Sqeed napisał(a):połączenie styków przekaźnika zasilających załącza wentylator, styków sterujących przekaźnikiem już nie.
Sqeed napisał(a):czemu zwarcie styków sterujących przekaźnikiem nie załącza ?
Mostkując ( łącząc ) styki "sterujące" przekaźnika, czyli piny 85 i 86 zrobiłeś zwarcie - połączyłeś plus z minusem. Chcąc zasterować przekaźnik przez cewkę przekaźnika ( sprawdzić, czy cewka jest sprawna, to musisz na pin 85 podać minus. Jak to zrobisz, to przekaźnik powinien załapać, a wentylator ruszyć. Tyle tylko, że jest to nieco utrudnione zadanie, bo przekaźnik musi być włożony w gniazdo. Ale da się zrobić. Dzięki temu mozna od razu sprawdzić styki robocze przekaźnika, czy nie są np. nadpalone, co może powodować wspomniane problemy.
Co do schematu - nie do końca jest onwłaściwie chyba narysowany, bo jak się nie mylę, to cewką przekaźnika nie steruje czujnik temp. tylko sterownik silnika. Nie zmienia to jednak faktu, że ów sterownik podaje na cewkę minus. Idąc tym tropem, przekaźnik można też zasterować podając minus na wtyczkę czujnika temp. sterownik silnika powinien wówczas odczytać, że czujnik ma max. temperaturę i powinien załączyć wentylator.
Sprawdż też bezpieczniki od wentylatora, czy czasem któryś nie jest spalony po tym połączeniu styków sterujących.
Czujnik też można sprawdzić, mierząc jego opór i temperaturę. Trzeba mieć do tego oczywiście tabelę.
Jednak patrząc na problem, szukając przyczyny, zainteresowałbym się też termostatem, który być może zbyt późno się całkowicie otwiera. Bo sam czujnik, wydaje mi się, że włacza się w miarę dobrej temperaturze. Trzeba bowiem pamiątać, że płyn chłodzący nie gotuje się przy 100 stopniach, tylko przy większej. Np. początkowa temp. wrzenia płynu Borygo Nowy to 107,5 stopnia. Więc jak wentylator włacza się przy 100 stopniach, to wszystko jest ok. Pytanie tylko, przy ilu stopniach ci się płyn gotuje i jaki masz, bo to od płynu zależy jego temp. wrzenia.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...