0.5l na 2tkm. wow, o czym my tu mowimy? poczytaj co pisze w instrukcji! pozwolę sobie zacytować. "dopuszczalne zużycie oleju 1l na 1000km" niestety koncernowi VW nie wyszła konstrukcja motoru 1.4 16V (i bliźniaczych), a to po przez zastosowanie 3 częściowych pierścieni olejowych, ktore w dosc szybkim czasie zapiekają się i juz nie zbierają oleju tak jak powinny. Niektórzy próbują ratować motor wymieniając pierścienie na 2 częściowe. Zmiana oleju nie zniweluje problemu, ewentualnie przesunie go troche w czasie. Oczywiscie nie neguje teorii Artura, bo przy dlugim postoju auta czort wie czy wszystkie uszczelnienia motoru sa w 100% szczelne. niebede tu pisal o dosc szybkiej owalizacji cylindrów, bo przy Twoim przebiegu raczej nie występuje. To pierwszy powód spożywania oleju przez tą jednostkę.
Kolejnym jest samo odpowietrzenie układu korbowo-tlokowego. plasikowy separator olejowy poza blokiem silnika tez sie nie sprawdzil (szczegolnie w krajach gdzie zimą temp potrafi spaść ponizej -15stC). Często zamarza odma lub przewód do filtra powietrza, co skutkuje wzrostem ciśnienia w układzie i wypchaniem oleju przez najłatwiejsze ujście silnika(czyli bagnet). Koncern VW zauważył problem i rozpoczął akcje serwisowa, która polega na montażu grzałki na przewodzie odmy , która i tak g.... dala. Problem rozwiązano dopiero gdy zaczęto stosować podgrzewaną odmę (jednostki BBY i pokrewne) i wyprowadzeni jej bezpośrednio w kolektor ssący co uchronilo przepustnice przed mgiełką olejową z odmy. Uff... mysle ze wszystkiego o modernizacji i usprawnieniu odpowietrzania dowiesz sie jak roch e o nim poczytasz.
Wspomnę jeszcze o problemach z skrzyniami biegów w których ścinają się nity mechanizmu różnicowego. Wyłamane elementy wypychają obudowę i olej na glebie
Aha, najlepsze jednostki VW pod podtlenek gazu to wolnossąca jednostka 1.8 125KM, oraz stara konstrukcja 2.0 115KM. pozdrawiam