normalnej. np przy hamowaniu na światłach) oraz czasami przy zmianie biegu na wyższy jest wyczuwalne szarpnięcie/puknięcie czuć to całym samochodem.

Tak samo się zachowuje podczas przestawiania biegów drążkiem (z P na R, R na D itd, praktycznie każda zmiana jest wyczuwalna)

Po rozmowie z jednym mechanikiem od skrzyń stwierdził że nie jest to normalne, ale sprawdzić dokładniej może dopiero za 2 dni (weekend).

Jeżeli poprzedni właściciel nie kręcił (samochodem jeździła żona) to ma on 70 k km przebiegu, a ze skrzynią ostatnio było coś robione w 2015 (rozszczelniony układ chłodzenia skrzyni ~10k km temu)

Dziś spróbuje jeszcze zobaczyć jak wygląda olej w skrzyni (co w tym Saabie nie jest takie proste - brak normalnego bagnetu)

Poza tym jeszcze jest jeden dziwny objaw, przy szybszym przyspieszaniu (tak na 70% nie gaz w podłogę) obroty skaczą do 5k - 6k i dopiero po chwili wskakuje wyższy bieg. Ten problem nie występuje za każdym razem, w 9/10 przypadkach przyśpiesza normalnie dobija do tych 3,5k - 4k obrotów
SMITH
Nowicjusz
 
Posty: 14
Auto: Hyundai Coupe
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sport/Coupe
Skrzynia biegów: Manualna

05 Sie 2017, 16:31

Sprawdziłem olej w skrzyni

Ciepły, pomachałem wajchą itp.

Jest różowy, czyli nieprzepalony.
Jedyny problem to że jest prawie na minimum lekko ponad kreskę. To raczej nie powoduje tych problemów w końcu jest jeszcze w normie. Zrozumiał bym gdyby było go grubo poniżej minimum, ale teraz :/
SMITH
Nowicjusz
 
Posty: 14
Auto: Hyundai Coupe
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sport/Coupe
Skrzynia biegów: Manualna

07 Sie 2017, 15:15

Już od mechanika na nawet 2

Po podłączeniu komputera nic nie znaleźli.

Jeden mówi żeby rozebrać skrzynię i zobaczyć czy coś widać (500zł)
Drugi twierdzi że to sterownik, po próbnej jeździe (wymiana 3-4k)

Trzeci telefonicznie, też sugeruje sterownik, ale to do sprawdzenia jutro + jego regenerację (w cenie do 2k)
SMITH
Nowicjusz
 
Posty: 14
Auto: Hyundai Coupe
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sport/Coupe
Skrzynia biegów: Manualna

09 Sie 2017, 10:31

Sprawdź na postoju jak reaguje skrzynia podczas przerzucania przełożeń. Stajesz przed autem lub z boku i przyglądasz się na skrzynię i silnik czy podczas zmiany przełożeń (wykonuje to ktoś inny siedząc w samochodzie) są widoczne spore wychylenia na skrzyni/silniku. Jeżeli tak to sugeruje to sprawdzenie poduszek szczególnie tych przy samej skrzyni.

Proponuję dolać oleju tak żeby nie był na min. tylko na trochę więcej niż połowa. Kolejna sprawa to reset ustawień skrzyni i przyuczenie jej ponownie.

Czy wiesz jakie masz oznaczenie skrzyni? Ile masz biegów?
Powinieneś mieć patrząc na rok produkcji twojego auta automat o oznaczeniu AW 50-40LE czyli czterobiegowy automat.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

09 Sie 2017, 10:43

To 5 biegowy automat.

Skrzynia faktycznie daje o sobie znać w momencie zmiany z N.

Ostatnio w czasie jazdy tak szarpnęło że można to porównać do stuknięcia w tył.

Ale raczej to nie wina poduszek bo w 80% przypadków biegi wchodzą dobrze.
SMITH
Nowicjusz
 
Posty: 14
Auto: Hyundai Coupe
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sport/Coupe
Skrzynia biegów: Manualna

09 Sie 2017, 11:18

SMITH napisał(a):To 5 biegowy automat
Jaki tam masz silnik? Jaki masz przebieg?

Skrzynię pewnie będziesz miał AW55-50SN w której czasem psuje się płyta sterująca tzw. rozdzielacz hydrauliczny co z kolei przekłada się na szarpanie skrzyni. Często to się dzieje w granicach 200tyś. km.

Mogą być zużyte tarczki ścierne, elektrozawory, konwerter to może powodować takie efekty jak u Ciebie.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Dlaczego trzeba posiadać ubezpieczenie motocykla?
    Ubezpieczenie motocykla jest obowiązkowe podobnie jak w przypadku samochodu. Warto sprawdzić, ile kosztuje ubezpieczenie motocykla na rynku, bo oferty TU różnią się od siebie. W wyborze najkorzystniejszej polisy pomaga ...
    Mocny, wytrzymały silnik - samochód do driftu
    Drugim istotnym elementem driftowozu jest silnik. Musi z łatwością wprawiać koła w ruch, dawać dużą moc, by nawet w poślizgu można było dogonić rywala i być niebywale wytrzymały. Moc samochodów driftingowych niejednokrotnie ...

09 Sie 2017, 11:29

2.0 i 16V t (150 Hp) Automatic

Przebieg 70k km z tym że podobno był robiony remont skrzyni (chłodnica skrzyni przeciekała) około 10k temu

Objawy właśnie pasują do problemów ze sterownikiem - może któryś zawór się blokuje?
SMITH
Nowicjusz
 
Posty: 14
Auto: Hyundai Coupe
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sport/Coupe
Skrzynia biegów: Manualna

09 Sie 2017, 11:50

SMITH napisał(a):Przebieg 70k km
Trochę mały ten przebieg jak na 13 lat :)
SMITH napisał(a):podobno był robiony remont skrzyni (chłodnica skrzyni przeciekała)
Chłodnica oleju skrzyni biegów? Remont remontowi jest nie równy i ktoś może nazwać remontem wymianę samej chłodnicy oleju. Jak nie masz konkretnych informacji co było robione to w 100% nie będziesz tego pewien. Możemy założyć że olej został wymieniony.
SMITH napisał(a):Objawy właśnie pasują do problemów ze sterownikiem - może któryś zawór się blokuje?
Jeżeli chodzi o elektrozawory to raczej lepiej wymienić sterownik niż go regenerować bo średnio to się opłaca. Jak byś sam to robił to co innego :)
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

09 Sie 2017, 21:09

Chyba Cię zwałowali na przebiegu bo nie wydaje mi się że po 60 tyś coś by padło w skrzyni. Najlepiej jakbyś zdobył drugi sterownik do takiej skrzyni namierzyć czy to rzeczywiście to szwankuje tylko marne szanse z tymi poszukiwaniami. Najlepiej udać się do kogoś kto zajmuje się tylko skrzyniami biegów albo do kogoś takiego kto ma Saaba w małym palcu
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16713
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

11 Sie 2017, 12:29

Kao napisał(a):nie wydaje mi się że po 60 tyś coś by padło w skrzyni
Po takim przebiegu zalecana jest pierwsza wymiana oleju w automacie chociaż serwisy często o tym nic nie wspominają.
Kao napisał(a):Najlepiej udać się do kogoś kto zajmuje się tylko skrzyniami biegów
Automatycznymi :ok: są takie serwisy które tylko tym się zajmują i one są najbardziej godne zaufania w tym momencie.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

11 Sie 2017, 14:18

No więc auto stoi u mechanika od skrzyń automatycznych

Sterownik został wysłany do regeneracji, wstawiony inny.
Jeszcze auta nie odebrałem, ale podobno problemy ustąpiły.
Chociaż mechanik mówił że coś tam się jeszcze dzieje ze wstecznym, bo podobno poszarpuje. Zaznaczył również że ten problem może ustąpić po przejechaniu ok 300 km

Co do przeglądu to wg. historiipojazdu.gov od 2014 auto zrobiło mniej niż 15k
SMITH
Nowicjusz
 
Posty: 14
Auto: Hyundai Coupe
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sport/Coupe
Skrzynia biegów: Manualna

11 Sie 2017, 16:24

SMITH napisał(a):Chociaż mechanik mówił że coś tam się jeszcze dzieje ze wstecznym, bo podobno poszarpuje. Zaznaczył również że ten problem może ustąpić po przejechaniu ok 300 km
No bo skrzynia przez te około 300 km adoptuje sobie ustawienia do zmiany i przełączania biegów. Najważniejsze po wymianie i resecie ustawień to normalna jazda podczas której skrzynia nauczy się twojego stylu jazdy i biegi powinna przerzucać płynnie bez szarpnięć.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999