Zapłon w silniku diesla

19 Lip 2020, 08:55

Cześć wszystkim. W motokwestiach jestem niestety jeszcze pomiędzy byciem laikiem a początkującym. Ostatnio gdzieś tam, studiując teorię, natrafiłem na temat zapłonow w silnikach diesla i benzynowych. Interesuje mnie, w jaki sposób następuje zapłon samoczynny w silnikach wysokoprężnych. Wg teorii po dostaniu się paliwa do cylindra, ma nastąpić jego spalenie po przekroczeniu się temperatury spalania. Jak jednak ta wysoka temperatura jest osiągania? Logicznie rzecz biorąc, na zimnym silniku bez oddzialywania z zewnątrz, trudno mi wyobrazić sobie samoczynne wytworzenie wysokiej temperatury.
Czy ktoś mógłby oświecić mnie w temacie? :)
Easydriver
Początkujący
 
Posty: 77
Zdjęcia: 1
Miejscowość: Warszawa / Złotoryja
Prawo jazdy: 22 05 2016
Auto: Ford Maverick, poluję na BMW
Silnik: 2.3 i 150 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

20 Lip 2020, 10:52

Dokładnie tak jest jak piszesz temperatura rośnie intensywnie podczas sprężania do bardzo wysokiej wartości aż następuje zapłon. Podczas sprężania inicjowany jest wtrysk paliwa.
Easydriver napisał(a):Logicznie rzecz biorąc, na zimnym silniku bez oddzialywania z zewnątrz, trudno mi wyobrazić sobie samoczynne wytworzenie wysokiej temperatury.
Po to masz świece żarowe które pomagają w tym procesie.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

27 Lip 2020, 17:05

Easydriver napisał(a): Interesuje mnie, w jaki sposób następuje zapłon samoczynny w silnikach wysokoprężnych.

Podczas gwałtownego sprężania powietrza w cylindrze wytwarza się wysoka temperatura. Jak tłok jest w GMP następuje wtrysk paliwa i następuje zapłon.
Świeca żarowa tak naprawdę potrzebna jest tylko w zimie i przed uruchomieniem silnika podgrzewa komorę spalania. W zależności od rodzaju świecy ( dwufazowe, trójfazowe ), oraz od tego czy jest ona w komorze wstępnej czy bezpośrednio w komorze spalania, albo przestają grzać, albo od czasu do czasu dogrzewają komorę spalania.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

28 Lip 2020, 07:25

Okej, a sam początek czyli wytwarzanie wysokiego ciśnienia? W jaki sposób samoczynnie wytwarzane jest tak wysokie ciśnienie? Czy ma to coś wspólnego z kołem zamachowym?
Easydriver
Początkujący
 
Posty: 77
Zdjęcia: 1
Miejscowość: Warszawa / Złotoryja
Prawo jazdy: 22 05 2016
Auto: Ford Maverick, poluję na BMW
Silnik: 2.3 i 150 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

28 Lip 2020, 10:27

Samoczynne wytwarzanie wysokiego ciśnienia jest realizowane przez suw sprężania w cylindrze.
Przecież w necie jest pełno informacji o tym, jak działa silnik Diesla i nie tylko ten...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

28 Lip 2020, 10:30

Easydriver napisał(a):Czy ma to coś wspólnego z kołem zamachowym?
Na kole zamachowym masz zębatkę dzięki której rozrusznik jest w stanie sprawnie wprowadzić wał korbowy na obroty a on tłoki, przez to w komorze spalania wytwarza się ciśnienie i silnik jest w stanie odpalić. Jednak koło zamachowe ma również inne znaczenie w niwelowaniu drgań itd. zobacz sobie w słownik u na forum slownik-motoryzacyjny/211-kolo-zamachowe/
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10105
Zdjęcia: 35