Wypalanie DPF a zachowanie kierowcy

01 Wrz 2021, 08:19

Witam. Jestem użytkownikiem auta z DPFem i mam kilka pytań bo naczytałem się sporo i różne są opinie. Chodzi mi o sytuację gdy filtr się wypala.
1. Czy to prawda że prędkość auta nie ma tu znaczenia tylko obroty silnika ? Tzn nie musimy jechać ponad 100 km/h na 5 czy 6 biegu. Wystarczy że możemy jechać 60-80km/h z obrotami 2500-3000 na 3 lub 4?
2. Kiedy proces wypalania jest przerywany ? Tylko wtedy gdy zgasimy auto ? Czy również gdy zatrzymamy się bo np. przed nami skręca auto i musimy zredukować bieg do 1 i tym samym spadną nam obroty ? Właśnie tu też jest pytanie czy można redukować biegi podczas wypalania ? Dajmy na to jadę na 4 z obrotami 2500 i wrzucam 5 bo chce przyspieszyć obroty spadną dajmy na to do 2000.
3. Czy podczas wypalania jadąc że stałą prędkością i obrotami powiedzmy 2500 musimy cały czas trzymać nogę lekko na gazie ? Co jeśli puścimy ? Czy proces się wtedy przerywa ?
4. Dużo osób mówi żeby jechać nawet wtedy na 3000 obrotów to DPF się szybciej wypala. Ogółem czy to prawda że im wyższe obroty tym szybciej się wypala ?
5. Ile średnio trwa takie wypalanie ? Bo jedni mówią że 10 minut a u innych się wypalał przez 50-60 km.
Robben1624
Początkujący
 
Posty: 67
Zdjęcia: 1

01 Wrz 2021, 10:31

Robben1624 napisał(a):1. Czy to prawda że prędkość auta nie ma tu znaczenia tylko obroty silnika ? Tzn nie musimy jechać ponad 100 km/h na 5 czy 6 biegu. Wystarczy że możemy jechać 60-80km/h z obrotami 2500-3000 na 3 lub 4?
Generalnie tak ale najczęściej taki proces zaczyna się na trasie bo chodzi o jakiś tam czas jazdy z większymi obrotami na jednym biegu, a to zazwyczaj właśnie robi się w takich warunkach :)
Robben1624 napisał(a):2. Kiedy proces wypalania jest przerywany ? Tylko wtedy gdy zgasimy auto ? Czy również gdy zatrzymamy się bo np. przed nami skręca auto i musimy zredukować bieg do 1 i tym samym spadną nam obroty ? Właśnie tu też jest pytanie czy można redukować biegi podczas wypalania ? Dajmy na to jadę na 4 z obrotami 2500 i wrzucam 5 bo chce przyspieszyć obroty spadną dajmy na to do 2000.
Przy zgaszeniu silnika. Nawet na wolnych obrotach będzie kontynuowany, będzie wtedy większe spalanie i lekko podwyższone obroty. Nie jest on tak efektywny jak podczas jazdy więc jak już zauważymy taki proces to warto nawet jechać wolniej na niższym biegu ale z w miarę stałymi wyższymi obrotami.
Robben1624 napisał(a):3. Czy podczas wypalania jadąc że stałą prędkością i obrotami powiedzmy 2500 musimy cały czas trzymać nogę lekko na gazie ? Co jeśli puścimy ? Czy proces się wtedy przerywa ?
Nic się nie przerywa ale lepiej kontynuować dalej jazdę w miarę możliwości ze zwiększonymi obrotami.
Robben1624 napisał(a):4. Dużo osób mówi żeby jechać nawet wtedy na 3000 obrotów to DPF się szybciej wypala. Ogółem czy to prawda że im wyższe obroty tym szybciej się wypala ?
Mamy wtedy większe ciśnienie w układzie wydechowym większy przepływ spalin co na pewno pomaga w lepszym wypaleniu tego filtra. Dlatego też samochody użytkowane w trasie mają zazwyczaj mniejsze problemy z nimi.
Robben1624 napisał(a):5. Ile średnio trwa takie wypalanie ? Bo jedni mówią że 10 minut a u innych się wypalał przez 50-60 km.
Raczej to zależy od stopnia zapełnienia danego filtra i tego jak będziesz jechał w momencie jego wypalania. Nie da się określić na oko dokładnej odległości lub czasu.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10129
Zdjęcia: 35

01 Wrz 2021, 12:28

Ok. Dzięki. Zastanawia mnie też po jakim czasie komputer ten proces uruchamia. Przykładowo mam prostą trasę 40 km i jeśli komputer załączy wypalanie po 5km to pół biedy DPF się zdąży wypalić. Ale jeśli załączy po 20 km to ta trasa może okazać się za krótka..
Robben1624
Początkujący
 
Posty: 67
Zdjęcia: 1

01 Wrz 2021, 12:33

Na to nie masz wpływu bo to sterownik decyduje o warunkach kiedy uruchomi wypalanie, a to z kolei jest zależne od stopnia zapełnienia filtra :)
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10129
Zdjęcia: 35

01 Wrz 2021, 12:37

Ok. A mógłbyś mi pomóc jak rozpoznać rozpoczęcie procesu ? Mam w aucie ustawione cały czas chwilowe spalanie które cały czas się waha od 3 do 8 litrów. Jeśli jadąc trasa nagle mi skoczy przykładowo do 14 to można uznać że proces się rozpoczął. I czy to będzie chwilowy skok 1-2 sekundy i dalej normalnie ? Bo chyba w mieście stojąc na światłach czy odpalając auto wypalanie się nie załączy ?
Robben1624
Początkujący
 
Posty: 67
Zdjęcia: 1

01 Wrz 2021, 12:56

Charakterystyczne cechy wskazujące na wypalanie filtra DPF to np.
- chwilowy wzrost zużycia paliwa,
- załączona kontrolka wypalania DPF,
- zwiększone dymienie z rury wydechowej (dym wylatujący z rury wydechowej),
- mogą występować lekkie wyczuwalne podszarpywania silnika podczas dodawania gazu,
- może być bardziej wyczuwalny zapach spalin na postoju,

W przypadku jak mamy kontrolkę DPF i ona się świeci to najczęściej nie można gasić auta. Warto wtedy jechać dalej na wyższych obrotach aż ona zgaśnie. Tu najlepiej zajrzeć do tego co mówi instrukcja od danego samochodu.

Napisz może jaki masz silnik i jakie to auto bo nie widzę o tym wyżej wzmianki.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10129
Zdjęcia: 35
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Dlaczego warto rozważyć kupno samochodu elektrycznego?
    Zainteresowanie samochodami elektrycznymi stale rośnie i nie wygląda na to, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić. Powody tego stanu rzeczy są różne, ale z pewnością najważniejsze są dwa – znaczące zmiany ...

01 Wrz 2021, 13:05

Lancia Delta 1.6 multijet 120 km
U mnie się nigdy ikonka od dpfa nie zapalała.. Trzeba samemu dojść dlatego pytam
Robben1624
Początkujący
 
Posty: 67
Zdjęcia: 1

10 Wrz 2021, 08:43

W necie jest pełno filmików jak założyć diodę sygnalizującą wypalanie filtra.
A co do wszystkich pozostałych pytań, to kolega już odpowiedział, ale ogólne. A żeby wiedzieć szczegóły, to trzeba poszukać instrukcję obsługi do twojego auta i poczytać jak to wygląda. W necie jest dostępna za darmo, do przeczytania. Trzeba tylko wybrać rocznik.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

10 Wrz 2021, 19:12

Odpowiedź namawia do łamania prawa.
Ostatnio edytowany przez MotoAlbercik, 11 Wrz 2021, 15:33, edytowano w sumie 1 raz
Powód: Odpowiedź niezgodna z prawem
Gość114260
 

11 Wrz 2021, 12:57

quel napisał(a):Proponuję programowo wyłączyć dpf

Drogi kolega - coś takiego jest niezgodne z prawem, więc nie pisz takich rzeczy proszę. Właściciel może mieć kłopot na OBT.
Kupując auto z DPF należy mieć świadomość jak takiego auta używać.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

12 Wrz 2021, 01:56

Nie muszę nikogo namawiać do niczego, prędzej czy później i tak każdy zdecyduje co zrobić. Tak samo jak z adblue, realia w Polsce są jakie są jeśli chodzi o takie wynalazki. :)

Dpf w jtd jest w większości przypadków bezobsługowy, więc nie przejmowałbym się na miejscu autora, tylko przycisnął trochę silnik, te diesle lubią wyższe obroty.
Gość114260
 

09 Paź 2021, 09:35

Każde auto to inaczej wygląda dopalanie heh w polo 6r np kontrolka się nie zaświeca i najlepiej jechać na 5 biegu obroty max 1600 rpm wtedy najszybciej łapie temperature
mariuszaerox
Zaawansowany
 
Posty: 605
Prawo jazdy: 26 03 2015
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Peugeot 206 GT
Silnik: 2.0 136KM
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999