Wymiana / odłączanie akumulatora w hybrydzie - Toyota Auris II TS

27 Wrz 2023, 14:11

Cześć, tym razem chciałem opisać jak wygląda odłączanie lub wymiana akumulatora tego małego 12V w hybrydowym Aurisie z silnikiem benzynowym 1.8. Każdy sobie z tym poradzi bo procedura jest bardzo prosta!

  1. Co nam będzie potrzebne do wymiany?
  2. Jaki akumulator będzie nam potrzebny?
  3. Jakie napięcie jest na nowym akumulatorze?
  4. Jak wymienić akumulator w hybrydzie Toyoty?
  5. Czy coś się rozkoduje / zmieni po odłączeniu akumulatora?
Wymiana / odłączanie akumulatora w hybrydzie - Toyota Auris II TS

Co nam będzie potrzebne do wymiany?

Tak naprawdę potrzebujemy jedynie klucza 10mm ale może przydać się też cienki płaski śrubokręt do rozszerzenia klem żeby łatwiej było je zsunąć po odkręceniu.

Jaki akumulator będzie nam potrzebny?

Najlepiej kupić taki sam jak oryginalny AGM o oznaczeniu S34B20R YUASA akumulator ma lewy plus i tu warto wspomnieć że akumulatory z lewym plusem są w Aurisie hybrydowym w wersji kombi, natomiast w hatchbacku z tego co udało mi się ustalić jest akumulator z oznaczeniem S34B20L z prawym plusem. Dobrze mieć to na uwadze.

Jakie napięcie jest na nowym akumulatorze?

Sprawdziłem nowy akumulator ładując go na maksa i po 24 godzinach od odłączenia ładowania kiedy stał swobodnie w temperaturze pokojowej około 20*C napięcie wynosiło 12,93V.
Wymiana / odłączanie akumulatora w hybrydzie - Toyota Auris II TS

Jak wymienić akumulator w hybrydzie Toyoty?

W Aurisie HSD odkręcamy górne mocowanie akumulatora w dwóch miejscach w jednym jest śrubka, a w drugim nakrętka. Zdejmujemy je i odkładamy na bok. Następnie odkręcamy klemę akumulatora minusową i ją zdejmujemy, dalej plusową i również zdejmujemy. Na końcu odpinamy wężyk z lewej strony akumulatora od oparów / odgazowujący (wyciągamy). I to wszystko możemy wyjąć akumulator.
Wymiana / odłączanie akumulatora w hybrydzie - Toyota Auris II TS Montaż akumulatora jest w odwrotnej kolejności czyli po postawieniu go na miejscu docelowym zakładamy wężyk od oparów, następnie zakładamy klemę plusową (dobrze wciskamy) i przykręcamy, kolejna jest klema minusowa tu też dobrze wciskamy i przykręcamy. Teraz zakładamy mocowanie akumulatora i je przykręcamy. To wszystko!

Czy coś się rozkoduje / zmieni po odłączeniu akumulatora?

No właśnie pewnie każdy się nad tym zastanawia :) ale spokojnie wszystko będzie dobrze. Poniżej podaję listę z tym co zaobserwowałem, że się zmieniło ale podstawowe rzeczy które są niezbędne do jazdy nie zmieniają się i kluczyk nie rozkoduje się więc po wymianie akumulatora możemy normalnie wsiąść i od razu jechać w trasę :ok:

  1. Kasuje się licznik dzienny Trip A i B.
  2. Wyzerowane zostaje średnie spalanie od tankowania jak również i z ostatniego przejazdu.
  3. Godzinę na zegarku trzeba od nowa ustawić.
  4. Jeżeli mamy automatyczne lusterka to wracają one do stanu składania przy każdym zamknięciu samochodu (miałem tą opcję wyłączoną więc pewnie dlatego zauważyłem zmianę).
  5. Stacje radiowe nie rozkodowały się.
  6. Sparowane telefony również pozostały i nic nie trzeba na nowo ustawiać.
  7. Na ekranie baterii hybrydowej miałem przed wymianą dwie zielone kreski (około 45%), a po wymianie i włączeniu zapłonu pojawiło się sześć tak jak by bateria była w pełni naładowana (60%). Zaciekawiło mnie to więc przejechałem samochodem jakieś 30 km obserwując zachowanie trybu hybrydowego i ładowanie baterii, wszystko wygląda normalnie poza tym, że na początku jazdy szybko te kreski zeszły czyli prawidłowo.
Wymiana / odłączanie akumulatora w hybrydzie - Toyota Auris II TS
Napięcie ładowania akumulatora AGM (nowy akumulator) w samochodzie Toyota Auris HSD wynosi 14,5V. Takie utrzymywało się prze około 3 min. podczas mojego sprawdzania z podpiętym multimetrem.
Wymiana / odłączanie akumulatora w hybrydzie - Toyota Auris II TS
Napięcie na zaciskach akumulatora po 12 godzinach postoju od wyłączenia zapłonu wynosi 12,56V. Tu trzeba zauważyć, że świecą się lampki we wnętrzu i pewnie jakieś systemy zostały już uruchomione bo samochód został otwarty.
Wymiana / odłączanie akumulatora w hybrydzie - Toyota Auris II TS
Miejsce pod akumulator
Wymiana / odłączanie akumulatora w hybrydzie - Toyota Auris II TS
Tak to wszystko wygląda. Jeżeli macie jakieś pytania to piszcie postaram się na nie odpowiedzieć, a jak nie Ja to pewnie koledzy z forum pomogą :ok:
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5294
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

28 Wrz 2023, 10:37

Ja zadam od razu pytanie, które może gnębić kogoś - w jaki sposób ustawić lusterka, żeby się nie zamykały? Można to zrobić z poziomu menu w radiu czy trzeba kompa podpinać?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

28 Wrz 2023, 11:08

MotoAlbercik napisał(a):które może gnębić kogoś - w jaki sposób ustawić lusterka, żeby się nie zamykały? Można to zrobić z poziomu menu w radiu czy trzeba kompa podpinać?
Haha... tak myślałem, że w końcu ktoś o to zapyta :) jest to banalne i nie potrzeba nawet włączonego zapłonu z tego co sprawdziłem u siebie. Żeby włączyć / wyłączyć automatyczne składanie lusterek przy zamykaniu / otwieraniu auta należy nacisnąć i przytrzymać na raz dwa przyciski jeden od składania lusterek, a drugi od regulacji w górę przez około 3-5 sekund i to wystarczy.

Na załączonym zdjęciu zaznaczyłem o które przyciski chodzi.
Wymiana / odłączanie akumulatora w hybrydzie - Toyota Auris II TS
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5294
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

28 Wrz 2023, 12:56

No i wszystko chyba jsane, bo ustawienie zegarka to już pisać nie trzeba :)
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

28 Wrz 2023, 13:07

A miałeś kiedyś problem z tym małym 12V akumulatorem w swojej hybrydzie? Bo dużo w necie można spotkać problemów z tymi akumulatorami, że się rozładowują i są wtedy problemy z odpalaniem hybrydy itd.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10021
Zdjęcia: 35

28 Wrz 2023, 13:17

MotoAlbercik napisał(a):No i wszystko chyba jsane, bo ustawienie zegarka to już pisać nie trzeba
Dokładnie :ok:

Rokiko napisał(a):A miałeś kiedyś problem z tym małym 12V akumulatorem w swojej hybrydzie?
Nie nie miałem choć najdłużej kiedy samochód stał bez jazdy to chyba 7 dni jak dobrze pamiętam. Nawet teraz wymiana tego akumulatora była podyktowana bardziej napisaniem poradnika niż tym że akumulator wymagał wymiany. W tym temacie akumulator-yuasa-jak-sprawdzic-rok-produkcji-vt132675.htm dodam porównanie między nowym akumulatorem, a tym moim który służył w samochodzie ponad 7 lat i nadal jest dobry.

Rokiko napisał(a):Bo dużo w necie można spotkać problemów z tymi akumulatorami, że się rozładowują i są wtedy problemy z odpalaniem hybrydy itd.
Zgadza się ale to nie problem akumulatora :wink: tylko używania trybu ACC zamiar READY co zostało już opisane na forum w tym temacie tryb-accessory-vs-ready-w-hybrydzie-toyoty-o-co-tu-chodzi-vt131073.htm
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5294
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Scania serii R - najmocniejszy seryjny 730-konny silnik
    Podczas majowej prezentacji Scanii w Trier (Niemcy) poznaliśmy nową serię R wyposażoną w silniki V8. Wśród prezentowanych samochodów musiała oczywiście być Scania R z 730-konnym silnikiem. Jest to obecnie najmocniejszy ...