VW Crafter - różne V ładowania

19 Paź 2020, 01:26

Cześć. Mam Craftera z 2019 roku, akumulator AGM oczywiście auto wyposażone w start stop i to tzw. Inteligentne ładowanie.

Wkurzało mnie to że za każdym razem przy odpaleniu musiałem klikać przycisk od start stopu, odpiąłem więc czujnik na minusowej klemie. Start stop się dezaktywował ale jedno mnie ciekawi.

Gdy na dworze jest około 10 stopni ładowanie wynosi około 14-14.2V. Latem przy około 30 stopniach było to tylko 13.2-13.5V. Tak więc km cieplej na dworze tym mniejsze V ładowania a im zimniej rośnie.

Moje pytanie czy to normalne i czy ten akumulator przy np 13.5V latem będzie dobrze naładowany?
Andrzej09303
Nowicjusz
 
Posty: 26

19 Paź 2020, 09:34

Andrzej09303 napisał(a):Gdy na dworze jest około 10 stopni ładowanie wynosi około 14-14.2V. Latem przy około 30 stopniach było to tylko 13.2-13.5V.
Ładowanie sprawdzałeś jak silnik był całkowicie rozgrzany? Czas postoju samochodu wcześniej był taki sam w obu przypadkach?
Warto by było sprawdzić napięcie spoczynkowe akumulatora w lato przed odpaleniem i w zimę oraz porównać te wartości. Oczywiście inteligentne sterowanie ładowaniem może zmieniać jego wartość.

Andrzej09303 napisał(a):akumulator AGM oczywiście auto wyposażone w start stop i to tzw. Inteligentne ładowanie
Mając takie rozwiązanie i akumulator moim zdaniem wartości powyższe mogą być jak najbardziej prawidłowe. Instalacja samochodowa zachowuje się bardzo podobnie do ładowarki gdzie przy pełnym akumulatorze napięcie może być 13,1 – 13,5 V (podobnie u Ciebie), a gdy zachodzi potrzeba jego doładowania napięcie podnosi się do 14,1 - 14,4 V czyli praktycznie dokładnie tyle samo jak w przypadku ładowarki.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10133
Zdjęcia: 35

19 Paź 2020, 09:48

Źle mnie zrozumiałeś. Odłączyłem czujnik właśnie od tego inteligentnego ładowania.

Po jego odłączeniu napięcie ładowania jest stałe w zależności od temp na zewnątrz. Niezależnie od poziomu rozładowania akumulatora czy rozgrzania silnika.

Wygląda to mniej więcej tak :

3* - 14.4V
15* - 14.0v
30* - 13.5v

Terez moje pytanie.

Zakładając że akumulator rozładował się w 70% czy będzie wstanie poprawnie się naładować w lato przy napięciu 13.5v?
Andrzej09303
Nowicjusz
 
Posty: 26

19 Paź 2020, 11:32

Andrzej09303 napisał(a):Źle mnie zrozumiałeś. Odłączyłem czujnik właśnie od tego inteligentnego ładowania.
Ok, tylko że taki akumulator przy takim stałym ładowaniu może szybciej ulec awarii. Po to właśnie masz sterowanie inteligentne aby wytrzymał jak najdłużej.
Andrzej09303 napisał(a):Zakładając że akumulator rozładował się w 70% czy będzie wstanie poprawnie się naładować w lato przy napięciu 13.5v?
Przy zwiększonych obrotach jest cały czas 13,5V sprawdzałeś to? Bo może podczas jazdy będziesz miał ponad 14V. Teoretycznie tak rozładowany akumulator żeby doładować porządnie przez alternator powinno się zrobić trasę z 300km jadąc non stop jakieś 4-5h. Ale najlepszym wyjściem jest jego naładowanie za pomocą prostownika. Nie wiem czy przy tak rozładowanym akumulatorze odpaliłbyś silnik chyba raczej nie.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10133
Zdjęcia: 35

19 Paź 2020, 11:38

Obroty nie mają znaczenia. Problem z tym inteligentnym ładowaniem jest taki, że auto jeździ w trasy. Ma lodówkę i webasto.

Powiedzmy że kierowca stanął o godz 16.00 i do 22 używał ładowarek itp. Rozładował aku do 70%. Odpala silnik żeby doładować aku co by rano odpalić, ale system uważa że ma dość prądu na rozruch i nie ładuje go napięcie wynosi 12,5v na odpalonym silniku.

Dlatego właśnie odłączyłem ten czujnik tylko ciekaw jestem czy latem się doładuje odpowiednio
Andrzej09303
Nowicjusz
 
Posty: 26

19 Paź 2020, 11:47

Andrzej09303 napisał(a):system uważa że ma dość prądu na rozruch i nie ładuje go napięcie wynosi 12,5v na odpalonym silniku
To nie jest tak. System właśnie widzi że akumulator jest rozładowany i ładuje go mniejszym napięciem i pewnie z czasem jak będzie bardziej naładowany jego wartość wzrośnie. Przyjrzyj się jak robi to prostownik w przypadku takiego akumulatora. tam nie będziesz miał napięcia od razu 14V.

Andrzej09303 napisał(a):Problem z tym inteligentnym ładowaniem jest taki, że auto jeździ w trasy. Ma lodówkę i webasto
Jeżlei jest problem po takim postoju to należało by tu kupić powerbank do lodówki który ją zasili na postoju a podczas jazdy będzie ładowany. Przypuszczam ze to by rozwiązało problem z akumulatorem nawet przy dłuższym postoju i używaniu webasto. Power banki potrafią zasilić lodówkę nawet do ponad 8h.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10133
Zdjęcia: 35

19 Paź 2020, 11:54

Myślałem też nad 2 aku takim 80ah
Andrzej09303
Nowicjusz
 
Posty: 26

19 Paź 2020, 16:31

Andrzej09303 napisał(a):Wkurzało mnie to że za każdym razem przy odpaleniu musiałem klikać przycisk od start stopu, odpiąłem więc czujnik na minusowej klemie. Start stop się dezaktywował ale jedno mnie ciekawi.

System strat stop się nie dezaktywował. System układu inteligentnego ładowania aku"stwierdził" że aku jest rozładowany i wyłączył system start stop. Normalna procedura w każdym samochodzie. Żeby zdezaktywować ten system, to trzeba to zrobić przez komputer w serwisie.
Andrzej09303 napisał(a):Po jego odłączeniu napięcie ładowania jest stałe w zależności od temp na zewnątrz.

Ponieważ ten czujnik na aku to nie jedyny czujnik w całym układzie. Jest jeszcze m. in. czujnik temperatury zewnętrznej, który również jako nie jeden, decyduje o ładowaniu akumulatora. Jest po to, ponieważ im zimniej na zewnątrz, to sprawność aku maleje. Nawet AGM. A im cieplej, tym sprawność aku większa. Potwierdzeniem powyższego są twoje słowa
Andrzej09303 napisał(a):Niezależnie od poziomu rozładowania akumulatora czy rozgrzania silnika.

Odłączając czujnik naładowania aku, zrobiłeś jedną z najgorszych rzeczy. W zimie, mogą się pojawić problemy z elektryką, bo czujnik temp. zewnętrznej będzie podawał do sterownika systemu taką a nie inną temperaturę, a system, nie widząc napięcia na aku, może przyjąć, że jest on rozładowany i będzie podawał wysokie napięcie ładowania. I tak też prawdopodobnie jest, bo w przypadku zbyt niskiego naładowania aku, system inteligentnego ładowania, wyłącza system start stop, o czym wspomniałem wcześniej.
Czujnik na klemie minusowej to czujnik kontroli stanu naładowania akumulatora. Na jego podstawie system inteligentnego ładowania oblicza jakim napięciem, a właściwie prądem, alternator ma ładować akumulator. W zależności od rozwiniętego systemu inteligentnego ładowania akumulatora, może w nim być również czujnik temp. akumulatora.
Można jeszcze dużo pisać o tym systemie, ale jedno jest pewne - po odłączeniu tego czujnika na klemie minusowej, aku będzie ładowany albo za małym prądem, albo za dużym. Gdyby czujnik był podłączony, to przy rozładowanym aku altek będzie ładował najpierw mniejszym, a potem większym prądem. A tak jest ładowany cały czas takim samym prądem.
Andrzej09303 napisał(a):Wkurzało mnie to że za każdym razem przy odpaleniu musiałem klikać przycisk od start stopu

Andrzej09303 napisał(a):Problem z tym inteligentnym ładowaniem jest taki, że auto jeździ w trasy. Ma lodówkę i webasto.

Skoro auto jeździ w trasy, to nie rozumiem, dlaczego wyłączasz system start stop? Tym bardziej, jak masz lodówkę i webasto...Odłączyłeś tak w sumie, najważniejszy czujnik. Gdy aku będzie słabawy z powodu tej lodówki, to system i tak nie wyłączy silnika. A webasto nie ma raczej nic do tego, bo jak aku będzie słaby, to i tak go nie włączy. Bo cały ten system działa tak, że w aku pozostawia na tyle prądu, żeby można było uruchomić silnik. Pod warunkiem, że webasto jest oryginalne, a jak dokładane, to odpowiednio podłaczone.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

19 Paź 2020, 16:41

Dzięki za obszerna odpowiedź. Powiedzmy że podłącze spowrotem czujnik.

Powiedzmy że auto stało na postoju kilka godzin z webastem. Napięcie aku wynosi 12.2v. Odpalam silnik a napięcie utrzymuje się tylko 12.5v jak zmusić go do ładowania?
Andrzej09303
Nowicjusz
 
Posty: 26

19 Paź 2020, 17:59

Andrzej09303 napisał(a): Odpalam silnik a napięcie utrzymuje się tylko 12.5v jak zmusić go do ładowania?

Nie ma takiej możliwości. Jak silnik osiągnie żądaną temperaturę, to system sam zdecyduje w jakim stanie jest aku i na podstawie pozostałych czujników poda do alternatora informację, jakim napięciem/prądem ma ładować aku. Napięcie/ładowanie jest uzależnione od wielu czynników i to sam system decyduje o wielkości ładowania. W to wchodzi m.in to, czy inne odbiorniki pracują i jaki prąd pobierają. Np. czy jedziesz na światłach mijania, na klimie, jaka jest moc dmuchawy włączona itd itd.
Ważne też jest, od razu napiszę, że nie wolno odłaczać aku od samochodu. Po każdym odłączeniu aku trzeba go " zarejestrować " w ECU. Jak aku będzie słaby, a ty go wymienisz, to po podłączeniu nowego, innego, należy o tym poinformować ECU. Inaczej napięcie ładowania nie będzie adekwatne do stanu aku. Bardzo często właśnie ludzie skarżą się, że aku był słaby, a po jego wymianie nadal jest to samo, ma dziwne napięcia ładowania, aku się rozładowuje itd itd.
Podsumowując - mając auto z systemem start stop, samemu nie powinno się w tym aucie grzebać, nie posiadając wiedzy o tym systemie.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000