Zaciskające się hamulce bębnowe

06 Kwi 2018, 22:15

Witam!

Nie znalazłem w internecie żadnych informacji na ten temat, więc postanowiłem poszukać pomocy tu.

Wymieniłem dziś hamulce bębnowe w moim aucie (Skoda Octavia 1U2). Zakupiłem cały zestaw - bębny, szczęki oraz sprężynki. Po nałożeniu bębnów mogły one dość swobodnie kręcić się na szczękach. Jednak po przejechaniu kilkuset metrów, w celu sprawdzenia czy wszystko działa poprawnie, zauważyłem, że samochód sam z siebie hamuje. Po podniesieniu go na lewarku okazało się, że hamulce są zaciśnięte i nie sposób ruszyć ręcznie kołem (przy jeździe się kręcą, tylko hamują).

Po długich namyśleniach i radzeniu się innych co może być nie tak, próbowałem rozkładać i składać hamulce od początku. Zostały także odpowietrzone. Mimo to, po każdym nałożeniu bębnów od nowa, gdy chodziły one bez większego oporu, po przejechaniu się i kilkukrotnym wciśnięciu hamulca, te zaciskały się. Wygląda to trochę tak, jakby ten "klinek", który służy do "dociskania" zużywających się szczęk (taki samoregulator) dociskał szczęki do bębnów po kilku rozwarciach szczęk przy hamowaniu, ale nie jestem pewien czy to on stanowi problem.

Czy ktoś miał ten problem lub coś o tym słyszał?

Proszę o pomoc.
ejnhar
Nowicjusz
 
Posty: 6
Prawo jazdy: 16 04 2012
Przebieg/rok: 7tys. km
Auto: Skoda Octavia
Silnik: AEE 1.6 75KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Rok produkcji: 1998

09 Kwi 2018, 10:59

Problemem okazała się sprężynka napinająca klin samoregulatora hamulca.

Zakupiłem komplet do wymiany hamulca (wszystkie sprężynki itp.), lecz sprężynka służąca do naciągania klinu do samoregulacji hamulca za mocno go napinała, nie pozwalając na jej powrót po odpuszczeniu hamulca. Po "prostackim" rozciągnęciu sprężyn tak, by miał mniejszą sprężystość, hamulce działają prawidłowo.

Temat do zamknięcia.
ejnhar
Nowicjusz
 
Posty: 6
Prawo jazdy: 16 04 2012
Przebieg/rok: 7tys. km
Auto: Skoda Octavia
Silnik: AEE 1.6 75KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Rok produkcji: 1998

09 Kwi 2018, 14:48

Dobrze, że udało ci się samemu rozwiązać problem i dziękujemy, że napisałeś co było przyczyną - myślę, że kiedyś napewno się komuś to przyda.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

09 Kwi 2018, 20:13

ejnhar napisał(a):lecz sprężynka służąca do naciągania klinu do samoregulacji hamulca za mocno go napinała, nie pozwalając na jej powrót po odpuszczeniu hamulca
Twój problem leży gdzie indziej. Rozciągnięcie tej sprężynki spowoduje zaprzestanie działania układu samoregulacji położenia szczęk względem bębna. Za niedługi czas nie będzie ręcznego a pedał hamulca będzie się zapadał co raz głębiej przy hamowaniu.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4957
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

10 Kwi 2018, 19:12

Dziękuję za Twoje uwagi.

Po przejechaniu już prawie 1000km hamulce nadal są sprawne i nie zaciskają się. Wiem także, jak ważna jest rola samoregulatora w hamulcach, dlatego sprężynki te rozciągnąłem tak, żeby nadal naciągały samoregulator, lecz nie tak mocno jak poprzednio. Klin samoregulacji zsuwa się także pod wpływem grawitacji, sprężynka ma mu tylko nieco "pomóc" i zapobiegać ruchowi w drugą stronę (jeśli się mylę, popraw mnie, proszę).

Posiadam jeszcze jeden zestaw sprężynek. Jeśli zauważę problemy z hamowaniem, o których wspomniałeś, natychmiast je wymienię.
ejnhar
Nowicjusz
 
Posty: 6
Prawo jazdy: 16 04 2012
Przebieg/rok: 7tys. km
Auto: Skoda Octavia
Silnik: AEE 1.6 75KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Rok produkcji: 1998

10 Kwi 2018, 19:48

ejnhar napisał(a):Klin samoregulacji zsuwa się także pod wpływem grawitacji, sprężynka ma mu tylko nieco "pomóc" i zapobiegać ruchowi w drugą stronę (jeśli się mylę, popraw mnie, proszę).
To w idealnie czystym układzie i pozbawionym oporów mechanicznych. Z czasem tak nie ma. Jak pewnikiem zauważyłeś klin nie jest gładki na bocznych krawędziach. Ma ząbki. Poza tym jest klinowany przez jedną z tych dwóch mocnych sprężyn gdy nie ciśniemy na hamulec . Nie wycofa się. Co ciekawe to to że niejednokrotnie trzeba mu pomóc wsunąć się głębiej. Przez otwór śruby koła , na naciśniętym hamulcu, szpikulcem za otwór na sprężynkę ciągnie się na want w dół. Ty masz coś żle poskładane lub zestaw zamienny sprężyn jest do bani. Mimo wszystkiego skoro działa no to OK :ok:
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4957
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Czy Honda Accord to dobra inwestycja?
    Decyzja o zakupie nowego auta dla wielu osób jest prawdziwą męczarnią. Bardzo duża oferta, bardzo dużo danych liczbowych, mnóstwo informacji. Jednak przyjrzyjmy się na przykładzie jednego z modeli Hondy jakie ...