Zakładanie opon o różnych rozmiarach - jak to jest?

03 Gru 2017, 22:58

Cześć,
Mam taką zagwostkę, a mianowicie chciałbym wymienić opony z przodu, bo moje aktualne są już totalnie zużyte. Aktualnie mam założone 4x dębica passio 155/80/13, w garażu mam jednak 2x Dębice navigator 175/70/13 i teraz moje pytanie brzmi, czy mogę założyć je na przednią oś?
Chodzi mi o to jaki to będzie miało wpływ na prowadzenie pojazdu, na jego drogę hamowania, a także jak wygląda kwestia z przepisami, czy takie coś jest dozwolone?
Moje autko to mazda 323 bg hatch 1.3 z 93r
Będę wdzięczny za opinie, dzięki :D
marcinek123
Początkujący
 
Posty: 126
Prawo jazdy: 01 07 2013
Przebieg/rok: 7tys. km
Auto: Mazda 121
Silnik: 1.1 54KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993

03 Gru 2017, 23:15

Raczej nic nie powinno się dziać, ABS-u to auto chyba nie ma :?: :mrgreen:
Ja tu widzę prawie same plusy-hamowanie, prowadzenie, przyspieszenie.
Spalanie może być jedynie minimalnie większe.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3737
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

03 Gru 2017, 23:52

Hehe no niestety takich bajerów jak ABS nie posiada :D
Dzięki za odpowiedź
Czyli to nie przeszkadza, że z przodu będzie szerszy laczek, a z tyłu taki wąski kapeć? Chodzi też o kwestie przeglądu, bo już niedługo się zbliża :lol:
marcinek123
Początkujący
 
Posty: 126
Prawo jazdy: 01 07 2013
Przebieg/rok: 7tys. km
Auto: Mazda 121
Silnik: 1.1 54KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993

04 Gru 2017, 16:23

marcinek123 napisał(a):Chodzi też o kwestie przeglądu, bo już niedługo się zbliża
Musisz mieć takie same opony na jednej osi więc tu będzie ok.

marcinek123 napisał(a):Czyli to nie przeszkadza, że z przodu będzie szerszy laczek, a z tyłu taki wąski kapeć?
Nie przeszkadza jak wejdzie i nie będzie Ci obcierał. Średnica między oponami które masz a tymi nowymi to 3mm więc praktycznie żadna :) jedynie szerokość inna, ale raczej nie powinno być problemu.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

04 Gru 2017, 19:06

Oponki i jedne i drugie są wielkości zalecanej przez producenta, więc nie będzie żadnego problemu z założeniem :)
No to faktycznie 3mm to znikoma różnica :D
Dzięki wielkie za pomoc :D Teraz tylko umówić się u wulkanizatora na wizyte i można śmigać
:yes:
marcinek123
Początkujący
 
Posty: 126
Prawo jazdy: 01 07 2013
Przebieg/rok: 7tys. km
Auto: Mazda 121
Silnik: 1.1 54KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993

05 Gru 2017, 12:55

Biorąc pod uwagę fakt iż ABSu to to nie ma...
Biorąc pod uwagę szerokość opny 175 na przedzie...
Biorąc pod uwagę szerokość opony 155 na tyle...
Biorąc pod uwagę fakt iż w 85% przypadków układ hamulcowy w każdym gracie na tyle jest znikomej wydajności w stosunku do przodu...

można smiało uznać że z tym "śmiganiem" to tak za wesoło by nie było zwłaszcza na mokrym podczas gwałtownego hamowania...
Niby to tylko 175vs155 i 2cm różnicy no ale jeśli te przednie obecne sa łyse to tył także, prawda?
Wstawisz na przód szersze, z lepszym bieznikiem, wstawisz je na przód gdzie układ hamulcowy na bank jest mocniejszy bo tył to ludzie odświętnie remontują i na takim deszczyku można podczas ostrego hamowania przy okazji zmienić kierunek jazdy :mrgreen: :mrgreen:

Ja sie tak wieki temu Felicją załatwiłem. Na przedzie szersze i nowe zimówki, nowe tarcze, nowe klocki a na tyle złom. Rypłem po hamulcach i sobie tira bokiem trafiłem :yes:

"Przód" wozu się zatrzymał a "tył" uznał że ma to w d... :happy: :happy:
speedyrider
Początkujący
 
Posty: 162
Zdjęcia: 5
Miejscowość: Łomianki
Prawo jazdy: 19 07 1985
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Taczka
Paliwo: Inne
Typ: Inny
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2017

10 Gru 2017, 08:56

Tez tak mysle,tylna os stabilizuje tor jazdy,osbiscie szersze zakladalbym na tyl.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8547
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

10 Gru 2017, 14:00

speedyrider napisał(a):Niby to tylko 175vs155 i 2cm różnicy no ale jeśli te przednie obecne sa łyse to tył także, prawda?

A skąd takie twierdzenie? Opony z przodu zawsze zużywają się szybciej. A to ze względu na to, że napęd na przód, to i ciągną z całą mocą ( tył jest wleczony ) i dodatkowo przednie koła skręcają, a więc na przemian kręcą się więcej niż tylne. Ja uważam, że na przodzie szersze, na tyle węższe to nie ma znaczenia w prowadzeniu, tym bardziej, że takie modyfikacje dopuszcza producent. Jest zachowany stosunek wysokosci do szerokości między rozmiarami opon. Ważne tylko, żeby opony nie wystawały poza auto.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

11 Gru 2017, 08:27

Stwierdzam po swoich przypadkach. U mnie tutaj na miejscu praktycznie wszyscy dbają o przód a o tyle zawsze zapominają. Schemat przekładki kół przednich na tył bo są jeszcze ok nadal ciągnie pełną parą. Nie wiem dlaczego tak jest. Mam też takie zboczenie zawodowe że jak ide ulicą to i tak ślipia "pomiarują" wszystkie wozy. Zawsze zwrócisz uwagę na oponki i często własnie widzę że przód cacy a tył złom. Bardzo modnym schematem jest posiadanie dobrych zimówek na przedzie a ... letnich na tyle. Robi to praktycznie 75% kierowców.

Kolejna sprawa ... szerokość. Ja wiem o co chodzi z zaleceniami i specyfikacja auta ale fizyki nie ominie jakakolwiek specyfikacja albowiem powierzchnia tarcia opony szerszej jest większa za czym w pierwszej kolejności idzie przyczepność. Tego nie ominiesz. Niby 2cm no ale... jest!
Jeździłem kiedyś na 195/65/15 (w normie producenta auta). Zmieniłem na 205/65/15 i od razu na zakrętach było czuć sporo różnicy. Mówiąc językiem "łopatologicznym" auto bardziej trzymało sie drogi, nie uciekał mi tak bardzo przy wyższych prędkościach jak na węższych oponach.
Robiłem sobie także testy nagłego hamowania z prędkości 50km/h do zera latem na suchym ale o tym pisać nie będę bo zaraz zacznie sie "biczowanie".
speedyrider
Początkujący
 
Posty: 162
Zdjęcia: 5
Miejscowość: Łomianki
Prawo jazdy: 19 07 1985
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Taczka
Paliwo: Inne
Typ: Inny
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2017