REKLAMA
Jak pewnie wszystkim wiadomo ten model boryka się z rdzewiejącym układem wlewu paliwa i można to zaobserwować w większości modeli P9 z silnikiem 1.0 i 1.3 które układ ten mają taki sam.
W moim przypadku podczas tankowania paliwa zaczęło ono kapać pod samochód. Było wiec jasne że coś jest nie tak z układem wlewowym którym paliwo dostarczane jest do zbiornika. Patrząc przez otwór wlewowy widać było w środku oznaki rdzy ale zaglądając pod samochód cały ten układ był skorodowany zewnętrznie. Nie było jednak widać jak on wygląda pod osłoną plastikową która montowana jest za kołem.
Zamówiłem więc nową rurę wlewową która kosztowała 300zł. Sprawdzałem też ceny używek ale oscylowały w granicach 200 - 250zł i były one już częściowo skorodowane przynajmniej od strony zewnętrznej więc nie było sensu kupować używki.
Czy wymiana jest trudna i skomplikowana?
Myślę, że każdy sobie z nią poradzi mając choć trochę wprawy w odkręcaniu śrub (to wystarczy). Do wymiany rury wlewowej wystarczyły mi najazdy aby wygodniej dostać się do całego tego układu. Rurę można wyjąć i założyć bez zdejmowania koła to dosyć istotna informacja.
Ile czasu potrzeba na wymianę?
Ja robiąc to pierwszy raz poświęciłem z całym przygotowaniem i sprzątaniem 2 godziny.
Jakie narzędzia potrzebujemy?
- klucz oczkowy 14mm
- klucz oczkowy 10mm
- płaski śrubokręt
Ile śrub trzeba odkręcać oraz ile spinek plastikowych?
Demontaż układu wlewowego paliwa polega na odkręceniu jednej śruby 14mm, dwóch opasek z rur wlewowej i odpowietrzającej 10mm lub śrubokręt, z trzeciego przewodu (też odpowietrzający najcieńszy zdejmujemy opaskę zaciskową, mnie to się udało wykonać palcami), powyższe robimy od spodu auta. Od strony koła mamy osłonę która trzyma się na plastikowych spinkach które rozpinamy podważając je lekko i przesuwając do góry, po tym cała osłona powinna wyjść bez problemu.
O czym warto wiedzieć?
Ta informacja przyda się wszystkim którzy mają taki model bo warto to zrobić nawet jak układ wlewowy paliwa jest jeszcze sprawny. Proponuję zdjąć osłonę tego układu która znajduje się za kołem i usunąć stamtąd całe błoto, u nie było go strasznie dużo przez co w tym miejscu powstawała największa wilgoć i tam rura przegniła rozpadając się. Dlatego warto po zdjęciu tej wspomnianej osłony oczyścić ją jeżeli jest jeszcze w dobrym stanie i zabezpieczyć. Unikniemy wtedy wymiany i dodatkowych kosztów.
Etapy wymiany krok po kroku.
1. Demontaż plastikowej osłony która znajduje się za kołem poniżej wlewu paliwa. Dwie plastikowe spinki lekko podważamy i wysuwamy do góry.
2. Odkręcenie opasek z rur które połączone są z wężami gumowymi pod samochodem klucz 10mm lub śrubokręt plus zdjęcie opaski z trzeciej cienkiej rurki. Następnie ściągamy węże.
3. Odkręcenie śruby trzymającej cały układ wlewowy który wymieniamy. Po jej odkręceniu całość powinna opuścić nam się do dołu i manewrując odpowiednio tym układem jesteśmy w stanie wysunąć go między kołem za zakolem do dołu demontując go całkowicie z samochodu.
4. Przy samym wlewie mocowanie jest na wcisk więc tam nic nie odkręcamy, trzeba tylko odkręcić korek wlewowy.
5. Montujemy wszystko w odwrotnej kolejności.
Aha ta trzecia rurka najcieńsza to jakieś odpowietrzenie i przy wlewie w kołnierzu plastikowym jest filtr gąbkowy który warto przeczyścić. Tej rurki nie wymieniamy bo nie ma jej w komplecie z nowym zamówionym układem wlewowym. U mnie ona wyglądała jak nowa.
Załączam zdjęcia jak to u mnie wyglądało. Link do albumu ze zdjęciami galeria/wlew-paliwa-toyota-yaris-p9-a1440.htm