05 Wrz 2008, 12:01
Panowie za dużo chyba kombinacji z tym jest.
Ale od początku - żeby radio podłączyć tak,żeby grało cały czas,bez względu na położenie stacyjki,na zasilanie radia(w radiu powinien to być kolor przewodu czerwony,a dodatkowo na radiu powinien być naklejony opis koloru przewodów i ich funnkcji) należy podać +12V bezpośrednio z akumulatora(przez bezpiecznik w instalacji samochodu oczywiście).Od strony samochodu może to być przewód czerwony,mogą to być dwa czerwone(o tym drugim zaraz napiszę)a moze być też pomarańczowy lub żółty(aczkolwiek żółty to przeważnie zasilanie anteny elektrycznej,która wysuwa się po włączeniu radia.Na tym przewodzie(od radia) +12V pojawia się po włączeniu radia.Należy więc uważać,żeby nie zrobić zwarcia w instalacji samochodu).Drugi czerwony,o którym wspominałem wyżej,może tez być zasilającym,ale na nim napięcie pojawia się dopiero jak przekręci się kluczyk w stacyjce w poz.1 lub jak tylko włożymy kluczyk do stacyjki lub jak stacyjkę przekręcimy w poz. 3.Wszystko zalezy od stacyjki i instalacji samochodu.
Ale to można bardzo łatwo sprawdzić - wystarczy wziąść w łapkę miernik i sprawdzać,czy na poszczególnych przewodach pojawia się napięcie - najpierw przy wyłączonej stacyjce i wyciągniętych kluczykach,później przy włożonych kluczykach do stacyjki,ale stacyjka nie przekręcona w żadną pozycję,następnie przekręcona stacyjka w poz. 1 i dlaej w pozycję 2 i potem w 3.4 pozycja to zapłon.
Od strony radia kolory przewodów zazwyczaj oznaczają - żółty - zasilanie elektrycznej anteny samochodu,czerwony - zasilanie,pomarańczowy - podtrzymanie pamięci.Może być jeszcze przewód do podświetlania klawiszy radia.No i przewód czarny,to oczywiście masa.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...