Volvo s80 d5 automat- szarpanie skrzyni

03 Paź 2009, 12:34

witam.
jest to mój pierwszy automat, więc nie mam za bardzo doświadczenia w tej dziedzinie.
Jak jade z górki i wciskam hamulec jest odczuwalne dosc mocne szarpnięcie, kiedy chce ruszyc to po puszczeniu hamulca musze poczekac ok sekundy zanim samochód ruszy- nie wiem czy tak ma być czy nie.
następna rzecz: podczas jazdy biegi zmieniaja sie płynnie ale czsem, choć żadko zwiększają sie obroty zanim wrzuci sie wyższy bieg. Czasami też jak puszcze gaz to skrzynia trzyma obroty a czasami tak jak bym jechał na luzie.
Niedawno byłem na warsztacie to powiedzieli mi ze wszystko jest ok tylko olej by sie przydało wymienic i zrobic update ECU, a na innym warsztacie natomiast powiedziano mi ze oleju sie nie wymienia bo i tak to nic nie zmieni i że prawdopodobnie coś w skrzyni jest zepsute.
czy ktoś kiedyś spotkał sie z czymś takim??
cub8
Nowicjusz
 
Posty: 3
Miejscowość: katowice/UK

03 Paź 2009, 17:25

Niestety masz auto dość zaawansowane elektronicznie musisz udać się na test komputerowy ASB ,powinien coś podpowiedzieć czy np.nie trzeba wymienić płyty sterownika z elektrozaworami lub samych elektrozaworów ,tylko w ten sposób unikniesz poważniejszych kosztów,nie jeżdzij takim autem,gdyż mogą powstać uszkodzenia dużo poważniejsze :!:
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8587
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

04 Paź 2009, 09:10

OKRESOWA WYMIANA OLEJU w skrzyni automatycznej to konieczność. Co około 60 tys. trzeba zmieniać olej. Spalony olej może powodować niewłaściwą pracę skrzynki a nawet jej uszkodzenie. Znajdź bagnet do oleju w skrzyni, powinien to być taki sam jak do oleju, wyciągnij na rozgrzanym, pracującym silniku, sprawdź poziom i powąchaj, powinien być przejrzysty o intensywnej barwie i nie śmierdzieć spalenizną. Silnik musi też być wolny od wad (odczyty z czujników), to też powoduje niewłaściwą pracę skrzynki. Odpowiednio traktowany automat jest o wiele trwalszy od skrzynek manualnych (brak sprzegła ciernego, docisków, brak synchronizatorów)
karlone
Zaawansowany
 
Posty: 675
Miejscowość: Śląsk

04 Paź 2009, 10:57

dzięki wielkie.
mam nadzieje ze wymiana oleju pomoże.
ostatnio wyskoczyi mi informacja: TRANSMISSION SERVICE REQUIRED.
pojechałem na warsztat, podpieli go do kompa i wyskoczył błąd 012b- drive train decoupling error. Skasowalio go i powiedzieli ze to nic takiego i ze wymiana oleju i update Ecu by sie przydało ale ze nie jest to takie pilne, a jak byłem na innym warsztacie w sprawie czego innego to sie zapytałem co tam o tym sądza to mi gosciu powiedzial ze wymiana oleju nic nie pomoze i prawdopodobnie tylko wyżuce kase i ze mam jechac gdzies gdzie naprawiaja automaty bo to prawdopodobnie cos powaznego, dlatego zgłupialem i juz nie wiedzialem co mam w koncu zrobic. ale chyba jednak sie skusze na ta wymiane, bo gdzie sie nie spojrzy to pisza ze trzeba wymieniac olej.
mam nadzieje ze to nic powaznego bo szkoda by mi sie go bylo pozbywac bo jest w naprawde dobrym stanie a wymiana skrzyni raczej nie wchodzi w gre.
dzieki jeszcze raz i pozdrawiam
cub8
Nowicjusz
 
Posty: 3
Miejscowość: katowice/UK

06 Maj 2010, 11:30

Odpowiedz na wszystkie te bolączki z szarpaniem skrzyni

Skrzynia AW55-50 należy do bardzo popularnych „automatów” w dzisiejszych pojazdach. Można ją spotkać m.in. w :

* GM,
* Opel,
* Saturn
* Nissan nazwa kodowa RE5F22A,
* Volvo,
* Saab,
* Renault,
* Fiat
ty masz u siebie tą skrzynię

Sterownik skrzyni biegów AW55-50 to klucz do większości usterek. A raczej kilka jego elementów.

3 liniowe elektrozawory (na zdjęciu) są skalibrowane do płyty sterującej. Zamiana między płytami zaworów SLS i SLT bez ich wcześniejszego skalibrowania nie jest zalecana. Aczkolwiek praktyka pokazuje że możliwa.

A czym konkretnie zajmują się te elektrozawory? Jak wcześniej wspomnieliśmy w płytach sterujących AW55-50 znajduje się szereg zaworów regulujących pracą skrzyni. Choć mogłoby się wydawać że płyty z wielu różnych modeli wygladają identycznie to jednak tak nie jest.

Elektrozawory regulacji ciśnienia

SLT - elektrozawór regulacji ciśnienia liniowego. W momencie poważnej awarii zawór ten jest zaprojektowany by dawał maksymalne ciśnienie. Wówczas w odczycie błędów skrzyni pojawiają się następujące błędy DTC :

* P0962,
* P0963

SLU - elektrozawór kontroli ciśnienia loc`upu konwertera (sprzęgła hydrokinetycznego). Jest podobny do SLT i SLS poza tym, że normalnie jest zamkniętym elektrozaworem. W przypadku jego awarii pojawią się następujące błędy DTC:

* P0966,
* P0967

SLS - elektrozawór zmiany i regulacji ciśnienia. Chroni zmiane biegu zależnie od warunków na drodzie i obciązenia. W przypadku awarii pojawi się błąd DTC:

* P0970,
* P0971

Adaptacja skrzyni AW55-50

Skrzynia AW55-50 wymaga adaptacji - czesto wielu przejechanych km by dopasować odpowiednio ciśnienia zmiany biegów. Volvo przeprowadza adaptację komputerowo. Często do końca nie wykonana adaptacja objawiać się będzie :

* wzrost obrótów w trakcie zmiany biegów z reguły z 2-3 dające uczucie jakby samochód sę ślizgał,
* mocna redukcja z uderzeniem gdy pedał gazu nie jest wciśnięty,
* uderzenia w trakcie zmiany z Parkingu na wsteczny, bądź neutral,
* po zatrzymaniu na światłach i wciśnięciu hamulca po około 2 s głuch odgłos ze skrzyni

Czy można wykonać adaptację skrzyni AW55-50 bez użycia komputera?

1. Uruchom pojazd i ustaw pozycję na "D" jedź z prędkoćią około 8 km/h i powoli zatrzymaj pojazd- powtórz około 10 -razy,
2. na biegu jałowym wciśnij hamulec i zmień wybierak z pozycji "N" na "D" i przytrzymaj tak przez około 30 sekund, zwolnij hamulec i powtórz około 10 razy.

Pamiętaj!

W skrzyni automatycznej AW55-50 należy wymieniać olej co 60 000 - 80 000km. Jeżeli chcesz uniknąć niepotrzebnych i drogich napraw nie gazuj skrzyni nim olej nie osiągnie temperatury optymalnej (około 30 min jazdy).
Ponieważ jak wcześniej wspomniałem występuje wiele odmian tych skrzyń , sterowanie ma wiele wariacji i układów , które może pasować do modelu z innego pojazdu. Obecnie mamy zainstalowane 6 elektrozaworów zmiany, które oczywiście można zainstalować źle, 4 z nich można zamontować nie do tych gniazd, lub choćby zastąpić układem 1 otwarty, drugi zamknięty. Tak też bywa. Elektrozawory zmiany powinny być sprawdzone pod kątem odpowiedniego przepływu jak są otwarte i trzymania ciśnienia jak są zamknięte.
luki.wwl
Nowicjusz
 
Posty: 1
Miejscowość: Polska

03 Cze 2010, 08:38

Witam, może mi tutaj ktoś pomoże;]

Posiadam Volvo S80 2,4 170km i mam pewien problem ze skrzynią!

Z objawami takimi jak prześlizg z 2-3 bieg czy stuknięcie lekkie po zmianie biegu z R na D to pewnie się już spotkaliście.
Natomiast mi wyskakuje komunikat "GEEN OLIEDRUK STOP AUTO Z.S.M" i czasem jeszcze inny też sie zaczyna "GEEN OLIEDRUK .....MOTOR ZAF"? coś takiego komunikat nie pojawia się od razu tylko po rozgrzaniu auto powiedzmy po jakiś 15-20 minutach. Chcę wymienić olej kupiłem nawet w servisie żeby nie było!! do mnie do skrzyni wchodzi 7,8l powiedzmy 8 a na wymianę trzeba 12 bo należy przy wymianie przepłukać skrzynię! a że litr tego gówna kosztuje 85zł to postanowiłem kupić 10l i jeszcze Pan w serwisie był na tyle spoko ze spuścił mi 10zł z litra czyli olej mnie wyszedł 750zł za 10l.

I teraz mam problem! bo wymienić olej to nie sztuka z tego co mi mówili w serwisie trzeba tak:

zlać olej na zimnym silniku ( zejdzie prawdopodobnie 2-3 l)
wlac taka sama ilość oleju w miejsce gdzie jest miarka oleju w skrzyni
przejechac ok 10-20 km wrócic
i znowu sposcic olej (bo cały nie zejdzie) uzupełnic i tą czynność ogólnie powtórzyć 3 razy!!
I nie było by problemu! skąpy nie jestem chetnie bym to komuś zlecił nawet za 150zł samą wymianę tylko ze jest problem z tym komunikatem??? co on oznacza?
Szukając tłumaczenia okazało się żę coś z ciśnieniem oleju!?
i pytanie! czy są jakieś czujniki w skrzyni? czy nie ma?
w servisie mowił mi mechanik ze nic takiego nie ma zadnego czujnika?
dodam ze pojawianie sie tego komunikatu nie jest spowodowane olejem w silniku bo ten bład pokazuje sie po rozgrzaniu nawet gdy raptownie zmieniam bieg z R na D czy na odwrót...
dzwoniłem do zakładu pod wrocławiem gdzie robia testy ASB i facet mi powiedział ze jest tam dużo czujników itp...wczoraj bylem u lokalnego gościa koło Lublina i mówi mi ze nie ma???
Więc o ch... chodzi? bo ja podejrzewam ze tak jak opisał kolega wyżej są czujniki w tej płycie sterującej...i wymiana olkeju wymiana a wina tych szarpań jest przez te elektrozawory!!! które idioci albo zle ustawiaja albo mało kto o tym wie? a wiadomo że się mówi ze skrzynia aut to zagadka i w [wulgaryzm] kosztuje....i dochodze do wniosku ze pojade do gościa wymienić olej oczywiscie nie moge ze swoim tylko z jego olejem bo jak stwierdzil do baru z flaszka sie nie wchodzi..
Boje się ze przy badaniu ktoryś zaraz powie trzeba wymieniac to czy tamto remont itp i ch....2-3tys w plecy w być może trzeba tylko ustawic te elektrozawory wymienić ilej i tyle...dodam ze ogolnie skrzynia ładnie chodzi i ładnie zmienia czasem tylko jest ten prześlizg...
I może ktoś sie orientuje czy jest w skrzyni pompa oleju??? bo podejrzewam ze ten komunikat jest związany ściśle z ciśnieniem oleju w skrzyni...dodam że poziom oleju w skrzyni jest ok. Pozdrawiam jak ktoś jest mocno zorientowany niech sie odezwie
:neutral: gg 1037404
Grzesiu1987
Nowicjusz
 
Posty: 1
Miejscowość: woj. Lubelskie
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Dlaczego warto rozważyć kupno samochodu elektrycznego?
    Zainteresowanie samochodami elektrycznymi stale rośnie i nie wygląda na to, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić. Powody tego stanu rzeczy są różne, ale z pewnością najważniejsze są dwa – znaczące zmiany ...

25 Sty 2011, 00:55

witam wszystkich mam pytanie i problem z automatem wyskakuje mi komunikat ze potrzeba servisu wiec pojechałem do volva i wyskpczył mi bład5310 tzn. brak komunikacji pomiedzy skrzynia a silnikiem dodam jeszcze ze po przejechaniu jakies 10km albo okoł 20-30min zaczyna sie szarpamie z2 na3 olej byłwymieniany ok 1000km temu gdzie mam szukac przyczyny bo mechaniki wymienili by najlepiej cała skrzynke pozdrawiam
josi
Nowicjusz
 
Posty: 1
Miejscowość: polska