Już w 29 państwach Europy wprowadzony jest wymóg jazdy na oponach sezonowych, a przepisy jasno precyzują okres lub warunki ich użytkowania. W 16 krajach są to konkretne daty kalendarzowe (Bułgaria, Czechy, Słowenia, Litwa, Łotwa, Estonia Szwecja, Finlandia Białoruś, Norwegia, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Mołdawia, Macedonia, Turcja). Jedynie 2 państwa mają ten obowiązek określony warunkami na drodze (Niemcy, Luxemburg). Są też kraje, w których występuje obowiązek mieszany kalendarzowo-pogodowy (Austria, Chorwacja, Rumunia, Słowacja), obowiązek nakładany znakami (Hiszpania, Francja, Włochy) czy konieczność dostosowania auta do zimy wraz z konsekwencjami finansowymi za spowodowanie wypadku na letnich oponach (Szwajcaria, Liechtenstein). Obowiązek kalendarzowy (określony datami): Bułgaria, Czechy, Słowenia, Litwa, Łotwa, Estonia Szwecja, Finlandia Białoruś, Rosja, Norwegia, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Mołdawia, Macedonia, Turcja, Ukraina
Obowiązek zależny od tylko od warunków pogodowych Niemcy, Luxemburg
Państwa w których z kolei nie ma żadnych obostrzeń za względu na łagodną zimę to m.in. Dania, Wielka Brytania, Irlandia, Portugalia, Węgry czy Grecja. Polska jest jedynym krajem z zimnymi i śnieżnymi zimami gdzie takiego wymogu nie ma. Z tego powodu co rok mamy statystycznie ponad 1000 wypadków więcej.
W 27 europejskich krajach, w których wprowadzono wymóg jazdy na oponach z homologacją zimową, nastąpiła średnio 46% redukcja prawdopodobieństwa wystąpienia wypadku drogowego w porównaniu z jazdą na oponach letnich w warunkach zimowych – takie są wnioski ze studium Komisji Europejskiej wybranych aspektów korzystania z opon związanych z bezpieczeństwem . Ten raport udowodnił także, że wprowadzenie prawnego wymogu jazdy na oponach posiadających homologację zimową zmniejsza liczbę śmiertelnych wypadków o 3% – a jest to tylko uśredniona wartość, bo są kraje, które odnotowały spadek liczby wypadków o 20%.
Redakcja napisał(a):Polska jest jedynym krajem z zimnymi i śnieżnymi zimami gdzie takiego wymogu nie ma. Z tego powodu co rok mamy statystycznie ponad 1000 wypadków więcej.
Bzdury i raz jeszcze bzdury szanowna redakcjo...Żyłeś w latach 80? Jakie wtedy były samochody i jakie wtedy były opony? I ile było wypadków/kolizji Czyż teraz, obecnie, nie mamy tak, że zimy to praktycznie nie mamy wogóle ( to, że spadło 30 cm śniegu i jest przez 5 dni, jest -5 stopni i droga biała, bo drogowcy zaspali, to jeszcze nie zima) , a auta są o wiele wiele lepiej wyposażone? wg tego co piszesz, to w latach 80 nie można by sobie było wyobrazić jazdy zimą...Bo byłoby to równoznaczne ze śmiercią... I to w miastach. a co dopiero w górach...Tak to każdy samochód musiał spadać w przepaść...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
Bateria magnezowa. Czy nowa technologia zastąpi baterie litowo-jonowe? Naukowcy z Toyota Research Institute of North America (TRINA) oraz University of Houston opracowali nową katodę i nowy elektrolit do baterii magnezowych. Wyniki prac zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym Nature Energy. ...
Po co kierowcy w zimie okulary przeciwsłoneczne? Zimą słońce to nieczęsty widok, ale kiedy się już pojawi, może stanowić zagrożenie w ruchu drogowym. Niski kąt padania promieni słonecznych sprzyja oślepieniu kierowcy. Nie pomaga również śnieg, od którego odbija ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.