Wentylator załącza się przy ponad 100 st

27 Lip 2016, 22:22

Witam ponownie ;)
Ty razem problem z moja laguna polega na tym że wentylator chłodnicy załącza się powyżej 100*C i to na chwilę, zdarzyło się że czynnik zagotował się.
połączenie styków przekaźnika zasilających załącza wentylator, styków sterujących przekaźnikiem już nie.
Czujnik temperatury wody nowy, a jeżeli wierzyć tematowi niżej to sterowanie wentylatorem odbywa się poprzez sterownik.
http://megane.com.pl/topic/58168-laguna-i-2000r-problem-chlodzenia/
zbyt duża oporność na obwodzie czujnika ? błędne sterowanie ?
czemu zwarcie styków sterujących przekaźnikiem nie załącza ?


edit
przekaźnik załącza obwód zgodnie z schematem :
Sqeed
Nowicjusz
 
Posty: 27
Prawo jazdy: 15 12 2015
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Renault Laguna 1
Silnik: 2.0 16v 140km
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

29 Lip 2016, 08:44

Sprawdzałeś czujnik temperatury płynu chłodzącego czy jest sprawny? Sterownik powinien wcześniej załączać wentylatory. Być może czujnik wysyła błędne dane. Druga sprawa możesz podmienić przekaźnik jak masz drugi taki sam w skrzynce, nie załączanie i szybkie rozłączanie mogą powodować wypalone styki w obudowie przekaźnika.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

31 Lip 2016, 12:41

Sqeed napisał(a):połączenie styków przekaźnika zasilających załącza wentylator, styków sterujących przekaźnikiem już nie.

Sqeed napisał(a):czemu zwarcie styków sterujących przekaźnikiem nie załącza ?

Mostkując ( łącząc ) styki "sterujące" przekaźnika, czyli piny 85 i 86 zrobiłeś zwarcie - połączyłeś plus z minusem. Chcąc zasterować przekaźnik przez cewkę przekaźnika ( sprawdzić, czy cewka jest sprawna, to musisz na pin 85 podać minus. Jak to zrobisz, to przekaźnik powinien załapać, a wentylator ruszyć. Tyle tylko, że jest to nieco utrudnione zadanie, bo przekaźnik musi być włożony w gniazdo. Ale da się zrobić. Dzięki temu mozna od razu sprawdzić styki robocze przekaźnika, czy nie są np. nadpalone, co może powodować wspomniane problemy.
Co do schematu - nie do końca jest onwłaściwie chyba narysowany, bo jak się nie mylę, to cewką przekaźnika nie steruje czujnik temp. tylko sterownik silnika. Nie zmienia to jednak faktu, że ów sterownik podaje na cewkę minus. Idąc tym tropem, przekaźnik można też zasterować podając minus na wtyczkę czujnika temp. sterownik silnika powinien wówczas odczytać, że czujnik ma max. temperaturę i powinien załączyć wentylator.
Sprawdż też bezpieczniki od wentylatora, czy czasem któryś nie jest spalony po tym połączeniu styków sterujących.
Czujnik też można sprawdzić, mierząc jego opór i temperaturę. Trzeba mieć do tego oczywiście tabelę.
Jednak patrząc na problem, szukając przyczyny, zainteresowałbym się też termostatem, który być może zbyt późno się całkowicie otwiera. Bo sam czujnik, wydaje mi się, że włacza się w miarę dobrej temperaturze. Trzeba bowiem pamiątać, że płyn chłodzący nie gotuje się przy 100 stopniach, tylko przy większej. Np. początkowa temp. wrzenia płynu Borygo Nowy to 107,5 stopnia. Więc jak wentylator włacza się przy 100 stopniach, to wszystko jest ok. Pytanie tylko, przy ilu stopniach ci się płyn gotuje i jaki masz, bo to od płynu zależy jego temp. wrzenia.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Dlaczego trzeba posiadać ubezpieczenie motocykla?
    Ubezpieczenie motocykla jest obowiązkowe podobnie jak w przypadku samochodu. Warto sprawdzić, ile kosztuje ubezpieczenie motocykla na rynku, bo oferty TU różnią się od siebie. W wyborze najkorzystniejszej polisy pomaga ...
    Zużycie paliwa na biegu jałowym
    Ile spala przeciętnie osobowe auto podczas pracy silnika na wolnych obrotach? Wiadomo, że różnice między ciepłym, a zimnym silnikiem są spore, więc przyjmijmy że silnik nagrzany jest do 90 stopni. Czasami lubię zostawić ...