Zapytanie na temat...hamowania

26 Paź 2009, 16:03

A nikt nie pomyślał,czy ma znaczenie to,jaki jest napęd - przód czy tył....

Hamulce działają na wszystkie koła, więc silnik i tak zgaśnie.
menajev
Początkujący
 
Posty: 115
Prawo jazdy: 01 01 2001

26 Paź 2009, 16:23

Tylko tylne koła ciężej zablokować ;)
Kubuch
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2671
Miejscowość: Matplaneta
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Fiesta MK7 FL / Mini One
Silnik: 1,0 100 KM/1,6 90 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2013

26 Paź 2009, 19:30

Dishman napisał(a):(...) Ale jak jest z prędkościomierzem? Działa w oparciu o kręcące się koła...

no, nie o koła, bo linka w większości przypadków wychodzi ze skrzyni...
Pozdr
fourup
Nie udzielam porad na PW - tylko forum ogólne!
fourup
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 974
Miejscowość: Kraków, Słomniki
Prawo jazdy: 08 01 1999
Auto: Mercedes S124 250D
Silnik: OM602
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1990

26 Paź 2009, 20:51

I nikt nie zwrócił uwago na to,czy jest ABS....
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

26 Paź 2009, 21:00

nie ma abs'u - pierwszy post
Serce bije w tempie obrotów maszyny
bodziokardasz
Zaawansowany
 
Posty: 623
Miejscowość: Czarna Ziemia

26 Paź 2009, 21:01

Józef Broda napisał(a): czy wciskając pedał hamulca "do dechy" w samochodzie pozbawionym ABS'u


Kolego Motoalbercik , to było w temacie :mrgreen:
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4903
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ubezpieczenie OC i AC samochodu bez tajemnic
    Ubezpieczenie samochodu to jedna z najważniejszych kwestii, o której muszą pamiętać właściciele pojazdów. Zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC mają swoje specyficzne role, które pozwalają chronić ...

27 Paź 2009, 14:29

:oops:
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

01 Lis 2009, 21:42

Dobra, trzeba by to jakoś podsumować. Dodam też coś od siebie, bo widzę, że jednak trochę niedoświadczonym kierowcą jest autor tematu.

Pamiętam, że miałem podobny przypadek - (prowadził brat, świeżo upieczony kierowca - brak wtedy jeszcze było pewnych odruchów) byliśmy na rondzie (niska prędkość, ok. 20 km/h), gdy jeden "kierowca" zagapił się na lasencję idącą chodnikiem i zajechał nam drogę. Brat w hamulec, bez wciskania sprzęgła i silnik prawie natychmiast zgasł.

Podejrzewam, że przy wyższych prędkościach, trudno będzie zablokować koła, bez wciskania pedału sprzęgła. Zanim dojdzie do zablokowania kół, minie jakiś czas, prędkość zostanie wytracona i dopiero wtedy może dojść do blokady, a wtedy silnik zgaśnie. Nawet jeśli będzie ślisko - mowa oczywiście cały czas o napędzie na przód. W przypadku napędu na tył silnik zostanie zaduszony znacznie później, bo większa jest siła hamowania na przód, niż na tył.

Jeśli chodzi o mnie, gdy muszę ostro zahamować, tzw. hamowanie awaryjne, to automatycznie oprócz pedału hamulca wciskam także pedał sprzęgła - jakiś taki jest odruch, że jednocześnie te dwa pedały wciskam. Wtedy nie ma raczej możliwości, żeby zadusić silnik.

<b>Józef Broda</b> znasz zasadę przekazywania napędu z silnika na koła w samochodzie, prawda?
Zresztą, nawet nie musisz tego sprawdzać na samochodzie. Zasada ta dotyczy innych napędów. Popularny napęd tzw. bezwładnościowy w zabawkach. Rozpędź takie autko i zablokuj ręką koło - cały układ natychmiast się zatrzyma. Tak samo jest w aucie, o ile nie wciśniesz pedału sprzęgła - inaczej mówiąc, nie "odłączysz silnika od kół".

Tak na marginesie.
Zaleca się, szczególnie gdy podejrzewamy, że droga może być śliska, hamować tak, żeby napęd był na koła przekazywany jak najdłużej - sprzęgło wcisnąć, gdy czujemy, że silnik zaraz zacznie się krztusić - ma to zapobiec zablokowaniu kół. To w przypadku manualnych skrzyń biegów.

Pozdrawiam
Prawo jazdy - nie dla idiotów.
Nawet jeśli już je masz, nie znaczy, że nie możesz nim być.
safari
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 83
Miejscowość: Pleszew

01 Lis 2009, 21:49

A ja jeszcze dodam,że np. jadąc 80 km/h i mając napęd na przód,wciskamy pedał hamulca na maxa bez wciskania pedału sprzęgła,to prawdopodobnie rozwalimy albo sprzęgło albo skrzynię,albo półosie.Piszę prtawdopodobnie,bo nigdy takiego doświadczenia nie robiłem,bo szkoda mi samochodów.Ale tak wynika z logiki.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

01 Lis 2009, 22:26

Józef Broda napisał(a):Mam pytanie odnośnie awaryjnego hamowania. Mianowicie: czy wciskając pedał hamulca "do dechy" w samochodzie pozbawionym ABS'u (co będzie skutkowało zablokowaniem kół), można doprowadzić do zgaśnięcia silnika, mimo iż samochód nadal "sunie" po trasie :?: Jeśli tak to co wtedy :???: :?: I co wtedy pokazuje prędkościomierz :shock: :?:
Z góry dzięki za odpowiedź :mrgreen:



Wciskajac hamulec do oporu w aucie bez ABSu zobaczysz tylko jak strzalka na obrotomierzu i predkosciomierzu spadnie ci na ZERO i zaswieca kontrolki na czerwono.

Ale moim zdaniem to malo prawdopodone zeby zablokowalo, bo w naglym wypadku kierowca jak wciska hamulec to i sprzeglo.

Podczas wcisniecia hamulca zaswieca sie 2czerwone kontrolki (akumulator i cisnienie oleju) zalezy jakie auto.

Jezeli Ci sie trafilo ze tak hamowales bez sprzegla to nie ma obawy ze cos moglo sie stac.
Poloski nie ukrecilo, sprzeglo, moglo przytrzec jak sie slizgalo i bylo na wykonczeniu.
RNI
Aktywny
 
Posty: 266
Zdjęcia: 3
Miejscowość: RNI

22 Lis 2009, 22:26

jak jest abs to sprawa oczywista koła sie nie zablokują, bez abs czy z abs auto nie zgaśnie tak od razu pamiętajcie ze obroty spadają równomiernie z predkoscią także auto nie zgaśnie zaraz po wciśnięciu hebla, ogólnie rzecz powinno się hamować i redukować biegi jednocześnie(wtedy cały czas auto jest na wysokich obrotach i hamuje silnik i hebel) , wiadomo ze jak hamujemy awaryjnie to nikt nie bedzie myślał o redukcji
Toretto
 

23 Lis 2009, 00:11

Toretto,
bez abs czy z abs auto nie zgaśnie tak od razu


bez abs-u - zgaśnie od razu tj w tym samym momencie co koła się zblokują

pamiętajcie ze obroty spadają równomiernie z predkoscią


co to za herezje? nie istnieje taka zależność, owszem można powiedzieć że obroty są proporcjonalne do prędkości ale kół a nie samochodu, więc gdy koła zostaną zablokowane to obroty ich będą zerowe, to obroty silnika też będą zerowe
Serce bije w tempie obrotów maszyny
bodziokardasz
Zaawansowany
 
Posty: 623
Miejscowość: Czarna Ziemia

23 Lis 2009, 13:52

to tez w awaryjnym hamowaniu sprzegło i hebel, ale nawet w szybkim zbiciu prędkości hamujemy bez sprzęgła ;)
Toretto
 

03 Gru 2009, 17:36

Skoro jesteśmy przy temacie hamowania, dołącze jeszcze jedno pytanie:

Kiedy hamowanie na suchej nawierzchni bedzie najbardziej skuteczne? Auto jest bez ABS i ma sztywno ustawiony korektorem sił hamowania.

1.Hamując na granicy przyczepności kół przednich,
2.Hamując z maksymalną siłą, blokując koła przednie ale dostarczajac wiekszą siłę do hamulców tylnych?[/b]
Trabant-moj mały świat...
Hajs
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 128
Miejscowość: Zamość

04 Gru 2009, 11:38

Najskuteczniej będzie na maxa depnąć.
Kubuch
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2671
Miejscowość: Matplaneta
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Fiesta MK7 FL / Mini One
Silnik: 1,0 100 KM/1,6 90 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2013