Wyjeżdżasz na urlop, wakacje? Sprawdź czy masz koło zapasowe.

Jakie macie koło zapasowe w swoim samochodzie?

Pełnowymiarowy zapas
2
50%
Koło dojazdowe
2
50%
Zestaw naprawczy w sprayu
0
Brak głosów
Razem głosów : 4

02 Sie 2019, 15:12

Wakacyjne miesiące to czas urlopów i wyjazdów w długie trasy. Podczas takich podróży kierowca powinien być przygotowany na różne scenariusze, łącznie z uszkodzeniem opony. Tym bardziej, że statystycznie w około 30% pojazdów jeżdżących na letnich oponach przynajmniej jedna z nich wykazuje oznaki zniszczenia(1). Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault przygotowali praktyczny poradnik o wymianie koła dla posiadaczy aut wyposażonych w koło zapasowe.

Uszkodzona opona to duży problem, zwłaszcza w przypadku dalekiej podróży, np. za granicę. W związku z tym jeszcze przed wyjazdem należy sprawdzić stan ogumienia, by móc zapobiec przykrej niespodziance. Okazuje się, że blisko co trzeci kierowca nie dba o letnie opony w wystarczającym stopniu.
Wyjeżdżasz na urlop, wakacje? Sprawdź czy masz koło zapasowe. Nawet kontrola stanu opon przed wyjazdem nie da nam jednak gwarancji, że koło zapasowe nigdy się nie przyda. Konieczność zmiany koła może wynikać z wielu czynników. Na drodze może znajdować się szkło czy gwóźdź, czasem opona ulega zniszczeniu z powodu niewłaściwego ciśnienia w jej wnętrzu. Dlatego warto wozić ze sobą koło zapasowe oraz narzędzia potrzebne do jego wymiany, mimo że zgodnie z polskim prawem nie ma takiego obowiązku.

Podczas wymiany koła podstawową kwestią jest zapewnienie bezpieczeństwa sobie oraz innym użytkownikom ruchu. Dlatego należy zjechać na pobocze lub w inne bezpieczne miejsce oraz ustawić za samochodem trójkąt ostrzegawczy. Przedmioty potrzebne do wymiany koła to klucz do śrub, podnośnik, latarka, rękawice robocze oraz kawałek tektury, który zapobiega pobrudzeniu ubrania. Przydatny może okazać się także specjalny środek penetrujący, który ułatwi odkręcanie śrub.

Wymiana koła – krok po kroku
1. Przed rozpoczęciem wymiany koła, należy umieścić samochód na twardej i płaskiej powierzchni, a następnie wyłączyć silnik, zaciągnąć hamulec ręczny i wrzucić pierwszy bieg.

2. Kolejne kroki to zdjęcie kołpaków (jeżeli takie mamy założone na stalowe felgi) i częściowe odkręcenie śrub mocujących koło. Najłatwiej zrobić to przy użyciu klucza na długiej rączce, tzw. krzyżaka.

3. Potem powinno się umieścić lewarek w odpowiednim punkcie zaczepienia. W przypadku użycia podnośnika w kształcie pionowej śruby obracanej dźwignią lub korbką należy pamiętać, że jego wspornik musi wejść do wzmocnienia w karoserii (przyspawane jest ono zwykle na brzegu progu, pośrodku podwozia lub przy każdym z kół). Lewarek typu "romb" wystarczy zaś podstawić pod samochód w miejscu, gdzie spód auta został wzmocniony dodatkową blachą (zazwyczaj pośrodku progu między kołami albo na jego końcach, przy kołach).

4. Gdy lewarek stabilnie tkwi już w odpowiednim punkcie zaczepienia, trzeba unieść samochód na wysokość kilku centymetrów, odkręcić całkowicie śruby i zdjąć koło.

5. Prawidłowe założenie nowego koła ułatwiają bolce wystające z tarczy hamulcowej lub bębna. Muszą one trafić w otwory w obręczy koła. Jeżeli bolec jest jeden, to koło należy ustawić tak, by wentyl był naprzeciwko niego.

6. Następnie należy wkręcić śruby mocujące na tyle, by koło trzymało się tarczy lub bębna, po czym opuścić samochód i dopiero wtedy, po przekątnej, mocno je dokręcić.

7. Ostatnią niezbędną czynnością jest sprawdzenie ciśnienia w oponie i w razie potrzeby napompowanie jej.

POLECAMY Bezpieczny wyjazd na wakacje

Nie zawsze koło zapasowe
W nowych modelach samochodów często zamiast koła zapasowego znajduje się dużo cieńsze koło awaryjne. Ma ono umożliwić jedynie dojazd do punktu, w którym opona zostanie naprawiona. Maksymalna prędkość, z jaką wolno jechać po założeniu koła awaryjnego, to najczęściej 80 km/h. W wielu autach w ogóle nie umieszcza się żadnego dodatkowego koła, a jedynie zestaw naprawczy, który pozwala uszczelnić oponę po niewielkim uszkodzeniu i dojechać do warsztatu.

źródło: (1) Badanie TNO i TML dla Komisji Europejskiej; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3808
Zdjęcia: 13113
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

01 Sie 2021, 23:01

Zawsze wożę koło zapasowe. Choć muszę je wozić w bagażniku bo nie mam pod autem koszyka to nigdy z niego nie rezygnuje żeby mieć troszkę więcej miejsca. Mam też że sobą kompresor na zapalniczkę. Na szczęście jeszcze nigdy ten zestaw mi się nie przydał
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1025
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

02 Sie 2021, 16:43

No to ja Wam powiem jeszcze ciekawostkę :) Ostatnio mówi mi znajomy że jechał i złapał gumę, zadowolony bo stwierdził że zmieni koło na dojazdówkę i będzie ok, pojedzie dalej. Okazało się że śnakrętki z alufelg (nieoryginalne felgi ale jakiejś dobrej firmy) nie pasowały do dojazdówki. W alufelgach miał nakrętki stożkowe, a oryginalne koło było na nakrętki z łbem płaskim. Warto na to zwrócić uwagę.

Co do samochodu była to Toyota Avensis.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10092
Zdjęcia: 35
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ubezpieczenie OC i AC samochodu bez tajemnic
    Ubezpieczenie samochodu to jedna z najważniejszych kwestii, o której muszą pamiętać właściciele pojazdów. Zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC mają swoje specyficzne role, które pozwalają chronić ...
    Kalkulator czasu podróży
    Kalkulator czasu podróży może być przydatny dla osób planujących dłuższe trasy, w tym wakacje, wyjazdy służbowe czy też przeprowadzki. Dzięki kalkulatorowi, można oszacować, ile czasu zajmie dana trasa i zaplanować ...