Używane auto do miasta, budżet do 250 tys

03 Cze 2024, 12:57

Witam serdecznie

Przede mną wybór samochodu. Jest kilka dylematów, kilka mitów do obalenia.

Liczę, że wypowiedzą się osoby, które miały już nie jedno auto i przechodziły np. przez pozbywanie się coupe na rzecz samochodu rodzinnego.

Żona upiera się na SUVa, podoba się jej GLC Coupe, a ja bym chciał małego szatana typu S3/RS3 - próbuję to pogodzić. Proszę sprowadzić mnie na ziemię, wiem że problemy pierwszego świata :)

Aktualne auto:
Audi A3 Sportback 1.5 TFSI 150KM z 2017r

- jest to moje pierwsze auto, zakupione z przebiegiem 60k, aktualnie po 3 latach ma 80k (wychodzi średnio 8k/rok)
- jazda 90% czasu po mieście, krótkie trasy poniżej 10km głównie w korku, 2-3 razy do roku wyjazdy po 500km w jedną stronę, więc 5k po mieście, 3k po autostradzie / ekspresówce

Wady A3:
- FWD boksuje przy dynamicznym włączaniu się do ruchu, ośnieżonych podjazdach (liczę, że AWD poprawi)
- kultura pracy silnika 1.5 (dynamika w trybie Sport przy tej masie wystarczająca do miasta, ale wyje)
- mimo virtual cockpit, brak android auto i tempomatu
- ciut małe - sam mam 190cm wzrostu i ponad 100kg, a planujemy dziecko więc pewnie fotelik, wózek itd majdan na wyjazdy trzeba gdzieś zmieścić
- czasami jak potrzebuję to "nie jedzie" / turbo-dziura

Oczekiwania od nowego auta:
- Producent niemcy / japonia
- AWD
- benzyna / hybryda
- tempomat (mile widziany aktywny jako wsparcie jazdy w korku)
- kamera cofania lub 360 jeśli SUV
- nie kombi, 4 drzwi
- max 5 letnie, przebieg do 100k
- budżet 250 tys zł, duże spalanie nie jest problemem

Zachcianki:
- silnik powyżej 2 litrów
- łopatki zmiany biegów
- opcja na stage 1/2 (programowalne ECU)

Cechy SUVa - mity do obalenia / potwierdzenia:
  1. - po opiniach - nie widzę przewagi w komforcie jazdy po dziurawej nawierzchni, chyba że ma zawieszenie pneumatyczne
  2. - wyższa pozycja za kierownicą (kto co lubi - nie mam zdania),
  3. - wygodniejsze wsiadanie - tego nie mogę odmówić przy moich gabarytach
  4. - gorzej z parkowaniem i manewrowaniem w mieście (ilość miejsca na szerokość na miejscu parkingowym “starego typu” np na parkingach podziemnych galerii handlowych)
  5. - niższa dynamika i gorsze prowadzenie ze względu na masę
  6. - wyższe bezpieczeństwo ze względu na masę
  7. - możliwość wjazdu na krawężnik

Przemyślenia:
  1. Ideałem pod kątem zaspokojenia zachcianek moich i żony byłby GLC Coupe z rocznika 2019+, idealnie w wersji AMG 43 z silnikiem V6
  2. Zakup auta z silnikiem powyżej 2L to gwarancja mniejszego spadku wartości w czasie np RSQ3 2.5, AMG 43 z 3.0 V6, M340i G20 - takie silniki to nisza w dobie elektryfikacji (przebiegu wiele nie nabiję, dbam jak o własne dziecko)
  3. Ale powyższą mniejszą utratę wartości będę miał w plecy przy akcyzie jeśli sprowadzane i w ubezpieczeniu
  4. Ze względu na niskie przebiegi rocznie - statystycznie najmniejszą utratę wartości miałby Porsche Macan - tu nie będzie sportowo i w tym budżecie pewnie też nie wszystko z wyposażenia wjedzie
  5. Jeśli nie SUV, a sportowe emocje to M340i G20 lub A5 45TFSI Stage 1 (S5 to obecnie niestety diesel chyba, że wersja z USA)
  6. Za 250k można kupić np. Lexusa NX za 150-200k w hybrydzie idealnie do jazdy w korku i osobno małego usportowionego "gruza" na dynamiczne wyjazdy “po bułki” albo zostawić sobie budżet na okazjonalne wynajmy aut usportowionych
  7. 8k przebiegu rocznie rozbijać na dwa samochody to już na prawdę w d… się przewraca od dobrobytu :lol: , drogie hobby
  8. Skoro aktualne A3 wystarcza w zupełności, a potrzeba tylko kilku usprawnień i więcej miejsca, to logicznym upgradem będzie np A5 z quattro 2.0 TFSi - w wersji Sportback ma 4 drzwi i klapę otwieraną z szybą więc załadowanie wózka nie powinno być problemem. Dodatkowo to VAG z programowalnym ECU. Wada to prześwit niższy niż w A3 i mniejszy komfort przy przejściu z felgi 17” na 19”.
  9. Audi A6/A7, BMW 5 - za szerokie, za długie - mam wąski wjazd do garażu, musiałbym składać lusterka do wjazdu

Finalnie:
- Jak ustalimy czy to ma być SUV to już będzie z górki - żona ciśnie mnie o wygodę przewożenia wózka i umieszczania dziecka w foteliku. Przecież ludzie w sedanach i hatchbackach sobie jakoś z tym radzą :P
- Budżet i decyzję uważam za poważne więc poukładanie w głowie i opinie to jedno, a swoją drogą odbędę jazdy testowe przed ostateczną decyzją.

Zapraszam do dyskusji :ok:
HScar
Nowicjusz
 
Posty: 3

19 Cze 2024, 15:12

Kup żonie GLC, a sobie mx5 lub z4 ;)
hergar
Nowicjusz
 
Posty: 3

19 Cze 2024, 15:14

I to jest jakiś pomysł, dzięki za odp :ok:
HScar
Nowicjusz
 
Posty: 3

19 Cze 2024, 15:21

Wprowadzając trochę powagi to też jesteśmy na wymianie samochodu (Civic IX). Narzeczona chce SUV-a, też GLC Coupe ale to dla niej, więc c300 wystarczy. Ja nie lubię suwów, więc rozglądam się za czymś dla siebie do jazdy i zabawy na co dzień - chwilowo wygrywa M240i.
Ale jakbym miał rozważyć tylko jeden samochód to Cupra Formentor VZ - stage 2 to ok 450 km i 500 niuta ;) blokada softu z telefonu i tylko Ty masz dostęp do supermocy ;)
hergar
Nowicjusz
 
Posty: 3

19 Cze 2024, 15:27

1. Piszesz o utracie wartości itd. a bierzesz pod uwagę różnicę w kosztach utrzymania takiego zwykłego a3 vs np. glc amg? Mnie by chyba szlak trafił przy robieniu przelewu za ubezpieczenie takiego auta biorąc pod uwagę śmiesznie niskie przebiegi.

żona ciśnie mnie o wygodę przewożenia wózka i umieszczania dziecka w foteliku. Przecież ludzie w sedanach i hatchbackach sobie jakoś z tym radzą


Po prostu jeśli ktoś jest napalony na suva to bierze pod uwagę nie fakty a swoje wyobrażenia.
Jak staniesz na środku pustego parkingu to może i ci łatwiej będzie załadować dzieciaka ale w mieście? W szerokim samochodzie z dużymi drzwiami, których nie będziesz mógł otworzyć ile trzeba? Przy dzieciach się sprawdzają vany z przesuwnymi drzwiami a poza nimi to bez znaczenia co kupisz (oby tylko 3d nie było)
franccc
Stały forumowicz
 
Posty: 2632
Przebieg/rok: >50tys. km

19 Cze 2024, 15:46

@hergar

ostatnio trochę na YT oglądałem recenzji GLC Coupe i np taki "Petryn ględzi" zakochany w GLC w wersji Coupe i zawieszeniu pneumatycznym, spodziewał się, że GLC w wersji 43 AMG będzie czymś najwspanialszym bo do komfortu i wyglądu dojdzie "prawdziwy silnik" - a stwierdził, że jest zawiedziony bo te pneumatyczne zawieszenie w wersji 43 zostało usportowione i nie jest już komfortowe mimo regulacji ustawień.
To przemawia za GLC 300.

Ale też widziałem GLC 300 POV i na sporcie wyje prawie jak CVT z 1.5L :D

Odnośnie formentora VZ - to faktycznie jako ekonomiczna wersja RSQ3 przeszło mi przez myśl. A do tego VAG i wszelkie za tym idące opcje modyfikacji oprogramowania.

@franccc

Poruszasz istotne kwestie. Wstępnie sprawdzałem na mubi koszt AC+OC dla GLC 43 to dostałem oferty od 6 tys, gdzie obecnie przy A3 płacę 4 tys - to jeszcze nie jest tak dotkliwa różnica. Gorzej jak dojdzie do szczegółów, że odpowiednik dobrego AC i Assistance wyniesie np 12k zamiast 4k. To już dobre wakacje w roku w plecy - ała.

Co do SUVa w mieście - biorąc fakty to niezależnie czy to będzie C-klasa (A4, BMW 3) czy GLC (Q5, X3) - to szerokość tego segmentu jest podobna i SUV czy Sedan nie powinno mieć znaczenia przy otwieraniu drzwi na parkingu.

Więc na ilość miejsca żeby otworzyć drzwi bezpośrednio wpływa segment auta oraz ewentualnie typowe 2-drzwiowe Coupe mają bardzo "długie" drzwi.

Przy SUVie jedyną zaletą jaką widzę przy dzieciach to że pakowanie bobasa / fotelika odbywa się na bardziej wyprostowanych plecach :roll:

Fajnie się temat rozkręcił, dzięki za odpowiedzi :ok:
HScar
Nowicjusz
 
Posty: 3
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Kiedy nie powinniśmy wrzucać na luz
    Kierowcy często nadużywają sprzęgła, na przykład dotaczając się kilkadziesiąt, a czasami nawet kilkaset metrów do świateł. Jest to nieekonomiczne i niebezpieczne. "Jazda na biegu jałowym i wciśniętym sprzęgle powoduje ...

19 Cze 2024, 16:36

Kup żonie nowego Dustera, będzie więcej na samochód dla Ciebie :D
hergar
Nowicjusz
 
Posty: 3

20 Cze 2024, 06:32

Możesz pomyśleć o Lexus NX 450H tu masz auto w plug-in będzie bardzo dynamiczne w mieście bo masz dostępne jak dobrze pamiętam 309KM. Moim zdaniem to ciekawa propozycja czytając to co napisałeś wyżej :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10008
Zdjęcia: 35

21 Cze 2024, 21:53

Jest bardzo duża różnica szerokości, tak jak pisze franccc.

A4 1847 mm, BMW 3 1827 mm, 1820
Q5 1893 mm, x3 1891 mm, glc 1890

W mieście różnica 4.6 - 7 cm to bardzo dużo.
sisinho17
Aktywny
 
Posty: 261
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: I30, ceed
Silnik: 1.5 tgdi
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna